Jeg har altså slet ikke læst resten af tråden, kun dit startindlæg!
Jeg er blevet opereret for skelen 2 gange - 1 på hvert øje! Første gang var jeg 14, og blev opereret på det skelende øje (jeg skelede ind som barn, ud som teenager og har altid brugt briller - langsynet)
Jeg kom i fuld narkose, da det åbenbart er hvad "man gør" ved trods alt så unge mennesker. Narkosen var ikke slem, men jeg forbinder den med noget slemt, fordi jeg fik så meget morfin efterfølgende, og nok ikke kan tåle morfin... Så jeg var virkelig forkvalmet og tung i kroppen i ca. 12 timer. Kom dog hjemme samme dag. De var kommet til at lave en ridse i min hornhinde, og dét gjorde virkelig ondt i dagene efter. Jeg fik bedøvende øjendråber til at tage den værste smerte.
Da jeg var 20 fik jeg så opereret det ikke-skelenede øje. Det lyder tosset, men fordi man havde opereret skele-øjet én gang, ville det være svært at måle en vinkel for næste operation, da man ikke kendte udgangspunktet helt nøjagtigt. Derfor blev det andet øje rettet, så det så indad, for det rettede sig så automatisk op til at kigge lige ud, og det skelende øje fulgte med! Pga. hjernens evne til at lade øjnene følges - så smart!
Operation nummer 2 havde jeg ønsket i fuld narkose, men "nogen" satte et kryds forkert et sted, så dagen inden operationen fik jeg at vide det ville foregå i lokal bedøvelse! FUCK jeg blev nervøs. Men der var ikke ngoet at gøre, for der var jo ikke booket anæstesi eller noget, så det var lokal eller ingen op! Jeg blev lovet en "mild rus" af beroligende medicin, og jeg mærkede altså heller intet. Bedøvelsen foregår ved hjælp af øjendråber, som - i mit tilfælde - blev dryppet i af tre omgange.
På op. bordet fik jeg lagt et drop med beroligende så jeg var godt døsig. Som sagt mærkede jeg intet, men skal jeg gøre det igen, vælger jeg fuld narkose - det var virkelig, virkelig klamt, at høre de klippede øjenmusklen over....
Efterfølgende havde jeg faktisk rigtig ondt. Jeg vil næsten hellere føde et barn, end at opleve de første 2 dage efter en skele-op. Men til gengæld går det gevaldigt fremad hurtigt! Altså jeg blev opereret onsdag begge gange, og mandag var jeg i skole/på arbejde igen, uden gener og uden smertestillende af nogen art!
Begge gange slap jeg for at blive særlig blå og/eller hævet, selvom jeg ikke lagde is på eller noget. Til gengæld var det hvide i øjet rødt, i ca. 1 måned efter.
Det er næsten præcis 5 år siden jeg fik det rettet sidst, og mit øje skeler desværre igen, særligt når jeg er træt. Musklen er blevet slap, og hvis jeg får tilbudt/finder penge selv, og det kan laves, takker jeg ja! Det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mit selvværd, trods smerterne!!
Spørg endelig hvis jeg kan svare på noget - og undskyld det blev så langt!