Lad nu være med at være så hys :p

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

Frøken J.

MoarJ skriver:

Hvordan holder man vægten? 

Jeg kan f.eks ikke styre kiloerne der flyver på mig for tiden... Jeg kan heller ikke styre vandet, blodet osv der kommer ekstra af... 

Håber godt ikke mit svar tidligere i tråden er dømmende på nogen måder... 

Altså man skal jo self. tage på Bare ikke for meget. Det handler jo om at spise sundt og ikke for meget, og jeg har ikke været god so far. Men for mig har det også været svært fordi jeg er gået direkte fra 1400 kalorier til 2000 kalorier om dagen, og så har mit madforbrug taget lidt overhånd. Jeg kan også mærke jeg er mere sulten end jeg plejer, så det handler jo om at bevare kontrollen.

Men fx sådan her:

Morgenmad: En portion yoghurt med lidt müsli (ikke for meget, der er sygt mange kalorier i sådan en gang müsli)
Formiddag: Et par stykker frugt eller et stykke frugt og en müslibar
Frokost: Et par skiver rugbrød med noget kød og ostepålæg, gerne med lidt grønt på og så måske et stykke frugt som tilbehør
Eftermiddag: Fx det samme som formiddag, eller en portion yoghurt, eller en ½-1 skive rugbrød med pålæg
Aftensmad: Eksempelvis to pitabrød med grønt og noget godt kød
Aften: Et glas mælk og noget frugt

Bare et eksempel Jeg brugte madlog til at tælle kalorier, dengang jeg tabte mig, og jeg bruger det stadig en gang imellem nu her, når madforbruget tager overhånd, så jeg kan se hvor meget jeg rent faktisk indtager kaloriemæssigt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Mira0911

Secrets skriver:

Altså man skal jo self. tage på Bare ikke for meget. Det handler jo om at spise sundt og ikke for meget, og jeg har ikke været god so far. Men for mig har det også været svært fordi jeg er gået direkte fra 1400 kalorier til 2000 kalorier om dagen, og så har mit madforbrug taget lidt overhånd. Jeg kan også mærke jeg er mere sulten end jeg plejer, så det handler jo om at bevare kontrollen.

Men fx sådan her:

Morgenmad: En portion yoghurt med lidt müsli (ikke for meget, der er sygt mange kalorier i sådan en gang müsli)
Formiddag: Et par stykker frugt eller et stykke frugt og en müslibar
Frokost: Et par skiver rugbrød med noget kød og ostepålæg, gerne med lidt grønt på og så måske et stykke frugt som tilbehør
Eftermiddag: Fx det samme som formiddag, eller en portion yoghurt, eller en ½-1 skive rugbrød med pålæg
Aftensmad: Eksempelvis to pitabrød med grønt og noget godt kød
Aften: Et glas mælk og noget frugt

Bare et eksempel Jeg brugte madlog til at tælle kalorier, dengang jeg tabte mig, og jeg bruger det stadig en gang imellem nu her, når madforbruget tager overhånd, så jeg kan se hvor meget jeg rent faktisk indtager kaloriemæssigt. 

Okey... Nu spiser jeg jo mest om aften.. prøver dog også i løbet af dagen, men ikke ligefrem heldet der er med der... 

Nu du skriver brød med ostepålæg... Jeg spiser mange madder om aften med ost og agurk på... Mmm.... 

Troede slet ikke du havde været overvægtig på nogen måder... har kun "kendt" dig som pæn slank... 

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

Okey... Nu spiser jeg jo mest om aften.. prøver dog også i løbet af dagen, men ikke ligefrem heldet der er med der... 

Nu du skriver brød med ostepålæg... Jeg spiser mange madder om aften med ost og agurk på... Mmm.... 

Troede slet ikke du havde været overvægtig på nogen måder... har kun "kendt" dig som pæn slank... 

