down syndrom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2011

Dinna88

132319 skriver:

Læs tråden igennem og du vil finde svaret, jeg orker helt ærligt ikke at skrive min argumenter en gang til.

Men det hurtige svar er at jeg aldrig bevidst ville sætte et sygt barn til verden.

Hm, måske senere hvis jeg lige ofker

Okay. men der er vel forskel på graden af sygdommen - ville du så heller ikke sætte et barn i verden, der mangler en finger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

Dinna88

132319 skriver:

Læs tråden igennem og du vil finde svaret, jeg orker helt ærligt ikke at skrive min argumenter en gang til.

Men det hurtige svar er at jeg aldrig bevidst ville sætte et sygt barn til verden.

Så er den læst igennem. 

Du vil ikke sætte et barn i verden med Downs fordi de ofte bliver syge - er det dit argument? 

Anmeld

27. maj 2011

JustAnotherName

Det er svært at svare ærligt på, når man ikke har stået i situationen, tror jeg. Også selvom man TROR, at man ville gøre..... For man ved det nok ikke helt ind i hjertet, før det reelt er noget, som man skal tage stilling til.

Men jeg TROR ikke, at jeg ville fravælge, selvom der var forhøjet risiko.

Der er jo også ekstreeem forskel på, om tallet fx. hedder 1:et eller andet højt tusinde-tal, 1:et-eller-andet tal i hundredene eller fx. 1:10

Hvis jeg vidste, at der var 50% eller mere risiko for det, så ville jeg nok være meget i tvivl.

Men hvis chancen/risikoen lød på noget som var højt, et tusind-tal, men bare ikke NÆR så højt som hos de fleste, hvor det næsten helt kan udelukkes - så ville jeg skiii højt og flot på tallene, og bare elske det barn som måtte komme ud af det.

Det eneste som kunne afholde mig fra at vælge barnet, HVIS risikoen var MEGET høj, ville være med tanke for, at barnet ville få nogle følgesygdomme af sin mongolisme. Jeg ville ikke være urolig for at få et barn med den sygdom - men for følgerne deraf, for mit barn ....Dertil er der nemlig bla. ofte hjerteproblemer, mv.

Det er ihvertfald noget som skal overvejes nøje. Om familien kan bære det. Det ville vi godt kunne, tror jeg. Men selvfølgelig ønsker man sig altid et sundt og raskt barn!!

Men de der tal til NF-skanningen, de er jo "bare tal"...
Det er altså kun hvis de er ALARMERENDE lave!! - at jeg ville gå i seriøs tænkeboks - og det ville primært være for barnets fremtid (og for familens samlede) skyld, og ikke bare min egen.

Anmeld

27. maj 2011

Krussedulle

De fleste fostre med DS og andre kromosom fejl er jo i virkelgheden så syge at de går til grunde! Derfor der kun bliver født ca 30 DS børn om året..

har selv prøvet det, mistede et barn i 15 uge, havde været til NF, og fik af vide at det så smukt ud, baby var for lille til at han kunne måle, så vi måtte afsted en uge efter igen.. Men der var baby altså død!  Og han kunne så måle Nf til 2,7 cm!

Det var en meget syg baby, som tilsyneladende havde udviklet sig normalt lige indtil uge 13+?

Og jeg VED nu, at jeg ikke ville kunne beholde er sygt barn, i næsten 50% af de DS børn som bliver født har en hjertefejll!

Anmeld

27. maj 2011

132319

Dinna88 skriver:

Så er den læst igennem. 

Du vil ikke sætte et barn i verden med Downs fordi de ofte bliver syge - er det dit argument? 

Det har intet at gøre med om/at det bliver ofte syge. Det handler om helheden. Det vil jeg ikke bevidst udsætte et andet menneske for. Især ikke når man kan afbryde svangerskabet indenfor eller lige omkring abortgrænsen.

Mht. dit andet spørgsmål så kan jeg på ingen måde se at det kan sammenlignes at mangle en finger og have en sygdom som DS. Mange af dem er kronisk syge, har hjerteproblemer og skal ofte opereres, bliver demente og dør i en tidlig alder. Det ville jeg aldrig byde mit barn, især ikke når muligheden er der for at lade være med at sætte det til verden.

