Mor siger nej.. far siger nej... NEJ!.. Forstå det nu!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
KittyGirl skriver:

åhhh vi er virkelig igang med er rigtig hård periode herhjemme..  Lasse er 1 år og 4 måneder og ved GUD hvor han prøver grænser af... hvad pokker skal vi gøre for at han forstår et nej? eller han skal være sød? og at det må han ikke?

en typisk 10 minutters stund herhjemme:

Lasse kravler mellem trappetrinnene på trappen, vi går hen og tager ham væk og siger nej Lasse du må ikke kravle på trappen.

derefter går han hen til TV bænken og kravler op på den (han er faldet ned en gang fra den), vi tager ham ned og siger nej og forklarer hvorfor...

Så åbner han skufferne i TV bænken og vi siger nej det må han ikke og henviser til hans skuffe vi har lavet ....

Så bliver han hidsig og løber ud i køkkenet og åbner det første skab, vi lukker og siger nej og forklarer.. så går han hen og åbner en køkkenskuffe... nej.... et skab mere.. nu bærer vi ham ind i stuen og forsøger at få hans opmærksomhed hen på noget legetøj..

så kommer missen, og straks slår han missen i hovedet med legetøj, løfter hende op i halen eller benene.. (missen finder sig i det - men det er ikke iorden!).... nej Lasse...

Så er vi lige 2 minutter uopmærksomme, vupti, så har han kravlet op på spisebordsstolene og videre op på spisebordet og rykker i lampen der hænger over den....

Vi forsøger at lege, snakke, TV, læse bøger, hygge.. ja..

Selv dagplejen har "besvær" med at han virkelig prøver grænser af derovre.....

Aftensmad, vi må IKKE give ham det, rører vi skeen, så skriger han.. han vil selv, hvilket er resultatet af at han ikke får spist særlig meget... (han får altså lov.. for det har vi ingenting imod, vi vil bare gerne hjælpe lidt på vej)..

Det har faktisk stået på et stykke tid..

Har i nogen råd? hjælp, trøstende ord.. et eller andet... for vi føler os som SÅ dårlige forældre fordi vi skal "skælde" ud næsten hele tiden

Da Lasse var 5 uger gammel, sagde min SSP at Lasse er ikke skabt for verden....... det er verden der er skabt for Lasse..... synes nr.2 billede beskriver det meget godt

Ved ikke om det virker, men jeg ville måske forsøge mig med (hvis han åbner skabet) at sige " luk skabet skat" og når/hvis han så gjorde det sige"dygtig, kom og se hvad mor har" og så give ham noget at lege med. Tit skal man bare lave en lille ændring eller sige nej på en anden måde og uden en forklaring.

Men ved godt det kan være drøjt midt i en trods periode, nogle gangen virker de ting man gør/siger, andre ikke.

Men det er nu man ikke skal give op, og ikke blive alt for frustreret, for så kan den bette fornemme at hans opførsel kan lade sig gøre. Tag det cool (ved det er svært) og tag tingene oppe fra og ned. Og husk, det er kun en "fase" der kommer nemmere perioder indimellem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2011

Mor til Frederic og Freya

KittyGirl skriver:

Jeg synes nemlig også det er negativt og er virkelig også ked af at bruge det... men hvordan skal jeg ellers lære ham det... for han er virkelig.. virkelig aktiv..

jeg er nemlig også bange for at det går hen og bliver en ond opmærksomhedscirkel.. for lige nu bruger vi jo alt vores krudt på alt det negativt (nej osv.), at vi næsten ingen energi har til at lave noget positivt (lege osv.) hvis du forstår?

han har ligesom frederic også sin egen skuffe i TV skænken, og det er med alle hans CD'er og DVD'er.. stadig lidt fy at lege med, men det er HANS, så det skal han have lov til at kunne hente... men derfor er det stadig spændende at hive mors stearinlys ud af den midterste skuffe og lege med fars PS3 spil i den tredje skuffe....

