Ciss skriver:
Beklager, men jeg er nødt til at kommentere denne her....
Der har ALTID været nogen, som ikke kunne amme/ikke fik det til. Sikkert af forskellige grunde lige som i dag.
Deraf ordet "amme". Min oldemor fik 6 børn, men klarede kun at amme de to ældste. De fire yngste måtte en anden amme.
Og mange i historien har prøvet sig med havreafkog og diverse til erstatning for morsmælken - og mange er det lykkedes med også, selvom det langt fra har været en optimal start i livet.
Der kan være mange grunde til at folk ikke lykkes med ammingen, og mange er rigtig kede af det og det er et virkelig sårt punkt, så jeg tror ikke, det er nødvendigt, at forsøge at give folk ekstra dårlig samvittighed på denne måde.
Fint at du havde det godt med ammingen - bare ikke døm folk så hårdt, hvis de ikke har haft det samme held.
Vil ikke få nogen til at få det dårligt, men det handler IKKE om held ! ! Det var for mig ETTT SMETREHELVEDE ! I 2 måneder i træk var det SÅÅ smertefuld så man skulle tro det var løgn-tiden efter det lidt mindre smerte, det var værre end at føde, meget værre, sad og knuede mig til datteren og krummede tær med lukkede øjne og kunne tude og havde lyst til at bryde sammen og brøle hver gang , kunne ikke gå i bad og få vand på mig uden en ulidelig smerte eller tørre mig, ligge eller tage tøj på, intet, men Amning Er Hårdt Arbejde ! ! Har os begge gange haft brystbetændelse det er forfærdeligt og må på penselin kur og trods smerter af helved til skal man amme videre og malke ud !
Og vil man det her barn så skal man sku os kæmpe for det , og hvis du læser hvad jeg siger lyder det meget som om du misforstår det jeg skriver, det gør folk tit når noget rammer dem personligt, så læser de det de vil.
Siger ikke man skal amme og man er en dårlig mor hvis ikke man gør f.eks. Nej siger at det er for dårligt hvis man ikke PRØVER, hvis man giver lyn hurtigt op, hvis man er dum nok til at få lavet patter og få børn nogle år efter og komme med undskydningen, "jamen jeg kan ikke amme pga jeg havde så dårlig selvtillid med min krop at jeg bare MÅTTE få større bryster her og nu og ikke kunne vente og lave om på rækkefølgen, thi hi". Hvordan kan man sætte det hørere end sit evt kommende barn-'
Men du må ikke tro jeg siger man er dårlig mor hvis man ikke ammer, eller jeg vil få folk til at få dårlig somvittighed eller blive kede af det, for det er ikke meningen, men de folk derude som bevidst før barnet kommer til verden fravælger det er nogle idioter i min verden.. Og jeg havde det bestemt IKKE nemt med at amme pga smerter og dvc, men ja valgte at få børn og det følger med, fik tilmed revnede brystvorter, som blødte, huden røj af pga det døde hud, prøvede alle mulige og umulige ammemåder ja og tilsidst var den der, det har aldrig været smerte FRIT at amme , heller ikke her med nr 2 barn, men sådan er det og man må gøre hvad der er bedst for barnet, barnet er nr 1..