Louisiana skriver:
Det var da underligt... At din reumatolog ikke har tjekket resten af din krop. Det var noget af det første min gjorde, for at se hvor slemt det var. Og der fandt jeg ud af, at jeg er hypermobil i fingre, albue og knæ (udover ryggen, håndleddende og bækkenet, som jeg godt vidste), og det var jeg ret overrasket over.
Nu ved jeg ikke hvor meget du har læst om fibromyalgi på deres hjemmeside, men et af symptomerne er, at man er meget ømskinnet. Citat fra siden: "SPECT-scanninger viser, at der er tale om en markant større smertereception i hjernen hos de ramte sammenlignet med raske kontrolpersoner". Man har også hukommelses- og koncentrationproblemer.
Et andet sted på siden, står:
Fibromyalgi - definition
I klinisk praksis får personer med kroniske, udbredte smerter, som man ikke kan finde anden årsag til, ofte diagnosen fibromyalgi. Klassifikationskriterierne, som det amerikanske College of Rheumatology (ACR) fastsatte i 1990 for Fibromyalgi Syndrom (FMS), kombinerer kroniske, udbredte smerter, som betegner smerter på begge sider af kroppen over og under taljen og afgrænsede lændesmerter gennem mindst tre
måneder, samt ømhed ved manuel palpation på mindst 11 ud af 18 definerede punkter. De fleste klinikere erkender, at FMS typisk ytrer sig ved en kombination af ledsagesymptomer som søvnforstyrrelser, udmattelse, angst og andre kliniske udtryksformer som depression, mave/tarm- symptomer og hovedpine. Dertil kommer, at FMS ofte bliver sat i forbindelse med kronisk udmattelsessyndrom, irritabeltarmsyndrom
(IBS), irritabel blære-syndrom, interstitiel blærebetændelse og tindinge/kæbe-dysfunktion. Fællesnævneren er, at patienterne har kroniske smerter og andre fysiske symptomer uden åbenbare vævsskader eller betændelser/inflammationer.
Kan du genkende nogle af disse symptomer?

Altså hun bedte mig stå i undertøj og mærkede mig forskellige steder og slog mig på knæene med en hammer og sådan nogle ting.. men hun nævnte ikke på noget tidspunkt noget med min hypermobilitet... ?! Synes også det er mærkeligt at hver gang jeg nævner det føler jeg ikk det er noget de reagerer på....
Har li kopieret din tekst og markerer de ting jeg kan nikke genkendene til med rød:
Nu ved jeg ikke hvor meget du har læst om fibromyalgi på deres hjemmeside, men et af symptomerne er, at man er meget ømskinnet. Citat fra siden: "SPECT-scanninger viser, at der er tale om en markant større smertereception i hjernen hos de ramte sammenlignet med raske kontrolpersoner". Man har også hukommelses- og koncentrationproblemer.
Et andet sted på siden, står:
Fibromyalgi - definition
I klinisk praksis får personer med kroniske, udbredte smerter, som man ikke kan finde anden årsag til, ofte diagnosen fibromyalgi. Klassifikationskriterierne, som det amerikanske College of Rheumatology (ACR) fastsatte i 1990 for Fibromyalgi Syndrom (FMS), kombinerer kroniske, udbredte smerter, som betegner smerter på begge sider af kroppen over og under taljen og afgrænsede lændesmerter gennem mindst tre
måneder, samt ømhed ved manuel palpation på mindst 11 ud af 18 definerede punkter. De fleste klinikere erkender, at FMS typisk ytrer sig ved en kombination af ledsagesymptomer som søvnforstyrrelser, udmattelse, angst og andre kliniske udtryksformer som depression, mave/tarm- symptomer og hovedpine. Dertil kommer, at FMS ofte bliver sat i forbindelse med kronisk udmattelsessyndrom, irritabeltarmsyndrom
(IBS), irritabel blære-syndrom, interstitiel blærebetændelse og tindinge/kæbe-dysfunktion. Fællesnævneren er, at patienterne har kroniske smerter og andre fysiske symptomer uden åbenbare vævsskader eller betændelser/inflammationer.
og ang hukommelse og koncentration.... ja hukommelsen er ikk altid god... sys tit jeg ska skrive ting ned for at huske det.. og også på arbejdet.. der laver jeg også små post it hele tiden.... koncentrationen er også svag nogen gange.. feks nu.. havde jeg svært ved og koncentrere mig om og få læst teksten. Og jeg har svært ved tit og huske hvor i dagens gøremål jeg var.
ang lændesmerter.. der ka jeg huske li fra jeg havde født at jeg bedte om ikk jeg ku blive tilset af en fys på sygehuset da jeg følte min lænd låste, specielt højre side.. men det havde de ikk ressourcer til.. hmm.. og den driller så stadig. Fx hvis jeg kører langt.. også bare som passager. Eller hvis jeg skal sidde længe på en hård stol.
jeg er KONSTANT træt og føler aldrig jeg er udhvilet.. det er så udmattende! øv.. så den kan jeg bestemt genkende. Jeg har også rigtig mange problemer med og falde i søvn.. og føler min søvn er forstyrret.
jeg føler jeg længe har haft tarm problemer... min kæreste siger også jeg altid er sindssygt længe om og komme af med det når jeg endelig går på toilet... og jeg har af og til oplevet efter mad eller vågne mit om natten med mavesmerter/kramper og bare sku flyve på toilet
hovedpine... suk... ALT for tit! også nu... og af og til en slem migræne
Så ja, min mistanke falder jo også lidt på både hypermobilitet syndrom og fibromyalgi... men som skrevet vil min læge ha jeg ska træne nu og så se tiden an og evt teste for det senere hvis ikk træningen virker.