i køkkenet har vi også en stor skuffe med plastic bøtter og alverdens ting og sager som han bare må tømme og lege med og putte ting i.. det er igen hans skuffe.. så synes virkelig vi har forsøgt at gøre det så godt for ham som muligt..... but he wants MORE

du må gerne komme og hente lidt af den trodsalder... phew.... vær du glad for at have sådan en dejlig, sød og artig dreng

aj jeg elsker Lasse, det er slet ikke det.. det er bare ved at være for hårdt alt det her NEJ.... har brug for inspiration.... derfor jeg skriver herinde

tak for svar søde

Det er alt for nemt bare at sige nej og ungerne gør alligevel det de ikke må ved et nej...

Du kan sagtens bruge da samme sætninger som før, bare undlad ordet nej... Istedet for nej, så sig hans navn... Råb eller hæv ikke stemmen, I må godt lyde bestemt men ikke vred. 

Det handler om at skabe kontakt.

Det er jo ikke sjovt at have egen skuffe i tv bordet, hvis man ikke må lege med det - så ville nok skifte de dvd ud med noget spændene legesager og så sætte de dvd'er væk fra hans højde. Han vil stadig kunne vælge det, men på en mere kontroleret måde ved at i evt løfter ham op så han selv kan udpege hvad eller hvilke han vil have. 

Det er først nu han har fået sine dvd'er og cd'ere ned i hans højde, fordi han nu bedre forstår at det ikke helt er legetøj - men ting han kan se eller høre.

Køkkenskuffen, hvis han ikke gider køkkenting - så skift det ud med evt sundt slik (nødder - tørred frugt - kiks - rosiner mm) biler - eller andet han syntes er sjovt...

Ingen ved hvor lang tid lasse skal bruge på at lære at der er ting han ikke må, men meget tyder på han i den grad prøver at teste jer.. I er nød til at lave mere 'firkanted' regler for ham. 

Eks når han leger ved trappen, ned og fange hans opmærksomhed; lasse, du ved jeg ikke vil have du leger på trappen - og tager ham væk. ja dette kan I sikkert gøre 50 gange i streg før han fatter det - men I er nød til at holde fast og være bestemt. I er de voksne - det er jer der bestemmer og sætter rammer op for ham. 

Det duer ikke at stå i den anden ende af stuen og ½ råbe; nej lasse, det må du ikke... Det fiser lige gennem hans ører.

Godt i også roser ham når han gør noget godt, som at lukke skuffen igen. 

Tror ikke han helt vil forstå den at tælle til tre... 

Ved at frederic fra dp lærte at 'sidde og slappe af' og senere herhjemme som time out. Hvor han får 2 chancer og han ved at ved 3. gang så er det på skamlen. Så er det op til ham om han vil lytte efter eller komme på skamlen/ i gangen. Nu er det mere at han selv går ud i gangen til han er blevet 'god igen'. 

Han ved at det er mor og far der bestemmer og er de voksne, og samtidig har han selv mulighed for at vælge om han vil lytte efter hvad vi siger eller ej. Han ved hvad der sker når han nægter flere gange og hvad konsikvensen er. Et eks. 1. gang; frederic jeg vil gerne du rydder op inden vi skal spise. (nej jeg vil ikke) 2. gang; frederic, jeg vil gerne du rydder op nu (nej jeg vil ej) 3. gang; frederic jeg tæller til 3 og er du ikke begyndt tager jeg det legesager der ligger og flyder på gulvet og kommer i en sort sæk. 

Nogle mener det er forkert og helt upædagogisk. Men han gør som regl hvad han bliver bedt om og er utrolig hjælpsom. 

han kan komme med noget legesager der driller; mor gider du hjælpe mig med at koble blokvognen på trækker'n? Ja frederic det gør jeg. Bagefter; tak mor. Så lidt min skat..

