down syndrom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2011

Louisiana

Carina1977 skriver:

Jewg kan sagtens forstå din tankegang. Min søster er jo udviklingshæmmet og der er kun 1½ år imellem os. Min mor har fortalt mig at da jeg blev født, var det for hende, nærmest som at have tvillinger. Min søster kunne jo ingenting da hun var 1½ år...det kom først senere. Min søster har også krævet noget ekstra, hvilket helt klart har gjort, at jeg i visse situationer, måske ikke har fået helt så meget opmærksomhed som andre børn. Men stadig har min mor været der for mig og givet mig masse af kærlighed....men der var nogen gange jeg lige måtte klare visse problemer selv. Hun blev jo så også enlig mor til 4 børn, hvoraf min søster så er handicappet. Så jeg kan helt klart godt forstå at det har været hårdt.

Jeg elsker helt klart min søster utrolig højt for den hun er.....ville aldrig nogensinde bytte hende ud for nogen anden, og kunne ikke forestille mig hende anderledes. Hun er bare skøn Men i visse situationer, kunne jeg da godt have ønsket for hende at hun ikke var bagefter. Hun er f.eks. ked af at hun aldrig får børn. Det ville hun gerne have haft, men hendes handicap gør at hun aldrig får muligheden for at blive mor. Det er så kun lige der, at jeg synes det er synd for min søster...ellers har hun jo et godt liv. men hun har så heller ikke downs...men hun kunne jo sagtens have været mere handicappet end en med downs. Forskellen er så bare, at i hendes tilfælde, ville det aldrig kunne blive opdaget ved fostervandsprøve. Hun har højst sandsynlig fået hendes handicap pga. manglende ilt under fødslen, problemer med hjertet/vejrtrækningen efter fødslen og måske det faktum at min mor fik noget medicin, man dengang ikke vidste havde nogen skadelig virkning på et foster.

Det er fordi at downs kan påvises ved en fostervandsprøve, at man nu må gøre op med sig selv, hvad man vil gøre i situationen. Før fandt man først ud af det ved fødslen eller senere, og så måtte man tage den derfra.

Men jeg synes det er godt at folk har et valg

Selvfølgelig vil du ikke bytte din søster væk for noget, det ville jeg da heller ikke hvis det var min  Og der kan, som vi begge har skrevet, ske alt muligt under fødslen og efter fødslen, som gør at barnet bliver handicappet eller udviklingshæmmet. Men som sagt kan man opdage Down Syndrom i god tid, og jeg synes det er en ærlig sag, hvis man vælger barnet fra af den grund. For mig ville det være af ren egoisme at beholde barnet (dermed ikke sagt, at det er det for andre!), og det ville være fordi jeg VILLE have et barn NU, og jeg har ikke lyst til at et bringe et barn til verden på det grundlag. Og slet ikke hvis barnet fik alle mulige følgesygdomme, eller hvis det sad som voksen og ville ønske det aldrig var blevet til pga sin sygdom.

Man skal også gøre sig det klart, om man vil have et barn der faktisk aldrig rigtig bliver voksen... Det er altså en stor beslutning, og det er, efter min mening, ikke noget man bare siger ja til, uden at have tænkt det hele godt og grundigt igennem.

Som sagt har jeg været med min moster på arbejde en del gange, og der er ingen tvivl om, at det er nogle dejlige mennesker, men det er fandeme også hårdt arbejde, at tage sig af dem! De er jo faktisk børn oppe i hovedet, og opfører sig derfor som børn, men med voksnes ønsker og behov, og det skaber mange konflikter blandt beboerne. Min moster er dødtræt, når hun kommer hjem fra arbejde, og når de har været på ferie med dem, kan hun næsten ikke hænge sammen, når hun kommer hjem. Men hun kan gå på pension en dag, eller skifte job, for den sags skyld, det kan forældrene ikke - det er for livet, og man skal satme være sikker på, at man ønsker at ens liv er forandret for ALTID på en måde, som jeg tror, mange ikke helt begriber.

Det er i øvrigt utrolig flot af din mor, at hun har klaret alt det helt alene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

Sofia

Jeg ville fravælge et barn med downs! jeg føler ikke vi har overskud til barnet, og ville gøre hvad jeg føler er det bedste for vores lille familie. Men jeg ville have det undersøgt grundigt inden jeg fravalgte det, altså bede dem foretage alle de undersøgelser de kan!

