Brønehave og slik politik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2011

MigSS

Jeg arbejder i en børnehave, og der må børn ikke ha slik med, og får de mad med, med chokolade mm så konfrontere vi forældrene, for det selvfølgelig ikke i orden at få hver dag, for så kan vi ikke få dem til at spise rugbrød med rigtig pålæg.. Og når der er fødselsdage bliver der serveret boller med kerner i, hvilket vi også har som morgen boller - til dem der kommer tidligt.. Der er aldrig nogen børn der har eller får slik, - det skulle kun være lidt fødselsdage hvor forældrene har spurgt, om de må give en lille slikpose, så det med ca 10 stykker vingummi håber det svar nok

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2011

Georgia

ano14316 skriver:

Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt hysterisk.. 

Og jeg synes ikke man kan stille krav til de andre forældre om ikke at give slik til fødselsdage. 

Man kan jo forklarer sit barn at der er forskel på hverdag og fest, hvis det er sådan at han vil plage om slik når han har været til børnefødselsdag første gang.. 

Og så kan man jo tage en snak om det i forældregruppen om at når man holder fødselsdag, skal der også være et alternativ til slik.. et frugtfad f.eks. 

Jeg har da et håb om at når vi om laaaaaaaaaaang tid når til fredags slik m.m. så at kunne holde så længe som muligt med frugt skåret i lækre stykker, så det bliver mere dessert agtigt, i stedet for en pose haribo.. 
Måske er det ønsketænkning.. jeg har jo ikke engang født endnu..  

Tror ikke det er ønske tækning, vi har et utrolig afslappet forhold til det. Her spises melonskiver, banan, rosinpakke og måske 5 stk. slik om fredagen. Næste fredag kan det så være der er lidt mere slik - min datter er 4 år og hun er cool med det

Tror bare man skal tage det stille og roligt....

Anmeld

1. september 2011

millemai

Sanne og Nicklas skriver:

Tror jeg tænker sådan for han netop ikke ved hvad det er endnu, han skal også først starte i børnehave om lidt mindre et år, og der kan jo ske en masse på de måneder.

Og ønsker bare ikke han skal have slik hver anden uge i børnehaven fordi der er en som har fødselsdag.

Nu i dp er der ingen slik og har ikke oplevet nogen servere det til nogle fødselsdagen.

Der er frugt og grønsager de får i små poser hvilket jeg kan bedre kan stå inden for selv.

Og tager det ikke personlig at nogle syntes jeg/vi er sippet for det er jo vores holdning til det.

Når man taler om slik og sukker, så er der altid en ting som jeg finder underligt: kigger man få frugtsukker og sukkers kemiske sammensætning og egenskaber er der praktisk talt ingen forskel.

Jeg startede med samme holdning til slik som dig, men nu hvor mit barn er i nærheden af 3 år, så tænker jeg "alt med måde". Jeg havde en i min mødregruppe der stadig i dag ikke giver sit barn sødt - tilgengæld RÅÆDER han alt slik, hvilket altså hjælper til at opbygge en god sød tand. Når han først får adgang til slik er jeg sikker på at han bliver  en større slik-mus end mit barn, der er meget afslappet omkring slikskåle

Man kan selvfølgeligt sige, at der ikke kan være tilsætningsstoffer i frugt, men tilgengæld skal du her være opmærksom på at det skal være økologisk frugt, så de ikke er dyrket med giftstoffer.

Men intention er ikke at tale dig fra frugt (der er en dejlig ting), måske bare give dig et mere nyanceret billede af hele sukker udfordringen

Anmeld

1. september 2011

SaNiNa

Georgia skriver:

Al respekt for at nogle har det sådan. Jeg troede også jeg ville få det sådan, jeg kan bare ikke stå for når lille pigen spørger, moooar må jeg ikke nok For mig skader det ikke at børn har et fornuftigt forhold til det. Hos Olde for man ALTID kage, der kan vi bare ikke sige nej og herhjemme kan jeg faktisk finde på at købe en eftermiddagskage til kaffen eller for den sags skyld bage kage selv  Og så selvfølgelig fredagsslikket. Men her er der ingen sodavand og juice. Kun vand og mælk

Ej det var jo bh politik, undskyld. Hos os må der spiser kage med slik til fødselsdag, drikkes saftevand og der er masser af slik i godter posen når julemanden kommer.