Han fortæller om sine følelser, men vi har altid sagt hvis han blev vred over et eller andet, at det er okay at være vred - sur eller ked af det. 'Er stadig vred på dig mor' eller 'mor jeg er altså ked af det fordi....' 

Her i sommers da jeg skulle hente ham fra bh, stod han med en engangs vaskeklud under hagen... Frederic skat, hvad har du lavet? Er blevet stukket af en bi, det gør lidt ondt men det går over igen - lige om lidt... 

Anmeld

23. september 2011

sommerbarn<3

30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
mor_sabina skriver:

Er der ikke mulighed for at lade ham kravle og klatre, og udforske (det er trods alt godt for hjernen)? Og hvis det er ting han virkelig synes der er spændende, så kan noget af det måske afmystificeres ved at følge hans initiativ og hjælpe ham med at kigge, og derefter hjælpe ham hen til noget han selv kan se på. Altså når han går i køkkenskabene, så sig: Ja herinde er der skåle/gryde, de ser spændende ud. Og så hen til noget andet.

Samtidig tænker jeg at jeg kender mange børn der bliver lidt ekstra pilfingrede når de er trætte, så hvis en af jer har mulighed for at lege og aktivere ham så tænker jeg det er en tid hvor der er brug for lidt ekstra overvågning??

Men der er altså perioder der er hårde så ved ikke om der er råd der kan kurrere det

Ihvertfald god arbejdslyst

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

sommerbarn<3 skriver:

Ved ikke om det virker, men jeg ville måske forsøge mig med (hvis han åbner skabet) at sige " luk skabet skat" og når/hvis han så gjorde det sige"dygtig, kom og se hvad mor har" og så give ham noget at lege med. Tit skal man bare lave en lille ændring eller sige nej på en anden måde og uden en forklaring.

Men ved godt det kan være drøjt midt i en trods periode, nogle gangen virker de ting man gør/siger, andre ikke.

Men det er nu man ikke skal give op, og ikke blive alt for frustreret, for så kan den bette fornemme at hans opførsel kan lade sig gøre. Tag det cool (ved det er svært) og tag tingene oppe fra og ned. Og husk, det er kun en "fase" der kommer nemmere perioder indimellem.

Det er lige præcis det vi gør.... så det ikke bliver en træls oplevelse hele tiden...

og nogen gange lukker han skabet selv.. nok 7 ud af 10 gange..

jeg opgiver heller ikke.. men vil bare have at denne "fase" bliver en "god" oplevelse...

Anmeld

23. september 2011

sommerbarn<3

KittyGirl skriver:

Det er lige præcis det vi gør.... så det ikke bliver en træls oplevelse hele tiden...

og nogen gange lukker han skabet selv.. nok 7 ud af 10 gange..

jeg opgiver heller ikke.. men vil bare have at denne "fase" bliver en "god" oplevelse...

Okay

Ja  for i kommer godt igennem perioden.

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

Mor til Frederic skriver:

Det er alt for nemt bare at sige nej og ungerne gør alligevel det de ikke må ved et nej...

Du kan sagtens bruge da samme sætninger som før, bare undlad ordet nej... Istedet for nej, så sig hans navn... Råb eller hæv ikke stemmen, I må godt lyde bestemt men ikke vred. 

Det handler om at skabe kontakt.

Det er jo ikke sjovt at have egen skuffe i tv bordet, hvis man ikke må lege med det - så ville nok skifte de dvd ud med noget spændene legesager og så sætte de dvd'er væk fra hans højde. Han vil stadig kunne vælge det, men på en mere kontroleret måde ved at i evt løfter ham op så han selv kan udpege hvad eller hvilke han vil have. 

Det er først nu han har fået sine dvd'er og cd'ere ned i hans højde, fordi han nu bedre forstår at det ikke helt er legetøj - men ting han kan se eller høre.

Køkkenskuffen, hvis han ikke gider køkkenting - så skift det ud med evt sundt slik (nødder - tørred frugt - kiks - rosiner mm) biler - eller andet han syntes er sjovt...

