Moderne at være racist?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2011

Mi

tazz skriver:

Som jeg nævte i tidligere indlæg, så er det enmuslimsk familie som stiller de krav, ikke mig eller anden etnisk dansker.

Det pudsige er bare, at det på en eller anden måde er siiiiindssygt racistisk at stille det op som dansker,men ganske accpeteret den anden vej. Og dét provokerer mig dybt! Især, at der nu er oprettet mødregrupper KUN for muslimske mødre. Det må gå imod diskriminationsloven

Helt enig! Vi lever i et samfund som er multikulturelt. Det betyder bla at man i mødregruppe kan opleve at mødes med flere forskellige kulturer deriblandt den danske. I min mødregruppe var en pige fra holland og en fra polen. Der ville have været ramaskrig, hvis vi havde sagt at dem ville vi ikke i gruppe med.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2011

ZamanogDania

tazz skriver:

jeg kan ikke se det fordømmende? Og hvorfor skulle det ikke ændres? Hvis en dansker skrev "Jeg hader jøder og muslimer og det ændrer sig aldrig!" ville du så accpetere dette? Hvorfor skal had accepteres????

Og nej, hun må IKKE komme hjem med en dansker, muslim eller ej. Og at kræve at manden skal være muslim er lige så diskriminerende og fjendsk som hvis jeg krævede at min datter ikke kom hjem med en muslim - der ville jeg blive kaldt racist....

HVAD er forskellen? Udover min hudfarve er en anden?

Du skal tænke på religion betyder rigtig meget hos de fleste muslimer. I vores religion må piger ikke giftes med en der ikke er muslim. Sådan er det bare. Ville bare rette dig.

Anmeld

5. juni 2011

Saka

tazz skriver:

jeg kan ikke se det fordømmende? Og hvorfor skulle det ikke ændres? Hvis en dansker skrev "Jeg hader jøder og muslimer og det ændrer sig aldrig!" ville du så accpetere dette? Hvorfor skal had accepteres????

Og nej, hun må IKKE komme hjem med en dansker, muslim eller ej. Og at kræve at manden skal være muslim er lige så diskriminerende og fjendsk som hvis jeg krævede at min datter ikke kom hjem med en muslim - der ville jeg blive kaldt racist....

Du vil altid finde nogen der kun vil deres egne til deres børn. 

Jeg tror du skal tage en tur rundt i kbh(ved ik om du bor her) i et center el. lign så vil du ku se hvor mange kvinder med tørklæde der går rundt med en dansk fyr. bare i min familie er der tre af kvinderne gift med danske fyre. 

Så at holde fast i dette grundet en enkel eller to du kender som ikke må det sys jeg er tyndt. 

Anmeld

5. juni 2011

A&F

tazz skriver:

Er du muslim siden du kan udtale dig om det?? Jeg er selv muslim og ved lige præcis, hvad jeg snakker om. Det har noget med religion at gøre når en muslimsk kvinde ikke kan gifte sig med ikke muslim, der intet diskrimination i det. Det har intet med racisme at gøre. Så ved du det nu.

Har du læst historie?? Kender du overhovedet til Palæstina og Israel konflikten? siden du ikke forstår at haden mellem jøder og palæstinensere(muslimer) altid har eksisteret ?  Du vender mine ord om. Jeg siger ikke, at vi skal accepter haden. Had er noget grusomt og noget som desværre eksistere i dagens dk som vi kan se, og resten af verden.

Anmeld

5. juni 2011

A&F

Las Von Trier sagde kun "jeg kan forstå Hitler", og så blev han ekskluderet. Til din orientering, er der ubeskrevne regler i hele vesten at man ikke må kritisere jøder fordi så bliver man beskyldt for antisemitisme. Tag f.eks Israel som gang på gang overtræder menneskerettigheder, hvem tør iretesætte dem? Men man kan godt sætte Gadaffi på plads og Ali saleh.

SÅ ikke vend det om til at jøder er undertrykte og bliver disset. Mig bekendt, var det ikke muslimerne, der udryddede jøderne. Tværtimod, læs hvad muslimerne i osmannerriget gjorde for jøderne. Der er mange jøder og muslimer, der bor ved siden af hinanden i jerusalem og i mange muslimske lande. Jeg kan blive ved og ved og ved. Jeg kigger dog ikke på tingene på den måde. Jeg kigger på hvordan vi som mennesker kan leve sammen.

