16 mdr. opdragelse? kom og vær med. DEBAT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2011

<3

Ansemusen skriver:

Jeg siger da 'Ad', når han fx. tager et cigaretskod i munden på legepladsen. For det ER ad!!!

Jeg fjerner dem som det første og hvis han skulle tage dem i munden eller vise mig det som nok er mest sandsynligt - ville jeg sige at det var ikke lækkert i stedet for "ad". Ad kan tolkes på så mange måder at det mest nærliggende er at for barnet at forbinde det ad med sig selv. Det her er ikke noget jeg finder på - det er helt elementært psykologi

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2011

Anonym trådstarter

Herhjemme siger vi også ad, hvis det er noget griss men vi siger det efterfulgt af en forklaring. Personligt er jeg virkelig træt af at gå og sige nej til alting hele tiden så på det område, søger jeg nok lidt andre metoder. Problemet hos os er bare at afledning simpelthen ikke duer, han er for stædig så det er ikke så nemt bare at flytte fokus fra noget når han har bestemt sig for at ville det.

Min dreng brokker sig MEGET i løbet af dagen, og jeg er nået dertil hvor jeg godt kunne tænke mig at blive bedre til at vurdere hvornår jeg skal reagere på hans gråd og hvornår jeg ikke skal.

Min mand mener at jeg giver alt for meget efter, og jeg syns ikke min dreng laver andet end at udfordre mig hele tiden, så måske der er noget om det?

Jeg syns det er svært at finde balancegangen. Altså er det ok at sige til sit barn ej nu må du lige lege selv fordi mor skal .... eller ignorere ham når han står og skubber og hyler når man laver mad? jeg har mest brugt det med at indrage ham i det jeg laver, men jeg syns det er noget værre rod, og når først han er kommet op og sidde på køkkenbordet, så får jeg ikke lavet særlig meget mad, pga. så syns han også lige han skal stå op og ta glas ud af skabet osv. osv.

Anmeld

12. september 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej Allesammen!

Syns vi skal ha et lille emne om opdragelse af de helt små, da jeg håber der sidder nogen der ligesom mig er meget i tvivl omkring hvad der er ok og hvad der ik er.

Jeg har valgt at være anonym af personlige årsager, det er muligt at svare anonymt i debatten.

Ingen skal stemples i debatten her, det er blot en snak om hvorvidt vi gør tingene og opfatter tingene forskelligt.

Jeg kan starte ud med at sige at min mand og jeg, fx. har et meget forskelligt syn på tingene hvad angår børneopdragelse, eller dvs. vi er egentlig langt hen af vejen enige, men han er nok lidt mere hård end mig. På den anden side, er jeg også meget uenig med min mor som jeg tit taler med omkring dette, der er jeg for hård ifølge hendes mening.

Så tøser hvad mener i ? Hvor meget kan man opdrage på et barn der er lidt over 1 år til halvandet? (tager lige udgangspunkt i dette da min egen er 16 mdr.)

Er godt klar over man ikke kan opdrage meget på en 1 årig, men min er altså begyndt at blive ret så skarp syns jeg, og man skal jo påbegynde opdragelsen før eller siden, og helst inden det er for sent ?

Hvor meget skal gråd tages alvorligt? Kan et barn få for meget opmærkesomhed? Hvad er jeres meninger? Skal et barn på 15-16-17 mdr. kunne lege selv? Hvad kan konsekvenserne være for sådan en lille en der ikke hører efter? Hvad gør man hvis afledning ikke virker? Forstår de overhovedet sammenhængen mellem handling og konsekvens?

Sorry hvis afstemningen er lidt skør. Men håber i gider være med på denne.

Selvfølgelig kan man da opdrage på en et årig..man kan opdrage på dem fra de bliver født, men der er naturligvis forskel på måden, så den tilpasser man hen ad vejen.
Man opdrager jo på dem mht rutiner og sovetider m.m.
Det er også et led i opdragelsen. 
Og så hænger det også sammen med udviklingsniveau, som er meget forskellig fra barn til barn.

Mine har tidligt lært at man ikke må pille ved ting, som står fremme, at man spiser pænt, og når sproget begyndte at komme til, hvad det har gjort tidligt hos mine, jamen så har de lært at tale ordentligt og hvad man IKKE siger.
Mange små ting hen ad vejen.
Timeout er blevet brugt, så snart jeg vurderede at nu var tiden inde til det, og det dukkede gerne op samtidigt  med at de begyndte at gå osv.
For mig har det altid været af stor betydning, at de var en fornøjelse at have dem med nogen steder han, sådan at folk kunne sige om mine børn: Hvor var det dejligt at have besøg, kom endelig igen!
Og de umulige perioder har de bare ikke kommet med, men er blevet passet hjemme af en babysitter.

