Mor siger nej.. far siger nej... NEJ!.. Forstå det nu!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2011

ano14316

KittyGirl skriver:

åhhh vi er virkelig igang med er rigtig hård periode herhjemme..  Lasse er 1 år og 4 måneder og ved GUD hvor han prøver grænser af... hvad pokker skal vi gøre for at han forstår et nej? eller han skal være sød? og at det må han ikke?

en typisk 10 minutters stund herhjemme:

Lasse kravler mellem trappetrinnene på trappen, vi går hen og tager ham væk og siger nej Lasse du må ikke kravle på trappen.

derefter går han hen til TV bænken og kravler op på den (han er faldet ned en gang fra den), vi tager ham ned og siger nej og forklarer hvorfor...

Så åbner han skufferne i TV bænken og vi siger nej det må han ikke og henviser til hans skuffe vi har lavet ....

Så bliver han hidsig og løber ud i køkkenet og åbner det første skab, vi lukker og siger nej og forklarer.. så går han hen og åbner en køkkenskuffe... nej.... et skab mere.. nu bærer vi ham ind i stuen og forsøger at få hans opmærksomhed hen på noget legetøj..

så kommer missen, og straks slår han missen i hovedet med legetøj, løfter hende op i halen eller benene.. (missen finder sig i det - men det er ikke iorden!).... nej Lasse...

Så er vi lige 2 minutter uopmærksomme, vupti, så har han kravlet op på spisebordsstolene og videre op på spisebordet og rykker i lampen der hænger over den....

Vi forsøger at lege, snakke, TV, læse bøger, hygge.. ja..

Selv dagplejen har "besvær" med at han virkelig prøver grænser af derovre.....

Aftensmad, vi må IKKE give ham det, rører vi skeen, så skriger han.. han vil selv, hvilket er resultatet af at han ikke får spist særlig meget... (han får altså lov.. for det har vi ingenting imod, vi vil bare gerne hjælpe lidt på vej)..

Det har faktisk stået på et stykke tid..

Har i nogen råd? hjælp, trøstende ord.. et eller andet... for vi føler os som SÅ dårlige forældre fordi vi skal "skælde" ud næsten hele tiden

Da Lasse var 5 uger gammel, sagde min SSP at Lasse er ikke skabt for verden....... det er verden der er skabt for Lasse..... synes nr.2 billede beskriver det meget godt

stort og mange til jer!!!

Men hvis jeg må sige noget positivt.. så lyder det jo som om at han stopper det han er i gang med når i siger nej han er så virkelig hurtig til at finde på noget nyt han ikke må..

men i får også lige  for jeres kamp.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2011

Ryberg

Gigl skriver:

Uf hvor kan jeg godt huske den tid!

Jeg tror det eneste i kan gøre er at blive ved med at huske ham på, når han gør noget i ikke vil have ham til.. så små børnb har brug for maaaaange gentagelser før de faktisk forstår det.... for det er jo bare sååååå spændende at åbne de der skuffer osv !! Og så er det bare super ærgeligt at man ikke må!

Prøv evt. at sige hvad i gerne vil have ham til i stedet for, istedet for at sige nej.. Feks hvis han er ved at trække skuffer ud, så distraher ham, med noget af hans legetøj, eller noget andet spændende som han godt må..

Men kender godt de perioder hvor man bare synes man får sagt nej konstant...

Vi har forsøgt at når han f.eks. åbner skuffer eller skabe, så siger vi nej Lasse, men kan du lukke skabet/skuffen og så siger vi at det var flot at han kunne lukke det.. aner ikke om det er forkert at gøre, men mere for at vise ham, at det skal være lukket..

