Hansen97 skriver:
Hvor ved du fra han aldrig har manglet noget??
Jeg Syntes også det skulle afskaffes for dem man ser i fjernsynet går i så meget mærketøj som jeg vi bestemt ikke har råd til..
Han pointerer at et par på kontanthjælp har 12000 kr som rådighedsbeløb og så kan de ikke finde penge at holde jul for. Ja der forstår jeg så heller ikke....
Dem der egentlig har brug for det er dem som siger: nej tak vi må prioritere anderledes og så få råd til lidt. De skulle havde hjælpen...
ja det kan man..
der er dog mange som faktisk er under den rate der.. kender da nogle stykker der har kæmpet i årevis med at få nogle penge at leve for.. eksempelvis hvis de har været syge eller er syge, at så har kommunen stadig sendt dem i arbejdsprøvning og hvad ved jeg.. og de har jo ikke kunnet klare den. og så har de trukket i deres penge osv... der er mange der kæmper for sig selv. og derved har de ikke råd til at spare penge sammen hver måned til julen.. fordi at deres økonomi er stram nok i forvejen..
det er jo bevist i div medier at de har været på beøsg hos familier rundt omkring i dk og undersøge hvad de har at leve for hver måned når regningerne er betalt. mange af de familier har knap og nap råd til mad.
og sådan som jobmarkedet ser ud så er det altså skide svært at få et job, fordi der er så mange der søger det samme job..
jeg kender bla, en familie hvor moren ikke engang kan få et job fuldtids. selvom hun er udlært.. og så er hun afhængig af at få supeleret sin løn med dagpenge så de kan få det til at løbe rundt.. jeg siger ikke de er fattige. men bare at det job hun søgte var der næsten 250 ansøger til.. og hun fik det da også. men det er kun til nytår og så er den ikke længere... og sådan noget som det kan man jo nærmest ikke engang planlægge sin økonomi udfra, fordi der ikke er nogen fast indtægt. ydermere skal hun kraftedme udfylde det ene stykke papir efter det andet for at få supplerende dagpenge.
ja alle børnefamilier får børnepenge og den højeste sats er rimelig høj, når man tænker på at det faktisk er penge man får forærende.. MEN de familier der har det strammest står med garanti og har ubetalte regninger eller noget helt andet, og nogle af de penge går bla til at få de regninger ud af verden.
og ja de får støtte til bolig hvis de søger det, de får en evt friplads til sine børn i institutionerne, MEN nogle gange er der bare nogle der får afslag..
havde jeg helt alene skulle stå for vores indtægt hvis min kæreste f.eks. blev fyret var vi nødt til at jeg skulle arbejde 3 gange så meget som jeg gør.. når jeg kommer tilbage fra barsel... og skulle jeg arbejde 3 gange så meget ville jeg komme op på 75 timer i ugen.. bare for at have råd til at betale husleje, fællesudgifter, institution, forsikringer osv osv... og til overs ville der være nul og niks...!!!
så det der med at lære folk at prioritere. det kan man sagtens sige, men i praksis så kan man ikke lære alle at prioritere hvis den ene f.eks mister sit job, som mange jo oplever.. fors så står man jo akut og evt bliver nødt til at bruge sin opsparing på at betale regninger i stedet... og så er der bare ikke det store budget til gaver og julemad og alt det lort man "skal" have til jul..