Anmeld

7. juni 2011

Louisiana

Jeg synes nærmere det virker til at være "moderne" ikke at være racist. Og det synes jeg da også lyser igennem i denne tråd. Langt de fleste i denne tråd giver da tydeligt udtryk for, at de afskyr racisme. Og de der udtrykker, at de er trætte af udlændinge, af den ene eller den anden grund, får hurtigt at vide, at de er uvidende, diskriminerende, fjendske og den får ikke for lidt. Men dét er så okay at sige..?

Det virker også til, at man ikke må udtrykke, at man ikke bryder sig om den muslimske tro, men det er fuldt lovligt at sige, at man er mindre imponeret over Jehovas Vidner.

Jeg synes det virker til, at det er mere "moderne", at være racist mod "hvide". Og det virker i øvrigt også til, at det er helt fint og acceptabelt. Jeg kommer lige til at tænke på filmen 'Guess Who' med Ashton Kutcher og Bernie Mac, som handler om en hvid fyr, der er kæreste med en sort pige. De to ønsker at gifte sig, og pigen tager derfor fyren med hjem til sine forældre. Faren er slet ikke tilfreds med, at hans datter har udset sig en hvid fyr til, at skulle være hans svigersøn. Og det er hvad filmen handler om. Det er selvfølgelig en komedie. Men havde rollerne været vendt, og det var en hvid far der var utilfreds med en sort svigersøn, så havde filmen været dybt alvorlig, og havde handlet om hvor indsnævret faren var.

Jeg synes det er ærgeligt, at folk der her udtrykker, at de ikke altid synes at den multikulturelle tendens er helt fantastisk, skal syles ned og ellers have at vide, at de er sørgelige mennesker, der sikkert har haft en hård barndom. Det er da lige så generaliserende, som at sige, at alle muslimer er terrorister

Anmeld

7. juni 2011

Wimmie

Jeg kommer lige til at tænke på filmen 'Guess Who' med Ashton Kutcher og Bernie Mac, som handler om en hvid fyr, der er kæreste med en sort pige. De to ønsker at gifte sig, og pigen tager derfor fyren med hjem til sine forældre. Faren er slet ikke tilfreds med, at hans datter har udset sig en hvid fyr til, at skulle være hans svigersøn. Og det er hvad filmen handler om. Det er selvfølgelig en komedie. Men havde rollerne været vendt, og det var en hvid far der var utilfreds med en sort svigersøn, så havde filmen været dybt alvorlig, og havde handlet om hvor indsnævret faren var.

Dén film er faktisk lavet - i 1967

Den hedder "Guess who's coming to dinner" med Sidney Poitier, Spencer Tracy og Katharine Hepburn, og det er den film som "Guess who" skal være en slags sjov pendant/modsvar til

Men handler "Guess Who" ikke netop også om at faderen til sidst indser at en "hvid" fyr ikke vil være det værste der kan ske for hans datter og lader dem date? Så også her er det stadig den "sorte" far der er den fjollede med de forkerte holdninger - det er jo ikke for at udøve racisme mod "hvide" at filmen blev lavet (i så fald tror jeg du har misforstået den), det er jo for at vise at holdningerne går begge veje og begge dele er lige forkert.

Jeg tror at dét folk herinde ikke accepterer er nogen former for diskrimination og de der får "skæld ud" i denne debat er jo ikke folk der på en pæn og saglig måde siger at de ikke er specielt vilde med f.eks. islam på visse grundlag - det er folk der slynger temmelig foromsfulde holdninger og generaliseringer ud, og det kan ikke undgå at støde nogen, så derfor er der nogen der forståeligt nok hidser sig op.

Anmeld

7. juni 2011

Louisiana

Wimmie skriver:

Dén film er faktisk lavet - i 1967

Den hedder "Guess who's coming to dinner" med Sidney Poitier, Spencer Tracy og Katharine Hepburn, og det er den film som "Guess who" skal være en slags sjov pendant/modsvar til

Men handler "Guess Who" ikke netop også om at faderen til sidst indser at en "hvid" fyr ikke vil være det værste der kan ske for hans datter og lader dem date? Så også her er det stadig den "sorte" far der er den fjollede med de forkerte holdninger - det er jo ikke for at udøve racisme mod "hvide" at filmen blev lavet (i så fald tror jeg du har misforstået den), det er jo for at vise at holdningerne går begge veje og begge dele er lige forkert.

