Forskellige børnehaver har forskellige regler.
I "vores" børnehave er hverdagen uden kage osv, men de har ganske meget fokus på at gå i køkkenet sammen med ungerne, så de laver suppe og gryderetter, hjemmelavede hamburgere, bager boller/rundstykker og det er også sket at de har lavet dessert med de bær, de selv havde været med at plukke. Så det sker jo at de får noget med sukker i. Og jeg oplever ikke det som et problem, for det er ikke ofte.
Til fødselsdagene har børnene lidt ekstra med hjemmefra, men jeg oplever at det lige så ofte er pizza eller frugtsalat som is. Det er heller aldrig så store mængder, der er snak om.
Folk er forskellige, og der er meget forskellige meninger blandt forældrerne. Nogen vil ikke have sukker i børnehaven, nogen vil ikke have hvidt mel der, nogen vil ikke have mælk der, nogen vil kun have øko-produkter osv. Børnehaven har valgt at lægge sig på en moderat linje, og det synes jeg er ok, for de gør en fantastisk indsats, når det gælder madkunskab og madvaner i hverdagen generelt.
Når det gælder private fødselsdage, så synes jeg til gengæld, at folk må få lov til at bestemme selv. Jeg synes ikke, man som gæst kan tillade sig at ville bestemme menuen. Har man allergier el. lign. siger man det jo selvfølgelig på forhånd/tager noget med selv, men det er jo lidt en anden sag. Hvis man er bange for, at ens barn skal få kage/is/sodavand i en børnefødselsdag, så tror jeg, man må spørge til menuen på forhånd og så holde sig væk, hvis den består af de ting, man ikke ønsker at barnet skal spise.
Anmeld