Brønehave og slik politik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.392 visninger
52 svar
0 synes godt om
1. september 2011

SaNiNa

Nicklas skal jo starte i børnehave om mindre end et år nu og vi frygter lidt der fødselsdags halløj vi høre fra flere og flere at når de er ude til fødselsdag så er det forældrene som bestemmer om de skal have slik poser eller ikke.

Og vi holder jo på Nicklas ikke behøves at vide hvade det før han selv viser interese for det og der er vi slet ikke nået endnu. Men syntes samtidig heller ikke man skal servere slik i institutionerne eller til fødselsdagen hjemme hos fødselsdagsbarnet

Hvordan har i forhold jer til det?

Hvilket regler har jeres børnehave? 

Eller er vi bare for sippet med silk, sodavand, kage og divers søde sager.

Han ved dog godt hvad kage er, men det er noget kun får i meget begrænset omfang.

Vi kan ikke på odense kommune rigtig finde noget om slik poltik i de forskellige institutioner.

Håber i vil fortælle lidt om hvordan det er i jeres børnhave

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2011

SjeBets

vi har reglen ingen slik i børnehaven med mindre det er fødselsdag.

Måske jeg ikke går nok op i det, men jeg synes det er ok, at de får en lille ting eller kage når der skal fejres noget.

De må have tyggegummi, med fra morgene af, men ikke en pakke at gå rundt med. Min søn havde så en pakke til at stå, i et forsøg i samarbejde med hans psykolog. 

Men vi har også fredags slik ( hver anden fredag) og hygger med kage nogle gange

Anmeld

1. september 2011

kirsti

I noahs børnehave kommer børnehaven ikke til fødselsdage hjemme. Kender egentlig ikke grunden men det kan hænge sammen med at det er en skovbørnehave der er ret atraktiv og udover der er børn fra hele Nykøbing så er der også en del børn der bor uden for byen så det vil blive lidt problematisk.

I Noahs bh må børnene ikke dele ud til deres fødselsdag i stedet så har børnehaven en mappe med billeder af ting de kan vælge til deres fødselsdag. Nogle af de ting de kan vælge er banan is (det er rigtige bananer der skæres over og trilles i cocos), agurke krokodiller(f.eks skoleagurker der skæres ud som krokodiller med tandstikker med rusiner for enden som ben), Rosin robotter (rosin pakker der laves til robotter og ting i den stil.

Det er så en hemmelighed for de andre børn hvad fødselsdagsbarnet har valgt og der sættes en pædagog af som sammen med barnet laver det der er valgt til alle på stuen og så servere barnet det om eftermiddagen!

Hjemme hos os går vi ikke så meget op i det med slik men vi har også et barn der sagtens kan vælge frugt i stedet. Da vi skulle til en af mine veninder spurgte jeg noah om vi skulle tage noget guf med og han valgte røde pebre og ærter så....

Anmeld

1. september 2011

SaNiNa

SjeBets skriver:

vi har reglen ingen slik i børnehaven med mindre det er fødselsdag.

Måske jeg ikke går nok op i det, men jeg synes det er ok, at de får en lille ting eller kage når der skal fejres noget.

De må have tyggegummi, med fra morgene af, men ikke en pakke at gå rundt med. Min søn havde så en pakke til at stå, i et forsøg i samarbejde med hans psykolog. 

Men vi har også fredags slik ( hver anden fredag) og hygger med kage nogle gange

Nicklas ved jo netop stadig ikke hvad slik er, men jeg skal ikke kunne sige om han gør når han skal i børnehave.

Vi gør intet for han skal finde ud af hvade det er.

Syntes også det er ok han fået et stykke kage engang i mellem. men hvis de skal have kage og slik hver gang der er en som har fødselsdag syntes jeg det bliver for meget. og syntes jo heller ikke der er behov for han skal finde ud af hvad det er.

Alle vi vores familie ved også at de ikke skal give ham det, for di fik en smags prøve på hvor gal jeg/vi bliver når nogen ikke overholder vores regler (en episode da han kun var 1 år og nogle som passede ham)

Anmeld

1. september 2011

SjeBets

kirsti skriver:

I noahs børnehave kommer børnehaven ikke til fødselsdage hjemme. Kender egentlig ikke grunden men det kan hænge sammen med at det er en skovbørnehave der er ret atraktiv og udover der er børn fra hele Nykøbing så er der også en del børn der bor uden for byen så det vil blive lidt problematisk.

I Noahs bh må børnene ikke dele ud til deres fødselsdag i stedet så har børnehaven en mappe med billeder af ting de kan vælge til deres fødselsdag. Nogle af de ting de kan vælge er banan is (det er rigtige bananer der skæres over og trilles i cocos), agurke krokodiller(f.eks skoleagurker der skæres ud som krokodiller med tandstikker med rusiner for enden som ben), Rosin robotter (rosin pakker der laves til robotter og ting i den stil.