Well, så bare saml det hele om aftenen. Haha! Men jeg tror bare noget man også skal huske på er, at selvom noget er sundt, er det ikke nødvendigvis kalorielet Men groft er godt.. Jeg blev fx overrasket og troede man bare kunne spise rugbrød i et væk, men der er alligevel 100 kalorier i sådan en skive. Og så med en gang ost (uden smør), så er vi allerede oppe på lidt over 200. Man får helt stress! Men SÅ meget behøver man jo ikke gå op i det. Hehe

Og åh jo, det kan du tro (og det er langt fra det værste billede):

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

24. maj 2011

Mira0911

Secrets skriver:

Well, så bare saml det hele om aftenen. Haha! Men jeg tror bare noget man også skal huske på er, at selvom noget er sundt, er det ikke nødvendigvis kalorielet Men groft er godt.. Jeg blev fx overrasket og troede man bare kunne spise rugbrød i et væk, men der er alligevel 100 kalorier i sådan en skive. Og så med en gang ost (uden smør), så er vi allerede oppe på lidt over 200. Man får helt stress! Men SÅ meget behøver man jo ikke gå op i det. Hehe

Og åh jo, det kan du tro (og det er langt fra det værste billede):

Jeps... 

synes slet ikke det er slemt på billedet... Nu er det jo ikke mig, og har ikke prøvet at være overvægtig... Så ved slet ikke hvad man sidder med af følelser... 

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

Nå nå da! Jeg er en af dem der har haft spurgt, om jeg har taget for meget på. Jeg vil gerne tage max 15 kilo på, og ved du hvorfor? Fordi jeg har været fed og har været alt alt for meget, og fordi jeg var igennem et stort vægttab lige inden min graviditet, hvor jeg LIGE nåede at blive normalvægtig inden bettepigen havnede i mavsen.

Jeg synes faktisk, at dit indlæg virker rimelig dømmende. Der er nogen der er måske har brug for anerkendelse, og nogen der måske er hys, men vi er altså også nogen, som har haft massive problemer med vægten i en meget lang periode, og helst vil undgå at falde i samme fælde igen.

Jeg er i hvert fald ked af at blive kaldt hys blot fordi jeg er obs og bekymret. Jeg vil ikke skulle stå og tabe de samme knap 30 kilo igen efter lillepigen er født, for det var fucking hårdt, og jeg ville være ked af at skulle starte helt forfra. Derfor er jeg opmærksom og bekymret og absolut ikke hys.

Jeg tror du misforstår mig lidt...eller også har du ikke læst mine indlægt ordentligt

Jeg skriver jo netop at det er normalt at bekymre sig om ikke at tage for meget på, og jeg skriver jo netop at jeg selv bekymrer mig fordi jeg selv har været overvægtig (også mere end du er på billedet

MEN der hvor jeg synes det bliver hysteri er når man er i 30. uge og har taget 5-8 kilo på (som normalvægtig/slank) og opretter en debat for at høre hvad der er galt med én og om det er normalt.

Her er det, at det undrer mig lidt, for har man læst lidt om graviditetsforløb, så burde man vide at det er ganske normalt og slet ikke for meget - nåja, det kommer vel an på om man tager 20 kg på i de sidste 10 uger

Og så undrede det mig med de debatter jeg omtalte før, hvor man opretter en "Hvad tror I jeg vejer"-debat og poster billeder af sin krop.

Jeg synes bare personligt det virker som et mærkeligt behov for ros og anerkendelse. I stedet for måske bare at stå ved at man synes man har en flot krop og gerne vil være stolt

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

Wimmie skriver:

Jeg tror du misforstår mig lidt...eller også har du ikke læst mine indlægt ordentligt

Jeg skriver jo netop at det er normalt at bekymre sig om ikke at tage for meget på, og jeg skriver jo netop at jeg selv bekymrer mig fordi jeg selv har været overvægtig (også mere end du er på billedet

MEN der hvor jeg synes det bliver hysteri er når man er i 30. uge og har taget 5-8 kilo på (som normalvægtig/slank) og opretter en debat for at høre hvad der er galt med én og om det er normalt.