Som jeg også skrev til en anden bruger, så kan et barn blive syg, hjerneskadet og lignende efter det er født og det er for mig noget helt andet. Det ville man ikke kunne forudse, som man kan med DS.

Så uden at skulle forsvare mig yderligere så ville jeg -lige såvel som andre her i tråden- aldrig sætte et barn med DS til verden hvis jeg vidste på forhånd at det havde sygdommen. Som nævnt, fik jeg en moderkagebiopsi med min første og var aldrig et sekund i tvivl om at hvis fosteret havde Down, Patau eller Edwardssyndrom, skulle det fjernes!

Anmeld

27. maj 2011

Aves.

Hvad ville du gøre hvis du til NF fik a vide at der var en forhøjet risiko? og hvor høj er forhøjet risiko? 

ville du vælge barnet fra pga. en formodet forhøjet risiko. `?

Jeg ville få foretaget en moderkagebiopsi eller fostervandsprøve og var barnet sygt, så skulle det fjernes.

Jeg ville ikke bevidst sætte et barn til verden som jeg vidste ikke ville kunne klare sig uden hjælp...jeg ville ikke kunne leve med at dø fra et barn som selvom det er voksent på mange måder stadig er et barn...ingen kender graden af sygdommen, men jeg ville ikke tage en chance og jeg ville heller ikke byde mine børn at sætte et sygt/handicappetbarn til verden hvis jeg kunne undgå det.

Anmeld

27. maj 2011

Dinna88

132319 skriver:

Det har intet at gøre med om/at det bliver ofte syge. Det handler om helheden. Det vil jeg ikke bevidst udsætte et andet menneske for. Især ikke når man kan afbryde svangerskabet indenfor eller lige omkring abortgrænsen.

Mht. dit andet spørgsmål så kan jeg på ingen måde se at det kan sammenlignes at mangle en finger og have en sygdom som DS. Mange af dem er kronisk syge, har hjerteproblemer og skal ofte opereres, bliver demente og dør i en tidlig alder. Det ville jeg aldrig byde mit barn, især ikke når muligheden er der for at lade være med at sætte det til verden.

Som jeg også skrev til en anden bruger, så kan et barn blive syg, hjerneskadet og lignende efter det er født og det er for mig noget helt andet. Det ville man ikke kunne forudse, som man kan med DS.

Så uden at skulle forsvare mig yderligere så ville jeg -lige såvel som andre her i tråden- aldrig sætte et barn med DS til verden hvis jeg vidste på forhånd at det havde sygdommen. Som nævnt, fik jeg en moderkagebiopsi med min første og var aldrig et sekund i tvivl om at hvis fosteret havde Down, Patau eller Edwardssyndrom, skulle det fjernes!

Okay
Der bliver vi aldrig enige. 

Anmeld

27. maj 2011

Shibby

En finger og downs syndrom er verdner fra hinanden dina88.. Manglede mit barn en finger,-ville jeg beholde det  Havde mit barn downs syndrom-ville jeg få det fjernet. Jeg vil ikke være mor til et ds barn. Nogen vil se et ds barn som en velsignelse. Jeg ville se det som en forbandelse. En forbandelse jeg ville bryde graviditeten med hvis ds blev konstateret .

Anmeld

27. maj 2011

Shibby

Eva. skriver:

Jeg ville få foretaget en moderkagebiopsi eller fostervandsprøve og var barnet sygt, så skulle det fjernes.

Jeg ville ikke bevidst sætte et barn til verden som jeg vidste ikke ville kunne klare sig uden hjælp...jeg ville ikke kunne leve med at dø fra et barn som selvom det er voksent på mange måder stadig er et barn...ingen kender graden af sygdommen, men jeg ville ikke tage en chance og jeg ville heller ikke byde mine børn at sætte et sygt/handicappetbarn til verden hvis jeg kunne undgå det.

Anmeld

27. maj 2011

Levi&LilysMor

Både kæresten og Jeg var enige om at hvis den til NF skulle få dårlige tal, så ville vi ikke have haft ham, for det syntes vi ikke ville være fair, men ville da hvert fald lige få taget de prøver man nu får tilbudt inden der skete mere jo... Som nogle siger viser det sig at tallet så alligevel er godt og baby ikke fejler noget...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.