Lad nu være med at være så hys :p

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

foto på lærred

Wimmie skriver:

Nemlig

Det var faktisk også lidt den pointe jeg prøvede at komme frem til; at jeg er lidt nervøs for hvad det kan gøre ved de der rent faktisk har vægtproblemer - og når man så hører om de der næsten ikke har taget på, så sammenligner man og bliver måske hurtigt depri over sin egen vægtøgning i stedet for bare at tænke på at vi er forskellige og kroppen reagerer forskelligt.

Jeg er bange for at disse sammenligninger vil få nogle til at bruge dumme metoder for ikke at tage mere på end de andre, i stedet for at tænke på babyes ve og vel

Jeg kan huske, at jeg i første graviditet også vidste at det var normalt at tage 13-15 kilo på, men viste ikke hvor meget man ca. skulle forvente at tage på, på de forskellige tidspunkter. Det kan man dog nemt google, eller se i forskellige gravidtetsbøger (eller de der gratis nogle man får fra lægen) Men kan bedre forstå hvis det er derfor at folk skriver, (altså for at høre om man lægger laaangt over det der generelt er "normalt". Men som du selv siger, hvis man inderst inde godt ved at man kun har taget 4 kilo på i uge 27 så kan jeg ikke forstå hvorfor man så poster et indlæg fordi der må man jo vide at man i hvertfald ikke har taget for meget på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Frøken J.

Wimmie skriver:

Nu kan jeg så forsikre om at det ikke er én bestemt debat der har affødt denne, men jeg synes jeg har set adskillige af dem herinde - og sjovt nok har jeg indtil videre ikke stødt på én eneste hvor vedkommende rent faktisk har fået at vide at hun nok har taget for meget på

Og herregud, folk skal da have lov til at oprette debatterne lige så tosset de vil, men vi andre skal vel have samme ret til at oprette disse "undrende" debatter lige så tosset vi vil.

Og ja, nogle folk har sikker brug for mere anerkendelse end andre - personligt synes jeg bare godt det kan virke lidt... mærkeligt at man, når man godt ved at man ikke har taget for meget på, opretter en debat hvor man spørger om man har. Det har på mig samme effekt som når klassens mest slanke pige klager over at hun er for fed - kun for at blive mødt med kommentarer som "nej, du er da så tynd og lækker" - og den slags. - Ikke særlig fedt at være klassens tykke pige der

Uanset hvordan det er ment, så kan det godt virke lidt som et hån mod de der virkelig har taget alt for meget på.

Selvfølgelig må man undre sig Men måske også prøve at forstå på en eller anden måde. En ting er hvad man rent faktisk får at vide er normalt, men en anden ting er HVORNÅR man skal have taget for meget på Det er der faktisk enormt begrænset vide om på nettet, og så kan 10 kilo i uge 30 måske ikke lyde af så meget, men hvis man nu pludselig finder ud af, at man tager et kilo på om ugen de sidste 10 uger, så er man jo pludselig lidt højere oppe. Og det har været noget, der for mig har været svært. At finde præcise tabeller for, hvor meget der er normalt hvornår. Jeg fandt en graf fra sunhedsstyrelsen og har selv måtte aflæse den meget nøje, hvilket faktisk har været ret svært. Især hvis man ikke skal tage lige så meget på som en normalvægtig mm.

Og jeg tror ikke man skal opfatte det som en hån. Der er mange, der har forskruede selvbilleder. Jeg har en veninde, der er enormt slank og har en pæn krop, men hun har så lavt selvværd, at hun på ingen måde selv kan se det. Kan huske da hun med rædslen i stemmen måtte fortælle mig, at hun havde været ude og købe et par trusser i størrelse MEDIUM! Uha! Hun tror hun er tyk, og jeg ved, at hun har meget brug for bekræftelse for ikke at gå helt ned.

Så selvom det for os andre af og til kan virke ret fjoget, at en slank pige har brug for bekræftelse, så kan de jo have lige så meget brug for det og tro lige så lidt for mig selv. Jeg troede jeg var rigtig tyk, da jeg var 15-16 år. Først da jeg kom op og var 20 og rent faktisk blev overvægtig kunne jeg se, hvor forskruet mit selvbillede var.

Jeg blev da heller ikke, som overvægtig, sur på de slanke, fordi de  - ligesom mig - havde brug for komplimenter. Jeg tror, at hvis man tager det som en hån, er det noget man må tillægge sig selv. Der er jo ikke nogen der opretter de debatter med det mål at håne overvægtige  

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

foto på lærred skriver:

Jeg kan huske, at jeg i første graviditet også vidste at det var normalt at tage 13-15 kilo på, men viste ikke hvor meget man ca. skulle forvente at tage på, på de forskellige tidspunkter. Det kan man dog nemt google, eller se i forskellige gravidtetsbøger (eller de der gratis nogle man får fra lægen) Men kan bedre forstå hvis det er derfor at folk skriver, (altså for at høre om man lægger laaangt over det der generelt er "normalt". Men som du selv siger, hvis man inderst inde godt ved at man kun har taget 4 kilo på i uge 27 så kan jeg ikke forstå hvorfor man så poster et indlæg fordi der må man jo vide at man i hvertfald ikke har taget for meget på.

