Det er svært at svare ærligt på, når man ikke har stået i situationen, tror jeg. Også selvom man TROR, at man ville gøre..... For man ved det nok ikke helt ind i hjertet, før det reelt er noget, som man skal tage stilling til.
Men jeg TROR ikke, at jeg ville fravælge, selvom der var forhøjet risiko.
Der er jo også ekstreeem forskel på, om tallet fx. hedder 1:et eller andet højt tusinde-tal, 1:et-eller-andet tal i hundredene eller fx. 1:10
Hvis jeg vidste, at der var 50% eller mere risiko for det, så ville jeg nok være meget i tvivl.
Men hvis chancen/risikoen lød på noget som var højt, et tusind-tal, men bare ikke NÆR så højt som hos de fleste, hvor det næsten helt kan udelukkes - så ville jeg skiii højt og flot på tallene, og bare elske det barn som måtte komme ud af det.
Det eneste som kunne afholde mig fra at vælge barnet, HVIS risikoen var MEGET høj, ville være med tanke for, at barnet ville få nogle følgesygdomme af sin mongolisme. Jeg ville ikke være urolig for at få et barn med den sygdom - men for følgerne deraf, for mit barn ....Dertil er der nemlig bla. ofte hjerteproblemer, mv.
Det er ihvertfald noget som skal overvejes nøje. Om familien kan bære det. Det ville vi godt kunne, tror jeg. Men selvfølgelig ønsker man sig altid et sundt og raskt barn!!
Men de der tal til NF-skanningen, de er jo "bare tal"...
Det er altså kun hvis de er ALARMERENDE lave!! - at jeg ville gå i seriøs tænkeboks - og det ville primært være for barnets fremtid (og for familens samlede) skyld, og ikke bare min egen.