Som jeg ser på børneopdragelse, så er der forskel på børn og voksne. Børn skal ikke med til alt.
De skal ikke altid indvies i voksenverdenen. Det er de voksne, der bestemmer hvor skabet skal stå. Så sikrer man dem faste rammer, og noget at holde sig til, og det har de lært tidligt.
Man skal ikke diskutere alt. De skal også lære, at nej er nej, og så er den diskussion ude.
En etårig forstår glimrende ordet NEJ, så selvfølgelig kan man opdrage på dem også der.

Kærligst
Sussie

Anmeld

12. september 2011

raca

Anonym skriver:

Tak for svar.

Men hvornår mener du så de er klar til at få af vide hvad de må og ikke må?

jammen må og ikke må, kan du ikke komme med eksepler..

hvis min datter slår og bider, siger jeg av det gør ondt.. eller viser hende at den hun gjorde det ved blev sur.. så det er min måde at vis det ikke er ok opførsel.

jeg bruger sjældet ordet nej.. alene

hvis vi går på en pakerings plads, siger jeg du skal holde mig i håden for her køre biler, formfor.. nej du må ikke gå selv. osv.. hvis de begynder og hoppe i møblerne, beder jeg dem normalt smutte ind og hoppe i sengen, eller trampolinen.. dvs jeg anerkender at de gerne vil hoppe men at jeg ikke accpektere at de hopper i møblerne..

jeg siger nej.. nærmest koncekvent til slik is og kager.. og tager gerne kampen om NEJEt der.. men som oftes tilbuder jeg noget at drikke eller spise i samme omgang.  

Anmeld

12. september 2011

<3

raca skriver:

man kan da bruge andre og langt mere velvalgte ord den ad..

som foreksempel samtale.. fremfor NEJer og ADDer...

jeg ville sige.. hov dem kam man ikke spise, de smager ikke godt, osv..

Anmeld

12. september 2011

raca

Anonym skriver:

Herhjemme siger vi også ad, hvis det er noget griss men vi siger det efterfulgt af en forklaring. Personligt er jeg virkelig træt af at gå og sige nej til alting hele tiden så på det område, søger jeg nok lidt andre metoder. Problemet hos os er bare at afledning simpelthen ikke duer, han er for stædig så det er ikke så nemt bare at flytte fokus fra noget når han har bestemt sig for at ville det. hor er det nøjaktig det bliver et problem. prøv og beskriv sitiotionen

Min dreng brokker sig MEGET i løbet af dagen, og jeg er nået dertil hvor jeg godt kunne tænke mig at blive bedre til at vurdere hvornår jeg skal reagere på hans gråd og hvornår jeg ikke skal. ALTID.. jeg reagere altid på deres gråd.. nogle gange vil de græde alene hvis de er sure.. og det lader jeg dem om.. men de ved jeg altid kan rumme alle dres føelser når de har brug for at snakke om dem..

Min mand mener at jeg giver alt for meget efter, og jeg syns ikke min dreng laver andet end at udfordre mig hele tiden, så måske der er noget om det? udfordre han ikke bare livet.. alt er nyt og skal jo afprøves og ekperimenteres med.

Jeg syns det er svært at finde balancegangen. Altså er det ok at sige til sit barn ej nu må du lige lege selv fordi mor skal .... eller ignorere ham når han står og skubber og hyler når man laver mad? jeg har mest brugt det med at indrage ham i det jeg laver, men jeg syns det er noget værre rod, og når først han er kommet op og sidde på køkkenbordet, så får jeg ikke lavet særlig meget mad, pga. så syns han også lige han skal stå op og ta glas ud af skabet osv. osv. den med at ignorere har jeg det svært med.. det syntes jeg tangere dressering .. jeg ser dig hvis din opførsel behager mig, hvis du har det svært gider jeg dig ikke..mine har fra de var små hjulpen mig.. dvs rørt rundt i gryden med de skrellede kartofler, eller selv stået med en kniv(smørekniv1-4 år alm urtekniv derefter) hvis han har interesse for glas kan du så ikke lade ham dække bord.

skrevet i teksten

Anmeld

12. september 2011

Anneiris

Moster Lagkage skriver:

ej come on, heller ikke når barnet forsøger at spise en skovsnegl. håber ikke du siger uhmm

Anmeld

12. september 2011

raca

Anneiris skriver:

nu er det danske sprog heldigvis den del mere nuanceret en AD og UMM...

Anmeld

12. september 2011

Anneiris

raca skriver:

nu er det danske sprog heldigvis den del mere nuanceret en AD og UMM...

Hvad mener du?

Anmeld

12. september 2011

raca

Anneiris skriver:

Hvad mener du?

forde man ikke siger adderbadder til jord og snegle.. behøves man ikke sige umme æd du bare sneglen den smager nok godt.

men man kan guide barnet til ikke og æde alt mugligt anderleders.

ala. ja den er spændende det sand.. uha det var ikke rart at få i munden..

den snegl smager ikke godt.. men den er spændende skal vi kikke på den sammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.