Jeg tror at dét folk herinde ikke accepterer er nogen former for diskrimination og de der får "skæld ud" i denne debat er jo ikke folk der på en pæn og saglig måde siger at de ikke er specielt vilde med f.eks. islam på visse grundlag - det er folk der slynger temmelig foromsfulde holdninger og generaliseringer ud, og det kan ikke undgå at støde nogen, så derfor er der nogen der forståeligt nok hidser sig op.

'Guess who's coming to dinner' er også en dramafilm, og 'Guess Who' er en komedie. Førstnævnte er også fra en helt anden tid. Plottet i begge film er jo, at begge fædre 'bliver klogere'. Det bliver bare fortalt på to helt forskellige måder. Havde sidstnævnte (altså i "vor tid") været med byttede roller, og stadig en komedie, var folk gået amok.

Og nej, haha, jeg har ikke set filmen som racistisk mod hvide. Det var for at vise et eksempel på hvad der er legalt at gøre grin med og hvad ikke.

Ikke alle har har været fordomsfulde eller generaliserende, ikke som jeg har læst det i hvert fald, men de får stadig lige at vide hvor indsnævrede de er. Det minder mig om tørklæde-debatten. Man var bare et uintelligent, trist menneske, hvis man ikke havde lyst til, at ens jordmoder bar tørklæde. Men det var helt okay ikke at ville have f.eks. en heks som jordmoder

Anmeld

7. juni 2011

Wimmie

Louisiana skriver:

'Guess who's coming to dinner' er også en dramafilm, og 'Guess Who' er en komedie. Førstnævnte er også fra en helt anden tid. Plottet i begge film er jo, at begge fædre 'bliver klogere'. Det bliver bare fortalt på to helt forskellige måder. Havde sidstnævnte (altså i "vor tid") været med byttede roller, og stadig en komedie, var folk gået amok.

Og nej, haha, jeg har ikke set filmen som racistisk mod hvide. Det var for at vise et eksempel på hvad der er legalt at gøre grin med og hvad ikke.

Ikke alle har har været fordomsfulde eller generaliserende, ikke som jeg har læst det i hvert fald, men de får stadig lige at vide hvor indsnævrede de er. Det minder mig om tørklæde-debatten. Man var bare et uintelligent, trist menneske, hvis man ikke havde lyst til, at ens jordmoder bar tørklæde. Men det var helt okay ikke at ville have f.eks. en heks som jordmoder

Men jeg forstår ikke helt hvad du mener at filmen "Guess Who" gør grin med... Den viser jo at racisme (set fra begge sider) er latterlig. Den gør jo ikke grin med andet end fordomme - denne gang set fra "den anden side" end hvad vi normalvis ser på film.

Måske er jeg bare forvirret.

Til gengæld synes jeg det er synd at Hollywood knap nok kan lave en film med "interracial coupling" uden at det skal være et tema. Man er stadig i 2011 så race-forskrækket at det rent faktisk kan skade en film at have et par af blandet race som en naturlig ting... Og det er jo netop fordi der findes så mange racister (på begge/alle sider) der ikke vil godtage den slags "griseri"

Anmeld

8. juni 2011

Louisiana

Wimmie skriver:

Men jeg forstår ikke helt hvad du mener at filmen "Guess Who" gør grin med... Den viser jo at racisme (set fra begge sider) er latterlig. Den gør jo ikke grin med andet end fordomme - denne gang set fra "den anden side" end hvad vi normalvis ser på film.

Måske er jeg bare forvirret.

Til gengæld synes jeg det er synd at Hollywood knap nok kan lave en film med "interracial coupling" uden at det skal være et tema. Man er stadig i 2011 så race-forskrækket at det rent faktisk kan skade en film at have et par af blandet race som en naturlig ting... Og det er jo netop fordi der findes så mange racister (på begge/alle sider) der ikke vil godtage den slags "griseri"

Hvordan er det du oplever, at det bliver et tema, og at det skader en film, når der i filmen er "blandede" par?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.