Lad nu være med at være så hys :p

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.940 visninger
56 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

Wimmie

Jaja, dette er bare lige et lille "opstød" og jeg får sikkert smæk for det, but here goes:

Jeg synes dagligt jeg læser herinde om gravide kvinder der bliver hys over deres vægt under graviditeten. Det er som om man forventer ikke at tage et kilo på selvom man er højgravid - eller måske højst et par kilo i hvert fald.

Har man slet ikke læst omkring graviditet og vægt i forvejen? Ved man slet ikke at det er helt normalt at tage på, og at man, hvis man er normalvægtig, gerne må tage 10-15 kilo på?

Ved man ikke at baby + fostervand + moderkage også vejer, så det ikke er rent fedt man går og tager på?

Jeg kan da godt forstå man bekymrer sig lidt over måske at tage for meget på og hvad det gør ved éns krop (det gør jeg da også selv), men her bliver oprettet debat på debat om at man er i panik over hvert kilo der ryger på - og oftest synes jeg så det viser sig at vedkommende faktisk har taget langt under det gennemsnitlige på

Vi kvinder er besatte nok af vores vægt i forvejen, og jeg synes der er stor tendens til herinde at poste "gæt hvad jeg vejer"-debatter og "Har jeg ikke taget alt for meget på?"-debatter (ofte startet af slanke sylfider uden noget at bekymre sig om)

Hvorfor denne besættelse af anerkendelse? Er det fordi man er stolt af sin krop og gerne vil vise den frem, men janteloven siger at man ikke må vise hvor stolt man er, så man nedgør sig selv for at få andre til at booste selvtilliden?

Eller er det for at strø salt i såret på de der rent faktisk vejer for meget og har taget alt for meget på i graviditeten?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

SussieThyssen

Wimmie skriver:

Jaja, dette er bare lige et lille "opstød" og jeg får sikkert smæk for det, but here goes:

Jeg synes dagligt jeg læser herinde om gravide kvinder der bliver hys over deres vægt under graviditeten. Det er som om man forventer ikke at tage et kilo på selvom man er højgravid - eller måske højst et par kilo i hvert fald.

Har man slet ikke læst omkring graviditet og vægt i forvejen? Ved man slet ikke at det er helt normalt at tage på, og at man, hvis man er normalvægtig, gerne må tage 10-15 kilo på?

Ved man ikke at baby + fostervand + moderkage også vejer, så det ikke er rent fedt man går og tager på?

Jeg kan da godt forstå man bekymrer sig lidt over måske at tage for meget på og hvad det gør ved éns krop (det gør jeg da også selv), men her bliver oprettet debat på debat om at man er i panik over hvert kilo der ryger på - og oftest synes jeg så det viser sig at vedkommende faktisk har taget langt under det gennemsnitlige på

Vi kvinder er besatte nok af vores vægt i forvejen, og jeg synes der er stor tendens til herinde at poste "gæt hvad jeg vejer"-debatter og "Har jeg ikke taget alt for meget på?"-debatter (ofte startet af slanke sylfider uden noget at bekymre sig om)

Hvorfor denne besættelse af anerkendelse? Er det fordi man er stolt af sin krop og gerne vil vise den frem, men janteloven siger at man ikke må vise hvor stolt man er, så man nedgør sig selv for at få andre til at booste selvtilliden?

Eller er det for at strø salt i såret på de der rent faktisk vejer for meget og har taget alt for meget på i graviditeten?

Jeg er helt enig med dig.

Ikke mere til det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

24. maj 2011

Mira0911

Jeg har slet ikke noget i mod at tage på i graviditeten, det rasler nærmest af mig igen... Dog skal jeg nok arbejde lidt med de sidste kg som sidder på lår og mave... 

Den første graviditet tog jeg 18 kg - startvægten var 60 kg... 

Her anden gang var startvægten også 60 kg, jeg er nu 23+1 og har taget 15 kg på... Og kommer over de 18 kg som jeg tog på med den første... 

For mig rør det ikke... 

Har godt læst at nogle vil prøve at holde vægten, det kan man ikke.. Nogen tager meget lidt på og andre tager meget på... Det er så forskelligt fra kvinde til kvinde... 

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

Sussie> Tak  Rart at vide at man ikke er den eneste der tænker sådan herinde. Men det er altid farligt at tage emnet "vægt" op i et forum blandt kvinder, hehe

Moarj> Nemlig! Jeg bekymrer mig normalt meget om min vægt, og jeg holder da også øje under graviditeten, men jeg er bestemt indstillet på at tage på og jeg er også indstillet på at det nok ikke bliver under 15 kg (ud fra min mors og søsters erfaringer)

Anmeld

24. maj 2011

Den lykkelige

Jeg tænkte det samme forleden der kom endnu en tråd om gæt hvad jeg vejer.. synes også det lidt underligt.. Jeg tog selv 22 kg på med min datter og var bestemt IKKE normal vægt.. men sådan tog min krop det nu engang og nu må jeg knokle.. men der er jo ikke noget at gøre ved det.. Synes også der er rigtig meget om det.. men det går jo tydeligvis folk på.. Men altså nu har jeg jo fået en lille guldklump og vejret er jo godt, så kan man jo hurtig få smidt det man er ked af med gode gå ture 

Anmeld

24. maj 2011

Holbæktrunten

Jeg tager det nu ikke så personligt - ikke når det kommer til graviditet i hvert fald...

