Misbruger vi det danske sundhedsvæssen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin

Den er os ret ude i hampen, det er kun en stor mudderkast om hvor god en mor man er fordi ens barn IKKE har været ved lægen ovs

Men så er jeg ski glad for at være en skod mor der slæber mit barn til læge

Debatten er det, I gør den til....ordet er jo frit

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

SjeBets

min kæreste er heller ikke læge fan,. og fint nok han er et voksen menneske, jeg er som sagt ikke pylret, men da han i sommer lå syg på 3. dag ,virkelig syg, kontaktet jeg hans læge og fik ham afsted. Han ville ikke selv have gjort det, det endte med jeg måtte køre ham til esbjerg sygehus for at blive tjekket for minigitis... Hold da op jegvar taknemmelig for at jeg fik ham afsted, til trods for at han ikke havde 41 i feber. 

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
tanja. skriver:

Lige det med skoldkopper kan få mig op af stolen!!!

Du mener at jeg så os sku have ladet vær med at gå til lægen 1 dag eller 2 når jeg allerede dagen efter de første knopper var brudt frem var så syg at jeg ikke kunne tage vare på mit lille barn, så var det bedre hun led under at vi IKKE skal bruge lægen

Jeg syntes nu det var bedre at gå til lægen og så kunne afsætte mit lille barn

Nej det mener jeg ikke. Skoldkopper kan nemlig have alvorlige følger for voksne......men ikke for børn Så der vuderede du jo helt rigtig, ved at gå til lægen Men havde det været et barn der fik en almindelig børnesygdom ville jeg afvente, ja.

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Moar'en skriver:

Ja, det er sgu hårdt ind imellem. Vi forældre til syge børn gør ind imellem ting andre ikke forstår, og de fordømmende blikke gør sgu ondt

Ja er selv mor til et kronisk sygt barn, og det er IKKE det debatten handler om!! Så lad venligst vær med at dreje den derhen! Det er helt almindelig dagligdags sygdom vi taler om!

Anmeld

30. september 2011

Christine

Tin skriver:

Inspireret af anden tråd.....misbruger vi lægen, vagtlægen, skadestuen, sygehuset, tandlægen mv ???

Ja mener jeg!! Synes nemlig tit jeg ser at folk slæber deres børn (eller dem selv) til læge og især til vagtlægen fordi de er forkølet, hoster lidt eller fordi de har fået lidt knopper!!

Er det rimeligt! 9 ud af 10 gange har barnet (eller den voksne) 1 virus, som lægen ikke kan behandle, men som lægen bare kan konstanterer er der! Men det vidste man jo inden man tog afsted!! Børn har ofte knopper og ofte forsvinder de igen.....alligevel drøner vi til lægen. Og igen kan lægen ikke fortælle hvad det er, men fortælle at man skal afvente, eller at det er en ligegyldig ting som varmeknopper....er det rimeligt??

Jeg mener er det rimeligt overfor dem der VIRKELIGT er syge?

En god debat, tak!

Jeg synes faktisk det er et lidt dårligt eksempel med småbørn og vira, fordi helt små børn får vild feber og har det rigtigt dårligt uden man kan spørge dem hvor og hvordan. Så jeg vil blankt indrømme at jeg er gået til vagtlæge med en lille ulykkelig baby, fordi jeg reelt set ikke vidste om det var meningitis eller bare en slem forkølelse. Og sådan synes jeg alle forældre skal have lov at have det, vi bekymrer os jo om børnene og da hellere en gang for meget til læge end en gang for lidt.

Omvendt er der måske mange voksne der nok godt kunne tåle at se tiden lidt an, eller i det mindste vente til efter weekenden/næste dag og så gå til egen læge.
Men hvis man er nervøs, så skal man selvfølgelig til læge.
Mht p-pille eksemplet så tror jeg ikke vagtlæger vil gå med til at forny p-piller, og det er jo heller ikke det de er der for.

Anmeld

30. september 2011

Moar'en

Tin skriver:

Ja er selv mor til et kronisk sygt barn, og det er IKKE det debatten handler om!! Så lad venligst vær med at dreje den derhen! Det er helt almindelig dagligdags sygdom vi taler om!

Hov hov. Når jeg sidder ved lægen hvordan er det så lige du kan se om min søn er hverdagssyg. Du kan jo ikke se han er hjertebarn, så for dig som ikke kender ham, så er han jo bare hverdagssyg.

