Mor siger nej.. far siger nej... NEJ!.. Forstå det nu!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2011

dorthemus

Rosa skriver:

Jeg tilslutter mig! Min er også fra maj sidste år og det er FULDSTÆNDIGT samme historie - pille-pille-pille og kravle på alting, køkkenet skal gennemrodes 12 gange dagligt, skuffer, skabe og døre skal åbnes og lukkes igen og igen, han spreder sin mad ud over hele bordet, hælder fra sin kop og ned over maden, putter sit legetøj i vaskemaskinen hvis han får held til at snige sig derud, tænder komfuret, opvaskemaskinen og vaskemaskinen selv ved at dreje på knapperme (), kaster med legetøjet med vilje for at se vores reaktion osv.  Vi er på stikkerne hvert minut sammen med ham fpr tiden! 

Det-er-en-fase-det-er-en-fase-det-er-en-fase!!!! 

Præcis det samme her...suuuuuuuuuuuuk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2011

Mor til Frederic og Freya

Mor til Frederic skriver:

håber I kan bruge lidt af de ting der har virket herhjemme.

At 'råbe' ind til ham, giver ham ingen kontakt med jer - så hvorfor høre efter.

Tror man nogen gange skal prøve at vende den om; hvordan ville du selv reagere hvis du laved noget du ikke 'måtte' eks åbne en pose med dit ynglings slik og manden råbte fra køkkenet; nej, det må du ikke... Du ville sikkert fortsætte. Men hvis han var kommet ind til dig, skabt kontakt og sagt; kittygirl, jeg vil gerne du ikke åbner den. Ville du så fortsætte?

Det er jo ikke for altid de skal fjernes fra køkkenet..

Frederic var ikke meget end 1 år gammel da dp begyndte med 'at slappe af' metoden. Og lasse er 16 mdr, han kan forstå langt mere end i forestiller jer...

den med 1-2-3 er først kommet her det sidste ½ år...

Se, lasse kan sagtens forstå jer når i beder ham om at lukke ting - så selvom han ikke har så meget sprog endnu, forstår han meget.

Anmeld

23. september 2011

Bare mig..

KittyGirl skriver:

DEJLIGT at høre jeg ikke er alene!!!

Har virkelig haft en følelse af at jeg står alene med det her...

jeg har fået et super godt tip, og det er at tage noget legetøj væk og finde det frem indimellem, så har han noget "nyt" og spændende at give sig til..

alt det der står i stuen er jo noget han ser hele tiden og dermed bliver det også kedeligt.... i længden..

ved ikke om det er noget du gør hjemme? det er ihvertfald blevet mit lille håb...

for jeg hader efterhånden ordet NEJ... nej... NEJ...

Ahh. du er Nicolines mor... Mille83 er min veninde, hendes Nicoline er også fra 170510... det er lidt sjovt...

Så ja, vores børn er lidt på samme stadie..

Må jeg spørge om noget andet?

Hvor langt er din pige med sprog og andre færdigheder?

Jeg har faktisk ikke gjort så meget i det med du gemme noget men har faktisk tit tænkt over det. Det må jeg også til at få gjort :-)

Ja hende husker jeg godt, synes også at det var lidt sjovt og en smule skræmmende med vores piger.

Jamen hun er faktisk ret godt med hvis du spørg mig. De sidste dage er hun begyndt at prøve om hun kan efterligne enkelte ord som dygtig, rutsje og sådan men ellers siger hun kun sådan noget som mor, mormor, mike (onkel) og så ellers bare en masse pludren.
Motorisk løber hun rundt, danser som en gal. Så tror hun alt i alt er nogenlunde godt med :-) hvad med lasse?

Anmeld

23. september 2011

Bare mig..