Vi distraherer ham med alt det vi kan.. jeg ved snart ikke hvad jeg mere skal... vi kan jo heller ikke sidde på gulvet med ham hele tiden (snakker hele tiden - for vi sidder i forvejen meget med ham på gulvet) ..

der er jo også praktiske opgaver der skal laves...

håber ikke perioden er meget lang

tak for svar

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

Höör skriver:

tag ham med ud og lav aftensmad og andet??

jeg ved godt det lyder ekstrem overskudsagtigt, so sorry men han er jo en kvik dreng det kan man jo høre med det samme så lad ham komme med ud i køkkenet og lave mad
altså forstået som at han kan få en grydeske og en skål f.eks  

Gør jeg også... og han sidder i sin højstol når det er.. men vores køkken er så smalt at han kan nå bordet og så hiver han sig hen til bordet med hele hans højstol... og VUPTI.. så kan skufferne oppe for oven ÅBNES ...

det eneste jeg kan distrahere ham med i lang tid er rosiner.... men så er han jo mæt til aftensmaden

Han har bare så meget krudt i røven den dreng.. der skal virkelig pilles i alt

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

Janni. skriver:

Det er også den del af forældrerollen jeg virkelig frygter  Så kan sagtens følge jer, desværre.. 

Men se lyst på det, i siger nej for hans egen sikkerhed. Ved godt han ikke forstår det, men det er jo for hans egen skyld at i siger nej.

ja ved det godt... men det er det der med ens tålmodighed der er ved at være brugt op ikk?

For vi skal hele tiden være over ham... hele tiden....

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

ano14316 skriver:

stort og mange til jer!!!

Men hvis jeg må sige noget positivt.. så lyder det jo som om at han stopper det han er i gang med når i siger nej han er så virkelig hurtig til at finde på noget nyt han ikke må..

men i får også lige  for jeres kamp.. 

ja 50 % af gangene stopper han.. og så lukker han skabet/skuffen eller lign. fordi vi spørger ham pænt om han vil gøre det...

men f.eks. hvis han kravler op på bord/trappe eller lign. så stopper han ikke.. der er han VIRKELIG målrettet...

han kan kigge på os mens han gør noget han ikke må (og han er godt klar over det), selvom vi siger nej eller lign. så gør han det alligevel..

det er virkelig.... puha... det at prøve grænser af!

Anmeld

23. september 2011

DitteFisk

KittyGirl skriver:

Vi har forsøgt at når han f.eks. åbner skuffer eller skabe, så siger vi nej Lasse, men kan du lukke skabet/skuffen og så siger vi at det var flot at han kunne lukke det.. aner ikke om det er forkert at gøre, men mere for at vise ham, at det skal være lukket..

Vi distraherer ham med alt det vi kan.. jeg ved snart ikke hvad jeg mere skal... vi kan jo heller ikke sidde på gulvet med ham hele tiden (snakker hele tiden - for vi sidder i forvejen meget med ham på gulvet) ..

der er jo også praktiske opgaver der skal laves...

håber ikke perioden er meget lang

tak for svar

Synes da det er fint at i så siger til ham, at skabet/skuffen skal være lukket Så ved han da det..

Og nej, det er bare lette sagt end gjort at skulle distrahere ham hele tiden og være anerkendende og ikke bruge nej-ordet.. så jeg synes du skal have det fint med det i gør. Det er ikke spor rart at det hele går op i skæld ud og nej i en periode, for det synes man, men det er vigtigt at du så ikke tynger dig selv ned med at du synes du gør noget forkert så... men det er også lettere sagt end gjort.

Håber også i kommer godt ud af perioden snart

Anmeld

23. september 2011

SHERO

Eeeej det lyder præsis som var det min søn du beskrev... Heldigvis er det blevet liiidt bedre i løbet af de sidste 1½-2 måneder. Han er 21 mdr. Men ja, det giver virkelig grå hår når de kun laver "ballade". Heldigvis har elias 2 yndlings legetøj som ikke ligger fremme hele tiden som jeg tager frem når han virkelig laver alt det han ikke må (stable kopper fra Ikea STORT hit) ellers kommer han en tur i kravlegården så falder han også helt til ro, altså ikke som straf for han elsker den, men så er det som om hans verden lige geare ned lidt...

Med maden, som jeg også har problemer med stadig, jamen så får han også bare lov til at spise som han vil, og synes jeg han gir op for hurtigt og ikke har fået nok, så får han lige en halv rugbrød 30 min senere...

