Zafir skriver:
Jeg er jo en af dem, der har valgt et barn fra pga downs. Kromosomfejl. Min baby var meget syg og havde en hel del af andre ting som kan følge med, hjertefejl osv. - Så vi havde som sådan ikke noget valg, andet end sorg. Hvis vi havde valgt at fuldføre graviditeten, havde vores baby ikke levet længe. Ikke fejre
t sin første fødselsdag.
Da vi valgte at sige farvel til vores baby Spunken, var det med stor sorg. Kæmpe stor sorg. Det var et ønskebarn og vi elskede vores Spunk, fra der var 2 streger på testen.
Så sidder der i godmorgen danmark en velfungerende mongol og er virkelig ked af at folk fravælger børn med downs. Det er jeg ikke ked af. Uanset om Spunken havde kunnet overleve eller ej, så handler livet for mig ikke om at overleve. Det handler om at skabe en harmonisk familie og give sine børn de bedste vilkår.
For mig er et liv, hvor man ved sit ufødte barn, har et handicap ikke de bedste vilkår. Et liv, hvor barnet har et handicap der gør at barnet ikke vil kunne klare sig selv. Ikke kunne flyve fra reden og altid leve beskyttet.
Et liv, hvor hele familiens kræfter drejer sig om et barn, i stedetfor familien. Det er ikke en harmonisk familie. Skilsmisseraten i familier med handicappede børn er SKYhøj. Problemer med søskende er ofte.
Og samtidig den kyniske vinkel: At vide man sætter et barn i verden der kun vil være en udgift for samfundet. Og aldrig bidrage til samfundet. - Det syntes jeg er forkert.
Så vi sagde farvel til Spunken i kærlighed og stor sorg. Vi elsker stadig Spunken. Men sagde farvel, for alle vedkommenes skyld.
Men til stadighed, bliver vi konfronteret med det. Gang på gang: Nazi forældre, der vil udrydde en race osv. Det gør ondt. Det er i stor kærlighed og respekt vi sagde farvel og jeg ville gøre det igen, hvis jeg stod i samme situation.
Vi vil aldrig have et perfekt samfund, selvom vi fravælger medfødte handicaps. Der sker masser af ting gennem livet, der vil skabe mangfoldighed i samfundet.
Jeg er ikke nazi-mor der vil udrense. Jeg er mor i stor kærlighed for min familie og mit samfund.
- Bare mine tanker inden aftenens Bubber og efter morgenens go morgen danmark indslag.
Zafir, mor til 3. 2 skønne piger og en engel Spunken.
Jeg kan sagtens forstå jeres beslutning, og jeg må indrømme jeg havde gjort det samme, også med stor sorg.
Da jeg blev - hvad man vidst bedst kan kalde - halvt uplanlagt gravid og vi i sommers stod med de to streger snakkede vi også meget igennem hvad vi skulle gøre, både i det hele taget men også hvis barnet havde downs.
Da jeg siden min tidligere abort med en x har sagt, jeg ikke ville igennem en abort igen, var kæresten klar over min holdning var start af, og han ønskede også inderligt at beholde vores lille spirevip. Men samtidig blev vi også enige om, at det ikke ville gå hvis der var noget galt med den lille. Vi er 21 og 20 med en del uddannelse endnu foran os, og vi ønskede ikke at skulle igennem den følelsesmæssige rutchetur det må være at have et barn med et handicap. Selvfølgelig afhængig af hvor stort handicappet var.
Så vi var enige fra start af, at vi ønskede vores barn, men ville fravælge den lille hvis der var noget galt, såsom downs eller et større handicap.
Så alt i alt - jeg forstår de personer der vælger at fravælge et barn med handicap, og jeg har stor respekt for de, der kan få det hele til at fungere på trods af at have et barn med et større handicap.
Heldigvis er alle scanninger gået godt, og vi venter vores lille blæresparker i slutningen af februar