Rosa skriver:

Jeg tilslutter mig! Min er også fra maj sidste år og det er FULDSTÆNDIGT samme historie - pille-pille-pille og kravle på alting, køkkenet skal gennemrodes 12 gange dagligt, skuffer, skabe og døre skal åbnes og lukkes igen og igen, han spreder sin mad ud over hele bordet, hælder fra sin kop og ned over maden, putter sit legetøj i vaskemaskinen hvis han får held til at snige sig derud, tænder komfuret, opvaskemaskinen og vaskemaskinen selv ved at dreje på knapperme (), kaster med legetøjet med vilje for at se vores reaktion osv.  Vi er på stikkerne hvert minut sammen med ham fpr tiden! 

Det-er-en-fase-det-er-en-fase-det-er-en-fase!!!! 

Præcis. Det kunne have været mig der skrev det. Frustrerende men jeg synes nu også at det er okay de er sådan for igen så husker jeg mig selv på at sådan er det bare :-)

Anmeld

27. september 2011

Hasselnødden

Trods?  Jeres søn gør det jo ikke for at være i trods. Han gør det for at få en reaktion fra jer, det er spændende - det er selvstændighedsalderen. Det er ikke negativt ladet, selvom det er træls at sige nej så mange gange. Har ingen gode råd, har hans sit eget skab han kan gå i, hans egen skuffe - etc noget han kan gøre med som han har lyst, for ville da også revne af raseri af alle de forbud - nej nej nej nej nej nej...... hvem af os ville ikke blive sindssyge af det... ? Og dejlige billeder.

Anmeld

27. september 2011

MorDk

Maja88 skriver:

i skal aflede meget meget før....

tage ham af trappen og så sige:

Jeg kan godt se du synes det er sjovt at kravle på trappen men det er farligt for man kan falde ned og slå sig. men prøv at se her du kan ???? med din ??

Hihi du lyder næsten som Lola Jensen... Giver dig ret.... men tror Barnet er "hægtet" af når man kommer med så lang en forklaring når det kun er 16 mdr. Men kan godt se hvad du mener.

Anmeld

27. september 2011

MorDk

Mor til Frederic skriver:

Det er alt for nemt bare at sige nej og ungerne gør alligevel det de ikke må ved et nej...

Du kan sagtens bruge da samme sætninger som før, bare undlad ordet nej... Istedet for nej, så sig hans navn... Råb eller hæv ikke stemmen, I må godt lyde bestemt men ikke vred. 

Det handler om at skabe kontakt.

Det er jo ikke sjovt at have egen skuffe i tv bordet, hvis man ikke må lege med det - så ville nok skifte de dvd ud med noget spændene legesager og så sætte de dvd'er væk fra hans højde. Han vil stadig kunne vælge det, men på en mere kontroleret måde ved at i evt løfter ham op så han selv kan udpege hvad eller hvilke han vil have. 

Det er først nu han har fået sine dvd'er og cd'ere ned i hans højde, fordi han nu bedre forstår at det ikke helt er legetøj - men ting han kan se eller høre.

Køkkenskuffen, hvis han ikke gider køkkenting - så skift det ud med evt sundt slik (nødder - tørred frugt - kiks - rosiner mm) biler - eller andet han syntes er sjovt...

Ingen ved hvor lang tid lasse skal bruge på at lære at der er ting han ikke må, men meget tyder på han i den grad prøver at teste jer.. I er nød til at lave mere 'firkanted' regler for ham. 

Eks når han leger ved trappen, ned og fange hans opmærksomhed; lasse, du ved jeg ikke vil have du leger på trappen - og tager ham væk. ja dette kan I sikkert gøre 50 gange i streg før han fatter det - men I er nød til at holde fast og være bestemt. I er de voksne - det er jer der bestemmer og sætter rammer op for ham. 

Det duer ikke at stå i den anden ende af stuen og ½ råbe; nej lasse, det må du ikke... Det fiser lige gennem hans ører.

Godt i også roser ham når han gør noget godt, som at lukke skuffen igen. 

Tror ikke han helt vil forstå den at tælle til tre... 