Det er så en hemmelighed for de andre børn hvad fødselsdagsbarnet har valgt og der sættes en pædagog af som sammen med barnet laver det der er valgt til alle på stuen og så servere barnet det om eftermiddagen!

ej hvor kreativt

Anmeld

1. september 2011

kirsti

SjeBets skriver:

ej hvor kreativt

ja det er super og i og med at der sættes en hel pædagog af til at lave det med barnet bliver hele processen en stor ting for barnet

Anmeld

1. september 2011

SjeBets

Sanne og Nicklas skriver:

Nicklas ved jo netop stadig ikke hvad slik er, men jeg skal ikke kunne sige om han gør når han skal i børnehave.

Vi gør intet for han skal finde ud af hvade det er.

Syntes også det er ok han fået et stykke kage engang i mellem. men hvis de skal have kage og slik hver gang der er en som har fødselsdag syntes jeg det bliver for meget. og syntes jo heller ikke der er behov for han skal finde ud af hvad det er.

Alle vi vores familie ved også at de ikke skal give ham det, for di fik en smags prøve på hvor gal jeg/vi bliver når nogen ikke overholder vores regler (en episode da han kun var 1 år og nogle som passede ham)

må jeg spørge om hvorfor ... ikke for at være nedladende, jeg har bare ikke altid forstået hvorfor nogle vælger helt at afskærer det fra deres børn.

Mine lever ikek af slik , overhovedet, men de ved godt hva det er og hvad de kan lide ...  og så har vi jo slik aftalen.

Anmeld

1. september 2011

SaNiNa

kirsti skriver:

Hjemme hos os går vi ikke så meget op i det med slik men vi har også et barn der sagtens kan vælge frugt i stedet. Da vi skulle til en af mine veninder spurgte jeg noah om vi skulle tage noget guf med og han valgte røde pebre og ærter så....

Det syntes jeg jo er en rigtig god ide, har ikke noget i mod de tager hjem til fødselsdag, men mere det der tit bliver serveret, kan tydelig huske det fra jeg gik i børnehave

Anmeld

1. september 2011

chael

Sanne og Nicklas skriver:

Nicklas skal jo starte i børnehave om mindre end et år nu og vi frygter lidt der fødselsdags halløj vi høre fra flere og flere at når de er ude til fødselsdag så er det forældrene som bestemmer om de skal have slik poser eller ikke.

Og vi holder jo på Nicklas ikke behøves at vide hvade det før han selv viser interese for det og der er vi slet ikke nået endnu. Men syntes samtidig heller ikke man skal servere slik i institutionerne eller til fødselsdagen hjemme hos fødselsdagsbarnet

Hvordan har i forhold jer til det?

Hvilket regler har jeres børnehave? 

Eller er vi bare for sippet med silk, sodavand, kage og divers søde sager.

Han ved dog godt hvad kage er, men det er noget kun får i meget begrænset omfang.

Vi kan ikke på odense kommune rigtig finde noget om slik poltik i de forskellige institutioner.

Håber i vil fortælle lidt om hvordan det er i jeres børnhave

Ja, ærlig talt, så syntes jeg I er lidt sippede.

Slik til en børnefødselsdag, det kan man altså ikke undgå!!

Der hvor vi kommer, der er det altså ikke meget de får, det er jo ikke en pose der er fyldt til randen, men en lille guf pose.

Der blier serveret saftevand eller kakao.

Slik politik i BH er individuel.

Der må ikke serveres slik i vores BH/VS, kun hvis der er slik på en kagemand/dame.

Man må gerne have kage med i børnehaven til ungerne, en flødebolle osv. Men ikke slik.

Jeg tror du bliver overrassket over hvordan det foregår ude i virkeligheden med slik og søde sager.

Men du kan jo også bare holde dit barn hjemme fra alt fællesskab, for at undgå det får slik.

Jeg syntes bare man skal se på det, på en fornuftig måde.

Vi spiser det ikke i hverdagen. Det kommer frem til fredag, hvor der skal ses disney. Og når slikket er spist og de er mere sultne, så får de et grov knækbrød, eller frugt. De hungre ikke efter det, fordi slik og sukker generelt indgår som en naturlig del af vores liv.

*Camilla 36+1, med nummer 3.

Anmeld

1. september 2011

SjeBets

kirsti skriver:

ja det er super og i og med at der sættes en hel pædagog af til at lave det med barnet bliver hele processen en stor ting for barnet

i knægtens børnehave gør de det med gaver, de må vælge en af 3 gaver,  ( bøllehat, trøje og en ting mere) og så skal de male på den med det her tøj maling, og der sidder også en pæd og hjælper dem og de elsker her små trøjer og hatte. min dreng er snart 7 ( til januar) og han elsker stadig hans hjemmelaver bøllehat, og den trøje han stadig kan være i

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.