Her er det, at det undrer mig lidt, for har man læst lidt om graviditetsforløb, så burde man vide at det er ganske normalt og slet ikke for meget - nåja, det kommer vel an på om man tager 20 kg på i de sidste 10 uger

Og så undrede det mig med de debatter jeg omtalte før, hvor man opretter en "Hvad tror I jeg vejer"-debat og poster billeder af sin krop.

Jeg synes bare personligt det virker som et mærkeligt behov for ros og anerkendelse. I stedet for måske bare at stå ved at man synes man har en flot krop og gerne vil være stolt

Jeg synes måske også bare det er lidt synd at stille det sådan op, for hvis man har læst pågældende debat, er der jo ingen der kan være i tvivl om hvem du snakker om, og hvorfor du kom til at tænke på at oprette det her emne Selvom man har læst meget om det, kan det sagtens føles overvældende, hvis man er vant til at være slank, at man pludselig vejer 8 kilo mere. Selvom man måske godt ved det er normalt, kan man have brug for at blive bekræftet i, at alt er ok, og man ikke skal bekymre sig

Jeg har da også undret mig over de debatter med meget slanke piger der vil have man gætter deres vægt. Men jeg tror bare jeg tænker "pyt", for det er vel altid rart at få at vide, at man er flot og slank  

Anmeld

24. maj 2011

Frøken J.

MoarJ skriver:

Jeps... 

synes slet ikke det er slemt på billedet... Nu er det jo ikke mig, og har ikke prøvet at være overvægtig... Så ved slet ikke hvad man sidder med af følelser... 

Det var bestemt ikke sjovt. Især fordi jeg altid har været normalvægtig. Og jeg har altid haft en skrøbelig selvtillid. Før jeg blev overvægtig kunne jeg godt mærke det modsatte køn kigge efter mig osv., og pludselig så alle den anden vej. Det lyder måske lidt selvoptaget, men det gav lige et ekstra slag på den dårlige selvtillid. Oven i det var det ret ydmygende at se folk skæve til en, hvis man lige drak en sodavand eller sådan noget. Det står alt for ofte malet i folks øjne, at de tænker: "Måske skulle du liiiige holde dig fra at indtage den slags". Pyha, kunne slet ikke holde mig selv ud Blev dømt meget.

Så derfor har jeg også lidt svært ved at tage på nu, og at jeg fx har fået mere fedt i ansigtet. Det bringer dårlige minder tilbage Heldigvis har jeg jo en mand, der elsker mig uanset hvad  

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

Secrets skriver:

Jeg synes måske også bare det er lidt synd at stille det sådan op, for hvis man har læst pågældende debat, er der jo ingen der kan være i tvivl om hvem du snakker om, og hvorfor du kom til at tænke på at oprette det her emne Selvom man har læst meget om det, kan det sagtens føles overvældende, hvis man er vant til at være slank, at man pludselig vejer 8 kilo mere. Selvom man måske godt ved det er normalt, kan man have brug for at blive bekræftet i, at alt er ok, og man ikke skal bekymre sig

Jeg har da også undret mig over de debatter med meget slanke piger der vil have man gætter deres vægt. Men jeg tror bare jeg tænker "pyt", for det er vel altid rart at få at vide, at man er flot og slank  

Nu kan jeg så forsikre om at det ikke er én bestemt debat der har affødt denne, men jeg synes jeg har set adskillige af dem herinde - og sjovt nok har jeg indtil videre ikke stødt på én eneste hvor vedkommende rent faktisk har fået at vide at hun nok har taget for meget på

Og herregud, folk skal da have lov til at oprette debatterne lige så tosset de vil, men vi andre skal vel have samme ret til at oprette disse "undrende" debatter lige så tosset vi vil.

Og ja, nogle folk har sikker brug for mere anerkendelse end andre - personligt synes jeg bare godt det kan virke lidt... mærkeligt at man, når man godt ved at man ikke har taget for meget på, opretter en debat hvor man spørger om man har. Det har på mig samme effekt som når klassens mest slanke pige klager over at hun er for fed - kun for at blive mødt med kommentarer som "nej, du er da så tynd og lækker" - og den slags. - Ikke særlig fedt at være klassens tykke pige der

Uanset hvordan det er ment, så kan det godt virke lidt som et hån mod de der virkelig har taget alt for meget på.