Men er helt forståelig og respektere fuldt ud hvordan vi er forskellige

Han ved skam også hvad kage er og det er noget man får til kaffen hos farfar og han skal nok huske farmor på kagen mangler.

Men slik har han aldrig vist interesse for vi har i zoo for nogle uger siden hvor han kom med en bagebog til farmor og hun skulle bage en kage mad, hvor hun fik lov at komme slik på, men slikket gav han til mig istedet for selv at spise det.

Anmeld

1. september 2011

Georgia

Neon skriver:

Hehe, Altså jeg er vokset op med at få dyppet min sut i sukkerskålen, og har spist tonsvis af sukkermadder! Jeg synes bestemt ikke jeg har taget skade Jeg tror faktisk også min farfar gav mig sodavand da jeg blev døbt  

Men man kan jo godt blive for hysterisk

Til gengæld hader jeg børn der aldrig får sukker også når der endelig er noget går de helt amok! Så skal de bare sidde med slikskålen og drikke det ene glas sodavand efter det andet. Til sidst er de helt oppe og køre, så når forældrene siger at nu er det slut, så skaber de sig

Griner - Rød sodavand til dåben, det var en fest
Du har ret, man skal bare have et stille og roligt forhold til dem.
Der er nu heller ikke noget som en mad med brun farin

Anmeld

1. september 2011

Georgia

Han ved skam også hvad kage er og det er noget man får til kaffen hos farfar og han skal nok huske farmor på kagen mangler.

Men slik har han aldrig vist interesse for vi har i zoo for nogle uger siden hvor han kom med en bagebog til farmor og hun skulle bage en kage mad, hvor hun fik lov at komme slik på, men slikket gav han til mig istedet for selv at spise det.

Det er da bare helt fint

Anmeld

1. september 2011

SaNiNa

Georgia skriver:

Det er da bare helt fint

Ja da også derfor vi ikke har behov for at intodusere for ham. Er sikker på han nok selv skal komme og sige til når han også vil smage.

Kan bare huske fra jeg selv gik i børnehave alt det slik vi fik til en fødselsdag, men det er jo så også over 20 år siden og derofr jeg spøger til dem som har børn i børnehave

Anmeld

1. september 2011

Georgia

Ja da også derfor vi ikke har behov for at intodusere for ham. Er sikker på han nok selv skal komme og sige til når han også vil smage.

Kan bare huske fra jeg selv gik i børnehave alt det slik vi fik til en fødselsdag, men det er jo så også over 20 år siden og derofr jeg spøger til dem som har børn i børnehave

Ja klart, der er jo nye tider hele tiden Men syntes da heller ikke han skal smage før han selv viser interesse for det, og så kunne man jo altid prøve at trække den lidt med noget spændende frugt

Anmeld

1. september 2011

SaNiNa

Georgia skriver:

Ja klart, der er jo nye tider hele tiden Men syntes da heller ikke han skal smage før han selv viser interesse for det, og så kunne man jo altid prøve at trække den lidt med noget spændende frugt

Det er netop sådan vi ser på det. men han får nu heller ikke lov at spise frugt stor mænger da det jo heller ikke er for godt.

Han accepter fin en lækker grovbolle istedet for og det jo bare vildt dejlig især når han selv får lov at være med til at bage alt.

Men håber da vi kan komme på den anden side af de 3 enden han begynde på slik sodavand osv. men hvis det skulle vise sig at det var imorgen jamen så tager vi den jo derfra.

Anmeld

1. september 2011

Lone Jakobsen

jeg har prøvet flere forskellige børnehaver med mine børn, og der er kæmpe forskelle.

den ene havde en striks sukker politik. om det var 0 sukker husker jeg ikke. men de var meget obs på at madpakkerne ikke indeholdt noget usundt. denne børnehave lå så også i et belastet område hvor det virkelig var nødvendigt for at børnene fik noget ordentligt mad.

og så har jeg prøvet en børnehave med meget begrænset sukkerpolitik. denne børnehave fungerede super godt. børnene var ikke "høje på sukker" og de fleste forældre servere faktisk ikke ret meget slik til børnefødselsdagene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.