Du skriver jo selv:

Ved vores læge er det faktisk næsten umuligt at få en tid her og nu!! mange må vente ikke i timer, men dage for at blive tilset, da der altid ( læs : Hver dag) sidder folk med børn der er snottet!

Hvordan er det du kan se de bare er "hverdags syge" Som jeg skrev i mit første indlæg, så er jeg til dels enig med dig/jer, for ja der er en del der tager til læge uden grund, og ja man høre den os ind imellem herinde, at andre opfordre til at ringe til vagtlæge, hvor jeg personligt ville vente til dagen efter. Men jeg mener stadig at selvom min søn er kronisk syg, så er det jo ikke noget folk kan se.

Samtidig er det jo ikke kun meget syge mennersker der skal til læge, min søn har fornyeligt haft svamp, det er jeg altså os nød til at til læge med for at få reseptpligtigcreme, og så er han jo heller ikke syg-syg

Anmeld

1. oktober 2011

Frk. Himmelblå

cmks2007 skriver:

Jeg synes det er en utrolig snæversynet tilgang til emnet - altså at folk bare tager deres børn til lægen for småting, de burde vide bedre om Det virker som om, at man er stolt af, kun at have været ved læge/vagtlæge x antal gange i sine børns liv.

Det er da fint, at nogen herinde ved så meget om sygdomme, at de tydeligt kan se, hvornår deres unger har brug for lægehjælp. Jeg er ikke en af de forældre. Og jeg finder det virkelig nedladende, at andre skal gøre sig til dommere over, hvornår det er okay for mig at blive i tvivl.

Jeg ved ikke om jeg har været mange eller få gange til læge med mine unger. Når jeg ringer til lægen eller vagtlægen, er det fordi jeg er i tvivl om, om det kan være noget (begyndende) skidt. Vurderer de så at det skal tjekkes, jamen så går jeg da ud fra, at jeg har handlet korrekt. Og jeg er gået fra vagtlægen - og egen læge - med både virusser, lungebetændelser, halsbetændelser, blærebetændelser osv. Altså både ting, der ikke krævede behandling, men så sandelig også ting, der gjorde.

Nu ved jeg ikke, om det er sådan alle steder, men i min region bliver man visiteret i telefonen af en vagtlæge. Og skal der kigges nærmere, så får man en tid hos vagtlægen - og helt ærligt, hvis lægen kalder en ind til nærmere tjek, så kan jeg ikke se, hvordan andre ikke-medicinsk-uddannede kvinder kan få ondt i måsen over det! Med mindre de selvfølgelig er så meget bedre end lægerne til at vurdere andres børns sundhedstilstand

Godt brølt, løvinde 

Anmeld

1. oktober 2011

Nadia&Daniel

Hold da op Min datter har været forkølet siden onsdag aften.. Og igår aftes var hun ked i en time, hvor hun skred og skred, vist vi ikke stod op med hende.. Til sidst gav vi hende en børnepanodil, så efter at have putte hos farmand i 10 min. med dynen, så var hun klar til at sove.. Men så begyndte hun at hoste.. Vi valgte ikke at ringe til vagtlægen, for hun havde som sådan ikke feber.. Så vi ville se tiden an. Men hold op jeg havde denne debat i tankerne hele aften - både på en god og dårlig måde..

Anmeld

1. oktober 2011

MorDk

raca skriver:

jeg giver altså panodil når mine børn har ondt... jeg kan ikke se hvorfor min søn skal sidde op og blunde med kraftige øre smærter og sove dårligt pga høj feber, hvis han kan få panodil til natten og sove ok.. jeg mener at søvn er med til og gøre en rask..

jeg spiser også smærtestillende når jeg har ondt og er syg..

jeg gider ikke lide bare forde...

Anmeld

1. oktober 2011

MorDk

Jeg synes det er op til den enkelte at vurderer om deres barn har behov for lægehjælp/tjek eller ej!

Min dreng har været ved læge x mange... (ønsker ikke at uddybe)

MEN jeg er GLAD for jeg lytter til min intuition!!

En gammel veninde undlod at gå til lægen med sin syge datter da folk omkring hende mente at det kunne vente og at det "bare" var en forkølelse... MEN nej!! Hun har nu en lille prinsesse i himlen...

LYT TIL DIT HJERTE

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.