Ingen ved hvor lang tid lasse skal bruge på at lære at der er ting han ikke må, men meget tyder på han i den grad prøver at teste jer.. I er nød til at lave mere 'firkanted' regler for ham. 

Eks når han leger ved trappen, ned og fange hans opmærksomhed; lasse, du ved jeg ikke vil have du leger på trappen - og tager ham væk. ja dette kan I sikkert gøre 50 gange i streg før han fatter det - men I er nød til at holde fast og være bestemt. I er de voksne - det er jer der bestemmer og sætter rammer op for ham. 

Det duer ikke at stå i den anden ende af stuen og ½ råbe; nej lasse, det må du ikke... Det fiser lige gennem hans ører.

Godt i også roser ham når han gør noget godt, som at lukke skuffen igen. 

Tror ikke han helt vil forstå den at tælle til tre... 

Ved at frederic fra dp lærte at 'sidde og slappe af' og senere herhjemme som time out. Hvor han får 2 chancer og han ved at ved 3. gang så er det på skamlen. Så er det op til ham om han vil lytte efter eller komme på skamlen/ i gangen. Nu er det mere at han selv går ud i gangen til han er blevet 'god igen'. 

Han ved at det er mor og far der bestemmer og er de voksne, og samtidig har han selv mulighed for at vælge om han vil lytte efter hvad vi siger eller ej. Han ved hvad der sker når han nægter flere gange og hvad konsikvensen er. Et eks. 1. gang; frederic jeg vil gerne du rydder op inden vi skal spise. (nej jeg vil ikke) 2. gang; frederic, jeg vil gerne du rydder op nu (nej jeg vil ej) 3. gang; frederic jeg tæller til 3 og er du ikke begyndt tager jeg det legesager der ligger og flyder på gulvet og kommer i en sort sæk. 

Nogle mener det er forkert og helt upædagogisk. Men han gør som regl hvad han bliver bedt om og er utrolig hjælpsom. 

han kan komme med noget legesager der driller; mor gider du hjælpe mig med at koble blokvognen på trækker'n? Ja frederic det gør jeg. Bagefter; tak mor. Så lidt min skat..

Han fortæller om sine følelser, men vi har altid sagt hvis han blev vred over et eller andet, at det er okay at være vred - sur eller ked af det. 'Er stadig vred på dig mor' eller 'mor jeg er altså ked af det fordi....' 

Her i sommers da jeg skulle hente ham fra bh, stod han med en engangs vaskeklud under hagen... Frederic skat, hvad har du lavet? Er blevet stukket af en bi, det gør lidt ondt men det går over igen - lige om lidt... 

det er ihvertfald noget jeg vil tage til eftertragtning...

Vi gør meget den med at "råbe" (vi råber ikke) halvvejs nede fra stuen "nej lasse".. men skal blive bedre til at gå hen i øjenhøjde...

hvor skal jeg gøre af alle mine plastic ting hvis jeg fjerner dem fra skuffen? haha.. har ingen plads i det køkken...

jeg tror det med "timeout" og 1-2-3 .. det kommer mere når der kommer et sprog og mere forståelse.. det er han ikke gammel nok til endnu..... frederic er jo i en god alder til det.. Lasse kan jo ikke engang sige et eneste rigtigt ord endnu

Er stadig imponeret over Frederic, han lyder bare som en himmel dreng Det har i gjort rigtigt.. så lytter ihvertfald til dig...

Tak for dit svar ....