Anmeld

24. maj 2011

foto på lærred

Wimmie skriver:

Jaja, dette er bare lige et lille "opstød" og jeg får sikkert smæk for det, but here goes:

Jeg synes dagligt jeg læser herinde om gravide kvinder der bliver hys over deres vægt under graviditeten. Det er som om man forventer ikke at tage et kilo på selvom man er højgravid - eller måske højst et par kilo i hvert fald.

Har man slet ikke læst omkring graviditet og vægt i forvejen? Ved man slet ikke at det er helt normalt at tage på, og at man, hvis man er normalvægtig, gerne må tage 10-15 kilo på?

Ved man ikke at baby + fostervand + moderkage også vejer, så det ikke er rent fedt man går og tager på?

Jeg kan da godt forstå man bekymrer sig lidt over måske at tage for meget på og hvad det gør ved éns krop (det gør jeg da også selv), men her bliver oprettet debat på debat om at man er i panik over hvert kilo der ryger på - og oftest synes jeg så det viser sig at vedkommende faktisk har taget langt under det gennemsnitlige på

Vi kvinder er besatte nok af vores vægt i forvejen, og jeg synes der er stor tendens til herinde at poste "gæt hvad jeg vejer"-debatter og "Har jeg ikke taget alt for meget på?"-debatter (ofte startet af slanke sylfider uden noget at bekymre sig om)

Hvorfor denne besættelse af anerkendelse? Er det fordi man er stolt af sin krop og gerne vil vise den frem, men janteloven siger at man ikke må vise hvor stolt man er, så man nedgør sig selv for at få andre til at booste selvtilliden?

Eller er det for at strø salt i såret på de der rent faktisk vejer for meget og har taget alt for meget på i graviditeten?

Jeg er fuldkommen enig. Og nogle gange er jeg næsten helt nervøs fordi der måske er en der skriver: Jeg har taget 10 kilo på og er i uge 28 hvor meget har I taget på, og så er næsten alle svar: 1 kilo, minus 2, 4 kilo, osv. Jeg tror altså det kan give et misvisende billede af hvordan det er at være gravid (generelt) og jeg kan blive helt nervøs for, om den pågældende pige så sidder der og føler sig "fed" og overvejer at gå på slankekur.

Jeg kan godt forstå at man ikke vil tage overdrevent meget på, men man skal huske på, at tager man de 10-15 kilo på som de fleste overvægtige vil tage på, så KOMMER det jo af igen. Det er ikke noget der- for langt de flestes vedkommende- vil være der et år efter fødslen.

Anmeld

24. maj 2011

Wimmie

Jeg er fuldkommen enig. Og nogle gange er jeg næsten helt nervøs fordi der måske er en der skriver: Jeg har taget 10 kilo på og er i uge 28 hvor meget har I taget på, og så er næsten alle svar: 1 kilo, minus 2, 4 kilo, osv. Jeg tror altså det kan give et misvisende billede af hvordan det er at være gravid (generelt) og jeg kan blive helt nervøs for, om den pågældende pige så sidder der og føler sig "fed" og overvejer at gå på slankekur.

Jeg kan godt forstå at man ikke vil tage overdrevent meget på, men man skal huske på, at tager man de 10-15 kilo på som de fleste overvægtige vil tage på, så KOMMER det jo af igen. Det er ikke noget der- for langt de flestes vedkommende- vil være der et år efter fødslen.

Nemlig

Det var faktisk også lidt den pointe jeg prøvede at komme frem til; at jeg er lidt nervøs for hvad det kan gøre ved de der rent faktisk har vægtproblemer - og når man så hører om de der næsten ikke har taget på, så sammenligner man og bliver måske hurtigt depri over sin egen vægtøgning i stedet for bare at tænke på at vi er forskellige og kroppen reagerer forskelligt.

Jeg er bange for at disse sammenligninger vil få nogle til at bruge dumme metoder for ikke at tage mere på end de andre, i stedet for at tænke på babyens ve og vel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.