16 mdr. opdragelse? kom og vær med. DEBAT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Opdrager du dit 1-1½ årige barn?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.002 visninger
60 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. september 2011

Anonym trådstarter

Hej Allesammen!

Syns vi skal ha et lille emne om opdragelse af de helt små, da jeg håber der sidder nogen der ligesom mig er meget i tvivl omkring hvad der er ok og hvad der ik er.

Jeg har valgt at være anonym af personlige årsager, det er muligt at svare anonymt i debatten.

Ingen skal stemples i debatten her, det er blot en snak om hvorvidt vi gør tingene og opfatter tingene forskelligt.

Jeg kan starte ud med at sige at min mand og jeg, fx. har et meget forskelligt syn på tingene hvad angår børneopdragelse, eller dvs. vi er egentlig langt hen af vejen enige, men han er nok lidt mere hård end mig. På den anden side, er jeg også meget uenig med min mor som jeg tit taler med omkring dette, der er jeg for hård ifølge hendes mening.

Så tøser hvad mener i ? Hvor meget kan man opdrage på et barn der er lidt over 1 år til halvandet? (tager lige udgangspunkt i dette da min egen er 16 mdr.)

Er godt klar over man ikke kan opdrage meget på en 1 årig, men min er altså begyndt at blive ret så skarp syns jeg, og man skal jo påbegynde opdragelsen før eller siden, og helst inden det er for sent ?

Hvor meget skal gråd tages alvorligt? Kan et barn få for meget opmærkesomhed? Hvad er jeres meninger? Skal et barn på 15-16-17 mdr. kunne lege selv? Hvad kan konsekvenserne være for sådan en lille en der ikke hører efter? Hvad gør man hvis afledning ikke virker? Forstår de overhovedet sammenhængen mellem handling og konsekvens?

Sorry hvis afstemningen er lidt skør. Men håber i gider være med på denne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2011

<3

Har aldrig sagt "ad" og vil aldrig gøre det om mit barn. Intet er ad - lort er lort og et nødvendigt onde og ikke ad.

Anmeld

12. september 2011

anmaj

Vi har hele tiden sagt nej hvis han gjorde noget han ikke måtte... men nu er der meget han må. og av hvis det var noget der kunne gøre ondt, ex. røre ved brændeovn. og så har han bare generelt været vant til at få at vide hvad han måtte og ikke måtte. og han ved lige hvad han må nu hvor han er 2 og er rigtig dygtig.

jeg tror kun han er så god fordi man har sat nogle grænser, og holdt fast i dem.

tror det blev noget rod. men det var mit svar.

Anmeld

12. september 2011

Moster Lagkage

mrs X skriver:

Har aldrig sagt "ad" og vil aldrig gøre det om mit barn. Intet er ad - lort er lort og et nødvendigt onde og ikke ad.

ej come on, heller ikke når barnet forsøger at spise en skovsnegl. håber ikke du siger uhmm

Anmeld

12. september 2011

<3

Moster Lagkage skriver:

ej come on, heller ikke når barnet forsøger at spise en skovsnegl. håber ikke du siger uhmm

Nej det gør jeg ikke. Så siger jeg som regel . "ej man spiser ikke skovsnegle - de smager ikke godt/de er ikke mad".

Nej jeg kunne aldrig finde på at give mit barn en skamme-sig følelse i opdragelsen. Det er det alt for ødelæggende for opbyggelsen af selvværdet... Og nej mit barn har aldrig været i nærheden at spise ulækre ting eller stikke ting op i næsen eller lign. Man behøver ikke skamme den viden ind i sit barn.

Anmeld

12. september 2011

raca

jeg opdrager ikke med forbud og påbud.. som hovderegel..

jeg har sikret mit hjem, så jeg på mange måde undgår daglige konflikter der kun er til fustration for barnet.

jeg overvejer et hvert NEJ.. for der er enkelte, med er det farligt for barnet og hvorfor går barnet det.. vil jeg lade ham udforske og rydde op bag efter, eller vel jeg af principelle årsager tage konflikten

jeg går foran som et godt eksempel.. så jeg drikker og spiser ikke i sofaen hvis barnet ikke må.. osv..

og når de kun har været 16 mdr har jeg afledt i stor stil.. jeg mener ikke børn kan handle på et nej alene da i den alder er impulsttyrede, og ikke har evnen til og finde på en ny leg bare forde mor forbyder dem og grave i potteplanterne..

Anmeld

12. september 2011

Anonym trådstarter

anmaj skriver:

Vi har hele tiden sagt nej hvis han gjorde noget han ikke måtte... men nu er der meget han må. og av hvis det var noget der kunne gøre ondt, ex. røre ved brændeovn. og så har han bare generelt været vant til at få at vide hvad han måtte og ikke måtte. og han ved lige hvad han må nu hvor han er 2 og er rigtig dygtig.

jeg tror kun han er så god fordi man har sat nogle grænser, og holdt fast i dem.

tror det blev noget rod. men det var mit svar.

Ja, det syns jeg da giver meget god mening at han ved det nu fordi han 'er vokset op med den viden' at det må han ik og det må han godt... men skal vel os passe på med at man ikke først begynder at lære dem det, når er har forstået det længe.. for det ville nok ik give mening for dem at der PLUDSELIG var regler?

jeg ved ik... men det lyder da fornuftigt nok..

Tak for svar

Anmeld

12. september 2011

raca

Moster Lagkage skriver:

man kan da bruge andre og langt mere velvalgte ord den ad..

som foreksempel samtale.. fremfor NEJer og ADDer...

jeg ville sige.. hov dem kam man ikke spise, de smager ikke godt, osv..

Anmeld

12. september 2011

Anonym trådstarter

raca skriver:

jeg opdrager ikke med forbud og påbud.. som hovderegel..

jeg har sikret mit hjem, så jeg på mange måde undgår daglige konflikter der kun er til fustration for barnet.

jeg overvejer et hvert NEJ.. for der er enkelte, med er det farligt for barnet og hvorfor går barnet det.. vil jeg lade ham udforske og rydde op bag efter, eller vel jeg af principelle årsager tage konflikten

jeg går foran som et godt eksempel.. så jeg drikker og spiser ikke i sofaen hvis barnet ikke må.. osv..

og når de kun har været 16 mdr har jeg afledt i stor stil.. jeg mener ikke børn kan handle på et nej alene da i den alder er impulsttyrede, og ikke har evnen til og finde på en ny leg bare forde mor forbyder dem og grave i potteplanterne..

Tak for svar.

Men hvornår mener du så de er klar til at få af vide hvad de må og ikke må?

Anmeld

12. september 2011

Ansemusen

mrs X skriver:

Jeg siger da 'Ad', når han fx. tager et cigaretskod i munden på legepladsen. For det ER ad!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.