Anmeld

23. september 2011

mor_sabina

Og så har jeg lige været til et foredrag i hjerneforkning, hun sagde at der hvor vi ligger vores fokus det er der vi får svært ved at gennemføre ting. Der er simpelthen for meget pres. Så nogle gange skal man måske vælge sine kampe, i realiteten sker der jo ikke noget ved at han tager alle gryderne ud af skabet og tømmer skufferne for bestik. Tænk i stedet at han oplevet og udviklet sig

Og så godnat

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

mor_sabina skriver:

Og så har jeg lige været til et foredrag i hjerneforkning, hun sagde at der hvor vi ligger vores fokus det er der vi får svært ved at gennemføre ting. Der er simpelthen for meget pres. Så nogle gange skal man måske vælge sine kampe, i realiteten sker der jo ikke noget ved at han tager alle gryderne ud af skabet og tømmer skufferne for bestik. Tænk i stedet at han oplevet og udviklet sig

Og så godnat

Den skal jeg huske.... og det er også rigtigt.. også derfor han får lov at fylde hans kop med mad og han prøver at drikke det.. for så er det prøvet..

Man er nok bare lidt mere over det når det er andre ting....

Godnat og tak for hjælpen

Anmeld

23. september 2011

Rosa

Nicolinesmor170510 skriver:

Min er på samme alder som lasse. -Fra maj sidste år. Tro mig, det du skriver lyder MEGET bekendt. Desværre!
Jeg er også ved at blive sindssyg og samtidig føler jeg mig rigtig led, at jeg siger så meget nej i forhold til ja. Det er virkelig frustrerende, men jeg husker mig hele tiden på, at det nok er sådan for alle i perioder. Men ja, det er skide hårdt når de perioder er en realitet og man står midt i det :-(

Vi må vidst bare krydse fingre for, at det snart er ovre. :-)

Jeg tilslutter mig! Min er også fra maj sidste år og det er FULDSTÆNDIGT samme historie - pille-pille-pille og kravle på alting, køkkenet skal gennemrodes 12 gange dagligt, skuffer, skabe og døre skal åbnes og lukkes igen og igen, han spreder sin mad ud over hele bordet, hælder fra sin kop og ned over maden, putter sit legetøj i vaskemaskinen hvis han får held til at snige sig derud, tænder komfuret, opvaskemaskinen og vaskemaskinen selv ved at dreje på knapperme (), kaster med legetøjet med vilje for at se vores reaktion osv.  Vi er på stikkerne hvert minut sammen med ham fpr tiden! 

Det-er-en-fase-det-er-en-fase-det-er-en-fase!!!! 

Anmeld

23. september 2011

Mor til Frederic og Freya

KittyGirl skriver:

det er ihvertfald noget jeg vil tage til eftertragtning...

Vi gør meget den med at "råbe" (vi råber ikke) halvvejs nede fra stuen "nej lasse".. men skal blive bedre til at gå hen i øjenhøjde...

hvor skal jeg gøre af alle mine plastic ting hvis jeg fjerner dem fra skuffen? haha.. har ingen plads i det køkken...

jeg tror det med "timeout" og 1-2-3 .. det kommer mere når der kommer et sprog og mere forståelse.. det er han ikke gammel nok til endnu..... frederic er jo i en god alder til det.. Lasse kan jo ikke engang sige et eneste rigtigt ord endnu

Er stadig imponeret over Frederic, han lyder bare som en himmel dreng Det har i gjort rigtigt.. så lytter ihvertfald til dig...

Tak for dit svar ....

håber I kan bruge lidt af de ting der har virket herhjemme.

At 'råbe' ind til ham, giver ham ingen kontakt med jer - så hvorfor høre efter.

Tror man nogen gange skal prøve at vende den om; hvordan ville du selv reagere hvis du laved noget du ikke 'måtte' eks åbne en pose med dit ynglings slik og manden råbte fra køkkenet; nej, det må du ikke... Du ville sikkert fortsætte. Men hvis han var kommet ind til dig, skabt kontakt og sagt; kittygirl, jeg vil gerne du ikke åbner den. Ville du så fortsætte?

Det er jo ikke for altid de skal fjernes fra køkkenet..

Frederic var ikke meget end 1 år gammel da dp begyndte med 'at slappe af' metoden. Og lasse er 16 mdr, han kan forstå langt mere end i forestiller jer...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.