Har du nogle links? For jeg har virkelig forsøgt at finde ud af hvor meget man skal tage på hvornår, men har intet kunne finde. Har kun fundet noget om at "på det her tidspunkt tager du nok 500 gram på om ugen", men det hjælper mig ikke så meget  

Anmeld

24. maj 2011

otlitrom

Jeg kan godt følge hvad du mener og er enig. Jeg synes det er helt OK at passe på sin vægt under graviditet, og det gør jeg også selv. Jeg har taget 11 kg på og er 36+0 og det passer mig fint!

Jeg er en kraftig pige og har alle dage været det. Mit kropsbillede er forstyrret, og hvad jeg ser i spejlet og på billeder er nok ikke det andre ser i virkeligheden..

Jeg vejede for meget inden jeg blev gravid. Oveni kan der lægges 4-5 kg fra den ene hormonbehandling jeg fik.. Og nå ja, så de 11 kg nu, der med sikkerhed bliver til lidt flere i de sidste uger. Jeg har aldrig vejet mere end nu, og jeg håber heller ikke jeg kommer til det, med mindre en graviditet skulle blive skyld i det.

Jeg synes det er OK at jeg bekymrer mig. Men de der var undervægtige eller normalvægtige ved graviditetens start, der nærmest virker sygeligt besatte, måtte for mig gerne klappe lidt i (SORRY), for ja, man tager på når man er gravid!

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

Selvfølgelig må man undre sig Men måske også prøve at forstå på en eller anden måde. En ting er hvad man rent faktisk får at vide er normalt, men en anden ting er HVORNÅR man skal have taget for meget på Det er der faktisk enormt begrænset vide om på nettet, og så kan 10 kilo i uge 30 måske ikke lyde af så meget, men hvis man nu pludselig finder ud af, at man tager et kilo på om ugen de sidste 10 uger, så er man jo pludselig lidt højere oppe. Og det har været noget, der for mig har været svært. At finde præcise tabeller for, hvor meget der er normalt hvornår. Jeg fandt en graf fra sunhedsstyrelsen og har selv måtte aflæse den meget nøje, hvilket faktisk har været ret svært. Især hvis man ikke skal tage lige så meget på som en normalvægtig mm.

Og jeg tror ikke man skal opfatte det som en hån. Der er mange, der har forskruede selvbilleder. Jeg har en veninde, der er enormt slank og har en pæn krop, men hun har så lavt selvværd, at hun på ingen måde selv kan se det. Kan huske da hun med rædslen i stemmen måtte fortælle mig, at hun havde været ude og købe et par trusser i størrelse MEDIUM! Uha! Hun tror hun er tyk, og jeg ved, at hun har meget brug for bekræftelse for ikke at gå helt ned.

Så selvom det for os andre af og til kan virke ret fjoget, at en slank pige har brug for bekræftelse, så kan de jo have lige så meget brug for det og tro lige så lidt for mig selv. Jeg troede jeg var rigtig tyk, da jeg var 15-16 år. Først da jeg kom op og var 20 og rent faktisk blev overvægtig kunne jeg se, hvor forskruet mit selvbillede var.

Jeg blev da heller ikke, som overvægtig, sur på de slanke, fordi de  - ligesom mig - havde brug for komplimenter. Jeg tror, at hvis man tager det som en hån, er det noget man må tillægge sig selv. Der er jo ikke nogen der opretter de debatter med det mål at håne overvægtige  

Jeg giver dig ret i mange af de ting du skriver, og jeg opretter jo også debatten som en undren, og hermed mener jeg jo at det jo er godt at høre sagen fra alle sider og dermed måske lære lidt om motivationen for at oprette disse debatter jeg omtaler

Jeg bliver skam også klogere på mange ting af dét du skriver, men ingen af os kan jo rent faktisk vide om der er folk der opretter debatter velvidende at de bestemt ikke "fejler" noget og kun opretter dem for at tvære lidt i det over for de der har taget lidt for meget på.

Jeg fandt et ældre indlæg i en af "vejer jeg for meget"-debatterne, som jeg lige tillod mig at sakse (dog uden navn), da jeg er helt enig i indlægget:

Jeg synes der er gået meget sport i her inde på baby.dk hvor lidt man tager på.

Altså selvfølgelig når folk spørger (som dig) er det jo helt fint at folk svare, men nogle gange afslutter folk et helt andet indlæg med og så har jeg kun taget 4 kilo på (hvis de er langt henne) som om det er et kriterier som i sig selv at man tager så lidt på så muligt. Det "normale" er jo som normal vægtig at tage mellem 10-15 kilo på. Så længe baby er sund og rask så er det jo det vigtigste, ikke om man tager 4 kilo på eller 12 kilo på.