Anmeld

27. maj 2011

foto på lærred

Carina1977 skriver:

Jeg kender faktisk en der fik at vide ved en fostervandsprøve, at fostret havde downs. Hun havde indstillet sig på at få det fjernet, men den dag hun skulle have det foretaget fortrød hun...hun kunne bare ikke få sig selv til det. Senere fødte hun så en dejlig søn....sund og rask, og han havde ikke downs. Hun var lettet over at hun dengang ombestemte sig

Så har hun godt nok været en af de heldige (altså mht at barnet ikke havde kromosonfejl) for fostervandsprøver er så tæt på 100 procent korrekte i forhold til kromosonfejl. (se opslag på Hvidovre hospitals hj.side)

Hvilken risiko er forbundet
med fostervandsprøven?

Risikoen for abort på grund af prøven er ca. 0,5-1 %.
Hvis du skal have tvillinger, er risikoen ca. 2 %.
Evt. abort pga. prøvetagningen vil i de fleste tilfælde
ske indenfor 1-2 uger.

Hvordan får man svar på prøven?

Hvis undersøgelsen er normal vil du få 2 skriftlige svar
på prøven – begge med posten. Det første kommer
efter 1 uge, og giver svar på den hurtige undersøgelse.
Det fulde svar kommer efter 2-3 uger.
Hvis prøvesvaret afviger fra det normale, vil du blive
kontaktet telefonisk, så snart resultatet foreligger.
I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt at tage en
ny fostervandsprøve, f.eks. hvis cellerne ikke vokser.

Hvor sikkert er prøvesvaret?

Prøvesvaret er sikkert; tæt på 100 % mhp. Down´s
syndrom eller anden kromosomsygdom.

..................

Dejligt for din veninde at hun opbestemt sig og fik et sund og rask barn.

Anmeld

27. maj 2011

Shibby

Ja det skulle fjernes hvis det var tilfældet.

Anmeld

27. maj 2011

LinLin

Hvis det efter en moderkagebiopsi viste sig at det var et barns med downs ville jeg få det fjernet.

Anmeld

27. maj 2011

Darling<3

Hvis jeg fik af vide at der var noget galt med mit barn, så ville jeg vælge en abort!!

Anmeld

27. maj 2011

Karo

Ja det ville jeg.

Tit så følger der jo andre sygdomme med downs. Nogen gange er det en hjerte fejl og andre gange bliver de demente i en alder af 20 år. Det er forskelligt, men faktum er at downs børn tit fejler andet end kun downs. Jeg ville simpelthen ikke udsætte mig selv og min famillie for det kæmpe store arbejde det er at have et dows barn, for så at skulle midste det i en tidlig alder

Jeg tager hatten af for dem der gør det, men jeg kan ikke.

Anmeld

27. maj 2011

Dinna88

132319 skriver:

Ja, uden tvivl!

Jeg fik et tal der hed 1:173 og fik efterfølgende en moderkagebiopsi som viste at min søn ikke havde down syndrom.

Havde han haft det, havde jeg fået en abort. Jeg synes ikke det er et værdigt liv for et barn og synes det er fantastisk at muligheden er der for at få 100% sikkert svar.

Jeg har ikke læst hele tråden.

Hvad er det lige du ikke finder værdigt ved et liv med Downs?

Anmeld

27. maj 2011

Corn

Jeg ville få det undersøgt nærmere, hvis der stadig viste sig at være "noget" med baby, så ville jeg vælge barnet fra...

Jeg har tre sunde og skønne unger, og vil ikke byde mig selv eller dem, at de skulle sættes "i anden række" fordi al vores tid, energi og overskud skulle gå til anden side.

Havde det været første barn, var historien en anden 

Anmeld

27. maj 2011

132319

Dinna88 skriver:

Jeg har ikke læst hele tråden.

Hvad er det lige du ikke finder værdigt ved et liv med Downs?

Læs tråden igennem og du vil finde svaret, jeg orker helt ærligt ikke at skrive min argumenter en gang til.

Men det hurtige svar er at jeg aldrig bevidst ville sætte et sygt barn til verden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.