Ved at frederic fra dp lærte at 'sidde og slappe af' og senere herhjemme som time out. Hvor han får 2 chancer og han ved at ved 3. gang så er det på skamlen. Så er det op til ham om han vil lytte efter eller komme på skamlen/ i gangen. Nu er det mere at han selv går ud i gangen til han er blevet 'god igen'. 

Han ved at det er mor og far der bestemmer og er de voksne, og samtidig har han selv mulighed for at vælge om han vil lytte efter hvad vi siger eller ej. Han ved hvad der sker når han nægter flere gange og hvad konsikvensen er. Et eks. 1. gang; frederic jeg vil gerne du rydder op inden vi skal spise. (nej jeg vil ikke) 2. gang; frederic, jeg vil gerne du rydder op nu (nej jeg vil ej) 3. gang; frederic jeg tæller til 3 og er du ikke begyndt tager jeg det legesager der ligger og flyder på gulvet og kommer i en sort sæk. 

Nogle mener det er forkert og helt upædagogisk. Men han gør som regl hvad han bliver bedt om og er utrolig hjælpsom. 

han kan komme med noget legesager der driller; mor gider du hjælpe mig med at koble blokvognen på trækker'n? Ja frederic det gør jeg. Bagefter; tak mor. Så lidt min skat..

Han fortæller om sine følelser, men vi har altid sagt hvis han blev vred over et eller andet, at det er okay at være vred - sur eller ked af det. 'Er stadig vred på dig mor' eller 'mor jeg er altså ked af det fordi....' 

Her i sommers da jeg skulle hente ham fra bh, stod han med en engangs vaskeklud under hagen... Frederic skat, hvad har du lavet? Er blevet stukket af en bi, det gør lidt ondt men det går over igen - lige om lidt... 

Anmeld

27. september 2011

Maja88

MorDk skriver:

Hihi du lyder næsten som Lola Jensen... Giver dig ret.... men tror Barnet er "hægtet" af når man kommer med så lang en forklaring når det kun er 16 mdr. Men kan godt se hvad du mener.

nu er jeg næsten uddannet pædagog.. og nej de er ikke hægtet af.. er der mange som tror.. men er de altså ikke...

de fanger bare anerkendelsen lyn hurtigt

Anmeld

30. september 2011

T&T

Jeg har ikke læst alle de andre indlæg, så måske er der andre der har sagt det her:

Vælg dine kampe med omhu

Jeg har en søn på 18 mdr. Han er ikke helt så frisk som din knægt, men underligheder laver han dog. Jeg har valgt og begrænse hans muligheder for, at lave ballade. Det er ikke sikkert, at det er pædagogisk korrekt :-)

Jeg har baby-sikret alt hvad babysikres kan. Der er låger foran alle trapper. Der er ingen skuffer i min stue der kan åbnes (jeg har tilfældigvis købt nogle smarte møbler, som ingen håndtag har. Alle låger skal skubbes ind, hvor efter den magnet der holder dem fast giver slip og lågen åbner sig. Tak Bolia. Det var slet ikke med vilje, med dem har små børn ikke kræfter til og åbne). Alle skuffer og skabe i resten af huste er babysikrede. Døren til toilettet er lukket. Der er sikringer på vinduerne, så de ikke kan åbnes. Alle kontakter, forlænger ledninger etc. er lukket. Sofabordet står permanent op ad TV bænken, så han ikke kan komme til fladskærmen etc.

Det vil sige, at der er LANGT mindre og skændes om og irettesætte på. Jeg er sikker på, at han nok skal lære, hvad nej betyder, uden at jeg nødvendigvis siger det 1 million gange i døgnet. 

Han har lært, at man ikke må tage en kop, uden først forsigtigt at røre den og mærke om den er varm, han ved godt at ovnen er off-limits etc. etc. Så jeg ser intet problem i, at vi gør det på den facon.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.