Det er selvfølgelig dejligt hvis man spiser helt normalt at man så kun ender med 4 eller 5 kilo, for så er der selvfølgelig mindre at tabe, men mellem 10-15 kilo synes jeg altså er helt normalt.

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

Secrets skriver:

Har du nogle links? For jeg har virkelig forsøgt at finde ud af hvor meget man skal tage på hvornår, men har intet kunne finde. Har kun fundet noget om at "på det her tidspunkt tager du nok 500 gram på om ugen", men det hjælper mig ikke så meget  

http://mamanet.dk/gravid/livsstil/vaegtstigning-under-svangerskabet

http://altomboern.dk/artikel/kost-under-graviditeten

ved ikke om du kan bruge nogle af disse

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

Wimmie skriver:

Jeg giver dig ret i mange af de ting du skriver, og jeg opretter jo også debatten som en undren, og hermed mener jeg jo at det jo er godt at høre sagen fra alle sider og dermed måske lære lidt om motivationen for at oprette disse debatter jeg omtaler

Jeg bliver skam også klogere på mange ting af dét du skriver, men ingen af os kan jo rent faktisk vide om der er folk der opretter debatter velvidende at de bestemt ikke "fejler" noget og kun opretter dem for at tvære lidt i det over for de der har taget lidt for meget på.

Jeg fandt et ældre indlæg i en af "vejer jeg for meget"-debatterne, som jeg lige tillod mig at sakse (dog uden navn), da jeg er helt enig i indlægget:

Jeg synes der er gået meget sport i her inde på baby.dk hvor lidt man tager på.

Altså selvfølgelig når folk spørger (som dig) er det jo helt fint at folk svare, men nogle gange afslutter folk et helt andet indlæg med og så har jeg kun taget 4 kilo på (hvis de er langt henne) som om det er et kriterier som i sig selv at man tager så lidt på så muligt. Det "normale" er jo som normal vægtig at tage mellem 10-15 kilo på. Så længe baby er sund og rask så er det jo det vigtigste, ikke om man tager 4 kilo på eller 12 kilo på.

Det er selvfølgelig dejligt hvis man spiser helt normalt at man så kun ender med 4 eller 5 kilo, for så er der selvfølgelig mindre at tabe, men mellem 10-15 kilo synes jeg altså er helt normalt.

Jeg synes blot man skal lave tvivlen komme folk til gode Jeg tror da de fleste har det svært ved, at deres krop ændrer sig. Det har jeg da i hvert fald. At man hiver tøjet frem fra skabet, men intet passer. Ikke kun pga. maven, men også pga. man har taget på andre steder, fx lår og hofter. Og jeg græmmes virkelig over, at jeg har taget fedt på i ansigtet, for det er den eneste ting ved mig selv, jeg altid har haft det godt med. Mit ansigt, altså

Jeg synes i hvert fald ikke, at man skal undervurdere folks bekymringer, selvom de er ked af at have taget 4 kilo på i uge 25 eller sådan noget. Måske virker det for en, som har taget 12 kilo på i uge 25 flabet, men det betyder jo ikke, at det ikke er svært for hende med 4 kilo. Jeg sidder fx her og har taget 7 kilo på i uge 22, og har absolut ingen anelse om, om det er normalt eller ej. Så kan jeg godt have brug for indput - Også selvom andre har taget meget mere på end hvad jeg har på nuværende tidspunkt

Jeg synes også det er rart, når folk ligger mavebilleder op, at de nævner vægten. Jeg kan godt lide at kunne danne mig sådan et gennemsnit oppe i hovedet  

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

foto på lærred skriver:

http://mamanet.dk/gravid/livsstil/vaegtstigning-under-svangerskabet

http://altomboern.dk/artikel/kost-under-graviditeten

ved ikke om du kan bruge nogle af disse

Tak Men så skal jeg jo selv regne! Haha Nej, tak for linksne  

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

Secrets skriver:

Tak Men så skal jeg jo selv regne! Haha Nej, tak for linksne  

i det første link er der et eller andet skema hvor man direkte kan se hvor mange kilo man skal "forvente" at have taget ud i forhold til den uge man er i.

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

True...og jeg forstår godt at man nogle gange gerne vil sammenligne, men jeg tror bare det kan være farligt; netop fordi der altid vil være nogle der er mere "heldige" med vægten end andre, og så er det at det pludselig kan gå hen og blive en konkurrence om hvem der tager mindst på.

Og det kan jo blive farligt og ende med at gå ud over barnet i maven

Jeg kan lagt bedre forstå det hvis en person opretter en "hjælp jeg er i 20. uge og har taget 15 kg på allerede"-debat - i så fald er det nok en person der er klar over at hun vejer for meget og måske søger lidt hjælp til hvordan man kan bremse det.

Og så er det i mine øjne bare ikke særlig taktfuldt at en person går ind og kommenterer med at "jeg har heldigvis kun taget 3 kg på i uge 20"

Jeg synes man skal være bedre til at læse sig frem, bruge fornuften og gemme bekymringerne til de virkelig er der

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.