Men ja, min bedste idé det er at have lidt legetøj der ikke er tilgængeligt hele tiden, og derfor lidt mere spændende, så når han virkelig trænger til udfordringer så giv ham det i stedet, så er det lige så nyt som at gå på opdagelse i skabene..

Anmeld

23. september 2011

Janni.

KittyGirl skriver:

ja ved det godt... men det er det der med ens tålmodighed der er ved at være brugt op ikk?

For vi skal hele tiden være over ham... hele tiden....

Åh ja, det må være svært ikke at lyde irriteret på ham 

Anmeld

23. september 2011

Ryberg

Tullen85 skriver:

Eeeej det lyder præsis som var det min søn du beskrev... Heldigvis er det blevet liiidt bedre i løbet af de sidste 1½-2 måneder. Han er 21 mdr. Men ja, det giver virkelig grå hår når de kun laver "ballade". Heldigvis har elias 2 yndlings legetøj som ikke ligger fremme hele tiden som jeg tager frem når han virkelig laver alt det han ikke må (stable kopper fra Ikea STORT hit) ellers kommer han en tur i kravlegården så falder han også helt til ro, altså ikke som straf for han elsker den, men så er det som om hans verden lige geare ned lidt...

Med maden, som jeg også har problemer med stadig, jamen så får han også bare lov til at spise som han vil, og synes jeg han gir op for hurtigt og ikke har fået nok, så får han lige en halv rugbrød 30 min senere...

Men ja, min bedste idé det er at have lidt legetøj der ikke er tilgængeligt hele tiden, og derfor lidt mere spændende, så når han virkelig trænger til udfordringer så giv ham det i stedet, så er det lige så nyt som at gå på opdagelse i skabene..

ahh.. det var da egentlig en rigtig god ide.. måske keder alt hans legetøj ham..

kunne være jeg skulle fjerne lidt og bytte rundt, så der hele tiden er noget nyt hernede.. og have lidt til "nødsituationerne"..

Tak for det indlæg... ! det havde jeg slet ikke tænkt på..

Men sagde du også nej? altså de skal jo lære at det må de ikke, hvordan lærer man dem det på en ordentlig måde?

kravlegården har jeg pillet ned for lang tid siden... troede ikke man brugte dem til så "gamle" børn?

Hvordan har du indrettet den?

Anmeld

23. september 2011

SHERO

KittyGirl skriver:

ahh.. det var da egentlig en rigtig god ide.. måske keder alt hans legetøj ham..

kunne være jeg skulle fjerne lidt og bytte rundt, så der hele tiden er noget nyt hernede.. og have lidt til "nødsituationerne"..

Tak for det indlæg... ! det havde jeg slet ikke tænkt på..

Men sagde du også nej? altså de skal jo lære at det må de ikke, hvordan lærer man dem det på en ordentlig måde?

kravlegården har jeg pillet ned for lang tid siden... troede ikke man brugte dem til så "gamle" børn?

Hvordan har du indrettet den?

Altså jeg siger nej, eller det vil mor ikke have du gør, og prøver at aflede ham, men ja det er super svært, især når de har SÅ meget temperement.

Hans kravlegård ryger også om 3 uger, men kun fordi vi flytter og ikke har plads mere, men han har bare lidt legetøj og hans sækkestol der i og så kører jeg det f.eks. foran tv'et så kompler han helt af, Sikker ikke den mest pædagogiske metode men den hjælper rigtig godt her hjemme. Han siger selv til når han vil op, ofte spørge jeg ham om han vil op og så siger han nej...

Jeg har brugt den mest efter han begyndte at kravle og gå rundt, især hvis jeg lige skal ud og ryge på altanen eller hvis jeg skal snakke i telefon (for det må jeg ikke for ham, så vil han have den hehe) og har været rigtig rigtig glad for den efter han er blevet ældre... Ved ikke om det normalt at bruge den i den her alder, men når de er helt små ligger de jo bare, og så er den jo faktisk ret overflødig.. :-D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.