Hvor mange klarede sig igennem graviditet uden sygemelding?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2011

132319

Frøken J. skriver:

Hvor er det dejligt at høre!  Der er også mange der spørger mig (gravide og tidlige gravide) om jeg virkelig stadig cykler rundt. Og for mig er det et helt underligt spørgsmål, for jeg har det da fint! Men det er jo fordi der er så mange der døjer. Så jeg cykler til alt, handler ind og dyrker motion. Fine and dandy  

Ej, hvor skørt når du ikke er længere henne. Jeg arbejdede i en børnehave hvor en mor kom og afleverede sin datter på cykel "Jeg har vist lidt småveer" sagde hun og 6 timer efter kom hun og hentede datteren med lillebror i en lift i cykeltraileren -Det var sgu sejt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2011

Clisolka

Jeg gik igennem min graviditet uden at sygemelde mig - dog tog jeg 4 ugers ferie lige inden barslen 

Anmeld

16. juni 2011

Wimmie

Tak for alle jeres svar - nu må jeg ned og træne, så det er altså derfor jeg ikke lige svarer i et stykke tid 

Det skal lige siges at jeg ikke oprettede denne debat for at dømme de der sygemelder sig (slet ikke jer som jeg ikke kender personligt), mange er naturligvis nødt til at blive hjemme, for der er bestemt ingen grund til at arbejde hvis man ikke kan holde til det, for der er intet vigtigere end ens helbred og babyen i maven

Grunden til debatten bunder i at jeg i 2006 nær var blevet fyret pga. for meget sygefravær. Jeg havde uden at vide hvad det var haft kyssesyge i næsten et helt år og var blevet indlagt med mavesmerter (forstørret milt) og stærke ledsmerter.

Siden da har jeg ikke haft én eneste sygedag fra mit arbejde...ikke af frygt for at blive fyret nu (er helt uden for farezonen), men simpelthen fordi mit helbred aldrig har været bedre...og så nok også fordi der nu er gået lidt sport i at se hvor længe jeg kan undlade sygemeldinger.

Naturligvis vil jeg sygemelde mig når det engang bliver nødvendigt, men nu har jeg gået 4 år og 4 måneder uden én eneste fraværsdag - på trods af 3 måneders graviditet og en brystreduktion i 2008

Så ja, jeg er stolt af mig selv, men jeg ved også at jeg aldrig ville tage på arbejde hvis jeg:

1. fejlede noget der kunne smitte andre

2. udsatte babyen i maven for fare ved ikke at blive hjemme.

Man skal lytte til sin krop, sin fornuft og lægens råd

Anmeld

16. juni 2011

Holbæktrunten

Jeg blev desværre sygemeldt omkring uge 16-17 stk pga bækkenløsning. Det gør satans ondt, og er bestemt ikke til at spøge med, da man desværre kan få permenente skader ved ikke at vise sin krop det hensyn den har brug for. Nogle dage har jeg det rimeligt, men det er kun fordi jeg holder mig i ro. Bare det at stå op en time ig lave aftensmad er en pinsel. I dag tager jeg den lange tur til Kbh for ar besøge en veninde, ig ser BESTEMT ikke frem til 3 timer med det offentlige. Tilgengæld er jeg ved at blive sindssyg af at være fanget derhjemme og mangler seriøst noget intellektuel stimuli, så det er et prioritets spørgsmål. Jeg ved det hævner sig, men sådan må det bare være. At jeg en sjælden gang kommer ud af huset på en god dag, betyder ikke at jeg snyder med sygemeldingen. Når jeg er ude prøver jeg desuden ihærdigt ikke at ligne en der har skidt i bukserne, hvilket jeg gør herhjemme da hele understellet gør ondt og knager. Men synes det er pinligt at andre skal se mug sådan, så kæmper... Vil også lige nævne at en sygemelding bestemt ikke er nem at få - jeg fik først min da fyssen havde kontaktet lægen - og selv derefter er jeg blevet jaget den lange tur til læge hver 2 uge, da han mener at jeg en dag måske springer ud af sengen og kan arb igen - trods almen viden er, at det eneste der hjælper er at baby kommer ud...

Anmeld

16. juni 2011

Malene76

Wimmie skriver:

Ville lige høre hvor mange af jer der har fået børn klarede alle månederne indtil I gik på barsel uden at måtte sygemelde jer?

Jeg vil meget meget gerne undgå at sygemelde mig i løbet af min graviditet, men jeg kan også høre at det sker for rigtig rigtig mange, så jeg er lidt spændt på om det kan lade sig gøre - og hvad mine "odds" er for at gå alle 7½ måneder ud uden sygedage.

Jeg er indtil videre sluppet uden de vildeste graviditetsgener, men jeg har i forvejen problemer med min ryg og lænd, så jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå

Jeg er en af dem der er rimelig hårdt ramt og er derfor sygemeldt. Jeg har konstant kvalme, madlede og kaster op ind i mellem. Jeg har det hamrende dårligt. Jeg HADER at være sygemeldt og det er ikke med min bedste vilje, men jeg kan ikke andet lige nu. Jeg hører også indimellem at graviditet ikke er en sygdom og sommmetider rammer det vildt hårdt. Jeg havde stort set ingen sygedage inden jeg blev gravid og regnede heller ikke med at blive særlig hårdt ramt, da hverken min eller mandens mor havde noget særlige symptomer. Jeg har tilbudt min leder, arbejder på en døgninstitution for voksne udviklingshæmmede, at han kunne få en sygemelding fra min læge. Det villle han ikke have, da han kendte mig godt nok til at vide at jeg ikke lå derhjemme med mindre det var alvorlig. Det betyder rigtig meget at ledelsen og mine kollegaer bakker mig op. Men de har også helt ret. Jeg lå ikke her hvis jeg hvade andre muligheder!! Jeg arbejde MEGET hellere hvis det var muligt. Der er sgu ikke meget lykkelige omstændigheder over dette graviditetsnoget! Jeg er i dag 9+4 og har været sygemeldt siden den 1. juni og det varer desværre nok noget endnu inden jeg er helt frisk igen. Men så kan man heller ikke se mig for bare skosåler, så vil jeg tilbage til det job som ejg bare elsker...