Jeg tror at det er overvældende og ubehageligt for de fleste, uanset om man fra start var overvægtig (som jeg selv) eller slank, at ens krop forandrer sig og man ikke har kontrol over den...

Jeg tror ikke at de slanke piger gør det for at genere nogen, men simpelthen fordi at de slet ikke kan forholde sig til de forandringer der foregår med deres krop - og så er det ligegyldigt at man kan rationalisere at det hovedsagelig er baby, foservand, ekstra blod og moderkage mm der er årsagen til vægtøgningen. Det siger badevægten jo ikke noget om... Min gør i hvert fald ikke 

Ooog som en anden ts skrev i et indlæg for lidt siden - man er bare mere følsom når man er gravid. Og der skal ikke mange skæve kommentarer til, førend man tager dem til sig og bliver ked

Anmeld

24. maj 2011

morethanperfect

Wimmie skriver:

ENIG  Som om man ikke regner med at tage noget på når man blir gravid .. Forstår ikke vægten betyder såå meget når man tænker på hvad der kommer ud af det 

Anmeld

24. maj 2011

morethanperfect

Holbæktrunten skriver:

Jeg tager det nu ikke så personligt - ikke når det kommer til graviditet i hvert fald...

Jeg tror at det er overvældende og ubehageligt for de fleste, uanset om man fra start var overvægtig (som jeg selv) eller slank, at ens krop forandrer sig og man ikke har kontrol over den...

Jeg tror ikke at de slanke piger gør det for at genere nogen, men simpelthen fordi at de slet ikke kan forholde sig til de forandringer der foregår med deres krop - og så er det ligegyldigt at man kan rationalisere at det hovedsagelig er baby, foservand, ekstra blod og moderkage mm der er årsagen til vægtøgningen. Det siger badevægten jo ikke noget om... Min gør i hvert fald ikke 

Ooog som en anden ts skrev i et indlæg for lidt siden - man er bare mere følsom når man er gravid. Og der skal ikke mange skæve kommentarer til, førend man tager dem til sig og bliver ked

Jeg var da slank før jeg blev gravid , men kan slet ik forholde mig til folk der syns det at bli tyk(gravid) er forfærdeligt .. 

Anmeld

24. maj 2011

eElak

Wimmie skriver:

jeg kan sagtens se hvad du mener, men du skal også tænke på at der er forskellige måder at betragte sig selv og sin vægt på..

5 kg's vægtøgning på en tynd/slank person kan føles som hvad 30 kg gør på andre.

jeg hører selv til den liga, som er FEDE! jeg var næsten normalvægtig da jeg var gravid (en str 40/42), og havde lige smidt 36 kg. Jeg tog 25 kg på under graviditeten, og kun 4 (!!!) røg i forbindelse med fødslen..

Lang historie kort - er nu næsten ved samme udgangspunkt som da jeg var størst sidst - dvs jeg har 36 kg jeg skal smide IGEN.

Jeg kender også slanke mennesker, som i mine øjne har kroppen som jeg gerne vil have.. Men de går nærmest i krise over at de har en lille topmave... Men det er jo fordi de ikke har prøvet det før, og er vant til at være åleslanke.

Så overvej lige hvad en graviditet ligepludselig kan gøre ved en, som ikke er vant til at have mave...

Det er skam synd at der skal være sådan en fokus på vægt, men det er folks egen perfektionisme og betragtninger som er skyld i dette... og jeg tror ikke at nogle (langt de fleste) slanke gravide mennesker ønsker at strø salt i såret for de overvægtige..
De har vel også lov til at udtale sig om deres problematikker, selvom man måske ikke er enige med dem - ikk?

Anmeld

24. maj 2011

4xGreve

MoarJ skriver:

Jeg har slet ikke noget i mod at tage på i graviditeten, det rasler nærmest af mig igen... Dog skal jeg nok arbejde lidt med de sidste kg som sidder på lår og mave... 

Den første graviditet tog jeg 18 kg - startvægten var 60 kg... 

Her anden gang var startvægten også 60 kg, jeg er nu 23+1 og har taget 15 kg på... Og kommer over de 18 kg som jeg tog på med den første... 

For mig rør det ikke... 

Har godt læst at nogle vil prøve at holde vægten, det kan man ikke.. Nogen tager meget lidt på og andre tager meget på... Det er så forskelligt fra kvinde til kvinde... 

enig bare fra uge 12 til uge 25 tog jeg over 25kg på, og ved du havd det rørste mig ikke jeg var gravid og jeg nød det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.