Anonym skriver:
Hej Allesammen!
Syns vi skal ha et lille emne om opdragelse af de helt små, da jeg håber der sidder nogen der ligesom mig er meget i tvivl omkring hvad der er ok og hvad der ik er.
Jeg har valgt at være anonym af personlige årsager, det er muligt at svare anonymt i debatten.
Ingen skal stemples i debatten her, det er blot en snak om hvorvidt vi gør tingene og opfatter tingene forskelligt.
Jeg kan starte ud med at sige at min mand og jeg, fx. har et meget forskelligt syn på tingene hvad angår børneopdragelse, eller dvs. vi er egentlig langt hen af vejen enige, men han er nok lidt mere hård end mig. På den anden side, er jeg også meget uenig med min mor som jeg tit taler med omkring dette, der er jeg for hård ifølge hendes mening.
Så tøser hvad mener i ? Hvor meget kan man opdrage på et barn der er lidt over 1 år til halvandet? (tager lige udgangspunkt i dette da min egen er 16 mdr.)
Er godt klar over man ikke kan opdrage meget på en 1 årig, men min er altså begyndt at blive ret så skarp syns jeg, og man skal jo påbegynde opdragelsen før eller siden, og helst inden det er for sent ?
Hvor meget skal gråd tages alvorligt? Kan et barn få for meget opmærkesomhed? Hvad er jeres meninger? Skal et barn på 15-16-17 mdr. kunne lege selv? Hvad kan konsekvenserne være for sådan en lille en der ikke hører efter? Hvad gør man hvis afledning ikke virker? Forstår de overhovedet sammenhængen mellem handling og konsekvens?
Sorry hvis afstemningen er lidt skør. Men håber i gider være med på denne. 
Al samvær og interaktion med dit barn indeholder en form for opdragelse...
når du viser dit barn vejen, viser hvad der er rigtigt og forkert, hvordan man løser problemer, hvordan man spiser med ske og gaffel etc så opdrager du på dit barn.
- så ja, jeg opdrager hele tiden på Vilma, har gjort det ubevidst siden hun blev født, men dermed ikke sagt at jeg ikke lader hende opdage verden på egen hånd også. Hun leger fint selv, og hun må meget herhjemme, men hun ved godt hvad nej betyder. - Og det synes jeg sandelig er vigtigt! Det er min opgave at lære hende at navigere i denne verden, og dermed også vide at der er begrænsninger nogle gange som skal respekteres.