MVH Malene

Anmeld

16. juni 2011

Frøken J.

132319 skriver:

Ej, hvor skørt når du ikke er længere henne. Jeg arbejdede i en børnehave hvor en mor kom og afleverede sin datter på cykel "Jeg har vist lidt småveer" sagde hun og 6 timer efter kom hun og hentede datteren med lillebror i en lift i cykeltraileren -Det var sgu sejt

Ja, det synes jeg også! Men det er nok netop fordi så mange desværre døjer ret tidligt efterhånden

Hold da op, DET er sejt  

Anmeld

16. juni 2011

2babygirls

Wimmie skriver:

Ville lige høre hvor mange af jer der har fået børn klarede alle månederne indtil I gik på barsel uden at måtte sygemelde jer?

Jeg vil meget meget gerne undgå at sygemelde mig i løbet af min graviditet, men jeg kan også høre at det sker for rigtig rigtig mange, så jeg er lidt spændt på om det kan lade sig gøre - og hvad mine "odds" er for at gå alle 7½ måneder ud uden sygedage.

Jeg er indtil videre sluppet uden de vildeste graviditetsgener, men jeg har i forvejen problemer med min ryg og lænd, så jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå

MIne problemer begyndte i uge 16. Jeg begyndte at blive "lam" i venstre ben efter en hel arbejdsdag (var elev i en håndværkerbutik, så SKULLE lægge alle varer på plads, inkl de tunge, IKKE om drengene ville hjælpe) Nå men jeg kæmpede en brav kamp men det blev kun værre, så blev sendt til fys og gik der i 1½ mdr uden at han gjorde noget ved mig, få øvelser, som man jo ikke fik noget ud af.
I uge 26 skulle jeg så til læge besøg og der valgte han at sygemelde mig fordi jeg var en slatten klud når jeg endelig kom hjem fra arbejde og ikke kunne rejse mig eller komme på og af toilettet fordi jeg ikke kunne mærke mit ben. Jeg kunne heller ikke holde ud at sidde for længe så lå mest ned, fordi mit bækken var så øm og ja.. umuligt at beskrive den følelse...

Var super ked af det, men kunne på ingen måde få aflastning nok, og min læge valgte derfor at handle på det.

Anmeld

16. juni 2011

Maja88

det gjorde jeg

Anmeld

16. juni 2011

Svenne

Jeg var ikke sygemeldt. Havde sidste arbejdsdag d. 9. april og fødte min søn d. 29. april sidste år..
Jeg kunne sagtens have arbejdet helt indtil fødslen, men det var da dejligt at have lidt fri

Og ja, jeg gik da på arbejde, selvom jeg havde kvalme og mange dage kastede op. Der findes jo også toiletter på arbejdspladsen  

Anmeld

16. juni 2011

foto på lærred

Wimmie skriver:

kopieret fra Beskæftigelses ministeriet:

Kvinders sygefravær under graviditeten stiger. Flere kvinder sygemeldes og i længere tid end tidligere. I perioden fra 2005 til 2007 var godt to ud af tre kvinder sygemeldt ud over de sidste fire uger før fødslen, hvor gravide har ret til at gå på barselsorlov. I gennemsnit var de sygemeldt i 48 dage. Det er to dage mere end i perioden fra 2002 til 2004. Hvis de sidste fire uger under graviditeten tælles med, svarer det til, at kvinder i gennemsnit er fraværende næsten en tredjedel af graviditeten.  

Fraværet blandt gravide dækker over store forskelle i, hvor længe kvinder er sygemeldte. Knap hver tredje kvinde er sygemeldt i mindre end fire uger. Mens hver tyvende kvinde er sygemeldt i over to tredjedele af graviditeten.  

Unge har mest fravær
Beskæftigelsesministeriets analyse viser også, at det er de yngste kvinder på arbejdsmarkedet, som har mest sygefravær under graviditeten. Unge kvinder mellem 15 og 24 år er sygemeldt i 62 dage. Det er 14 dage mere end gennemsnittet. Og hver tiende unge kvinde er sygemeldt i over to tredjedele af graviditeten.

Mangel på uddannelse og lav socioøkonomisk status er også kendetegnende for gravide med meget sygefravær. Gravide, som er lønmodtagere på grundniveau, har fx dobbelt så højt sygefravær som gravide, der er topledere eller lønmodtagere på højeste niveau.

I risikofyldte brancher kan det være sværere at tilpasse arbejdet til gravide. Det kan fx være svært for en arbejdsgiver at finde passende skånearbejde til en kok eller tjener gennem hele graviditeten. Derfor bliver det ofte til en fuldtidssygemelding, hvor den gravide i princippet ellers ville kunne fortsætte på jobbet på nedsat tid.

....

Jeg selv har ikke været sygemeldt med nogle af mine graviditeter. Kender heller ikke nogle (venninder eller familie) der har været sygemeldt men tænker at det måske også mest er i fysisk hårde job eller job hvor de ikke kan give et skånejob hvis det er nødvendigt (pga bækkenbundsløsning eller lign)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.