Wimmie skriver:
Jaja, dette er bare lige et lille "opstød" og jeg får sikkert smæk for det, but here goes:
Jeg synes dagligt jeg læser herinde om gravide kvinder der bliver hys over deres vægt under graviditeten. Det er som om man forventer ikke at tage et kilo på selvom man er højgravid - eller måske højst et par kilo i hvert fald.
Har man slet ikke læst omkring graviditet og vægt i forvejen? Ved man slet ikke at det er helt normalt at tage på, og at man, hvis man er normalvægtig, gerne må tage 10-15 kilo på?
Ved man ikke at baby + fostervand + moderkage også vejer, så det ikke er rent fedt man går og tager på?
Jeg kan da godt forstå man bekymrer sig lidt over måske at tage for meget på og hvad det gør ved éns krop (det gør jeg da også selv), men her bliver oprettet debat på debat om at man er i panik over hvert kilo der ryger på - og oftest synes jeg så det viser sig at vedkommende faktisk har taget langt under det gennemsnitlige på 
Vi kvinder er besatte nok af vores vægt i forvejen, og jeg synes der er stor tendens til herinde at poste "gæt hvad jeg vejer"-debatter og "Har jeg ikke taget alt for meget på?"-debatter (ofte startet af slanke sylfider uden noget at bekymre sig om)
Hvorfor denne besættelse af anerkendelse? Er det fordi man er stolt af sin krop og gerne vil vise den frem, men janteloven siger at man ikke må vise hvor stolt man er, så man nedgør sig selv for at få andre til at booste selvtilliden?
Eller er det for at strø salt i såret på de der rent faktisk vejer for meget og har taget alt for meget på i graviditeten?
jeg kan sagtens se hvad du mener, men du skal også tænke på at der er forskellige måder at betragte sig selv og sin vægt på..
5 kg's vægtøgning på en tynd/slank person kan føles som hvad 30 kg gør på andre.
jeg hører selv til den liga, som er FEDE! jeg var næsten normalvægtig da jeg var gravid (en str 40/42), og havde lige smidt 36 kg. Jeg tog 25 kg på under graviditeten, og kun 4 (!!!) røg i forbindelse med fødslen..
Lang historie kort - er nu næsten ved samme udgangspunkt som da jeg var størst sidst - dvs jeg har 36 kg jeg skal smide IGEN.
Jeg kender også slanke mennesker, som i mine øjne har kroppen som jeg gerne vil have.. Men de går nærmest i krise over at de har en lille topmave... Men det er jo fordi de ikke har prøvet det før, og er vant til at være åleslanke.
Så overvej lige hvad en graviditet ligepludselig kan gøre ved en, som ikke er vant til at have mave...
Det er skam synd at der skal være sådan en fokus på vægt, men det er folks egen perfektionisme og betragtninger som er skyld i dette... og jeg tror ikke at nogle (langt de fleste) slanke gravide mennesker ønsker at strø salt i såret for de overvægtige..
De har vel også lov til at udtale sig om deres problematikker, selvom man måske ikke er enige med dem - ikk?