Kontanthjælp som samboende...er det bare mig...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2011

Dustmuz

FrkT skriver:

Vi har ingen børn.

Vi bor i lejet hus, men det er faktisk billigere end nærmest alle 2-værelseslejligheder inde i byen, så det gør det ikke dyrere.

Men vi har vores dyr, og så har vi alle de almindelige regninger, plus vi betaler nogle tusinde på vores lån af hver måned også, så vi kan helt sikkert ikke klare os for 15000.

arh okay.. må gå ud fra i begge er over 25..

men hvis i begge 2 var på kontanthjælp, ville jeres kreditorer sikkert også være med til at nedbringe jeres månedlige afdrag på et lån, over en kortere periode, indtil en eller begge af jer, havde fået job

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2011

slettet_7530

der tænker at samfundet kunne spare rigtig mange penge hvis kontanthjælp var hustands indkomsbestemt...og ikke sådan at man kan modtage fuld kh hvis ikke man er gift...jeg synes ikke det giver mening, alt andet bliver beregnet og regnet med at man har fælles økonomisk ansvar når der gives tilskud...

Jeg synes dælme der er et hul der, som burde lukkes....hvad tænker I? burde det ikke regnes ud på hustand og samboende ligestilles med gifte, så vi kan spare ´nogle penge.....?

Hvem skal vurdere om det er lala eller seriøst?? hvorfor skal en eventuel kæreste til en mor der har et par børn med en anden forsørge hende det kan jeg ikke helt se pointen i.

Alternativt vil der blive flere enlige som alle skal have en bolig og det har samfundet ikke

Anmeld

20. maj 2011

slettet_7530

Må indrømme at jeg hellere så at delefædrene skulle betale en del mere af kagen til de børn de selv har valgt at lave, og det burde ikke kunne trækkes fra

Anmeld

20. maj 2011

FrkT

Dustmuz skriver:

arh okay.. må gå ud fra i begge er over 25..

men hvis i begge 2 var på kontanthjælp, ville jeres kreditorer sikkert også være med til at nedbringe jeres månedlige afdrag på et lån, over en kortere periode, indtil en eller begge af jer, havde fået job

Det er lån i banken, og det er et fast beløb, så det kan ikke bare sættes ned, og selv hvis det blev sat ned kunne vi ikke klare os for det. Ja vi er begge over 25, jeg er lige fyldt 25 og han er 32.

Anmeld

20. maj 2011

An&Jo

FrkT skriver:

Jeg må så sige at jeg er lodret uenig med dig, og synes ærlig talt det er en snæversynet og egoistisk måde at tænke på.

Min kæreste var, da vi mødte hinanden, og indtil for et år siden, ramt af en meget svær depression efter en lang periode med stress. Og fordi det næsten er umuligt at få sygepenge fra kommunen, så gik han på kontanthjælp, og fik den store sats (altså for dem over 25 år). Og med det og min ufaglærte løn har vi knap nok kunne klare os, og flere gange har vi været nødsaget til at låne penge af mine forældre, og få udsat diverse regninger osv., og vi har altså ikke levet som konger og dronninger eller noget, vi har flere gange gået i hullede bukser, indtil vi kunne få råd til at købe nyt, som skete så sjældent, vi var ude at spise 2 gange på 3-4 år, og har været i biografen 2 gange på den tid også, vi har aldrig været ude at rejse eller på anden slags ferie. Vi ville i sin tid giftes, bare sådan på rådhus og med vores forældre og søskende på middag, da vi ikke kunne finde råd til andet, men gerne ville giftes alligevel, men det måtte vi droppe, da vi opdagede at de ville tage lidt over halvdelen af Jens' kontanthjælp, hvis vi blev gift, fordi jeg så fik forsørgerpligt overfor ham. Jeg tjente ca. 11-12000 efter skat i måneden i den periode, og Jens fik 7500 udbetalt i måneden af kontanthjælp, og hvis vi blev gift ville vi få det der svarer til 7500*2, altså 15000 ca., og det ville vi aldrig kunne have klaret os for, så havde vi boet på gaden nu, hvis det var.

Så jeg må sige at jeg da føler mig ramt af sådan som du og nogle andre tænker, for vi er bestemt ikke nogle der snyder systemet og bare prøver at nasse penge, vi kan knap nok klare os, så jeg synes bestemt ikke at der skal tages mere fra der, synes derimod at det burde være muligt at være gift, uden at komme så langt ned økonomisk, bare fordi der er sket den forskel at man er blevet gift.

15000 kr om måneden er dælme meget.. :O

Lige nu klarer vi os en voksen og et barn på en almindelig su uden tillæg eller andet for det kan jeg først få fra juli.. vi lever faktisk ganske fint, på trods af at vi kun har knap 4500kr om måneden efter skat..

hvis i ikke kan få det til at køre rundt med så mange penge, så bor i for dyrt, eller også handler i forkert..

Eva: jeg er helt enig med dig i at KH burde være ens for ALLE både gifte og samlevende.. hvis man ikke kan klare sig for mindst 26.000kr brutto, så er der dælme nogle steder der skal skæres ind..

Anmeld

20. maj 2011

Dustmuz

FrkT skriver:

Det er lån i banken, og det er et fast beløb, så det kan ikke bare sættes ned, og selv hvis det blev sat ned kunne vi ikke klare os for det. Ja vi er begge over 25, jeg er lige fyldt 25 og han er 32.

okay, ja så det ikke så nemt..

men håber da i klarer jer

Anmeld

20. maj 2011

Aves.

Albertesmor skriver:

Hvem skal vurdere om det er lala eller seriøst?? hvorfor skal en eventuel kæreste til en mor der har et par børn med en anden forsørge hende det kan jeg ikke helt se pointen i.

Alternativt vil der blive flere enlige som alle skal have en bolig og det har samfundet ikke

Fordi det er sådan smafundet er skruet sammen...på alle andre områder er det at bo sammen, leve sammen også det samme som at blive regnet som en enhed økonomisk, derfor ser jeg ingen logik i den måde kh fungerer for samboende og gifte.

Anmeld

20. maj 2011

FrkT

15000 kr om måneden er dælme meget.. :O

Lige nu klarer vi os en voksen og et barn på en almindelig su uden tillæg eller andet for det kan jeg først få fra juli.. vi lever faktisk ganske fint, på trods af at vi kun har knap 4500kr om måneden efter skat..

hvis i ikke kan få det til at køre rundt med så mange penge, så bor i for dyrt, eller også handler i forkert..

Eva: jeg er helt enig med dig i at KH burde være ens for ALLE både gifte og samlevende.. hvis man ikke kan klare sig for mindst 26.000kr brutto, så er der dælme nogle steder der skal skæres ind..

Det er meget individuelt hvad der er meget for folk, og der er mange ting der har noget at sige, fx er det meget forskelligt hvad folk betaler i el, varme, vand, og alle de andre faste udgifter. Og vi bor altså så billigt som vi kan komme til, det er rent ud sagt et gammelt møghus vi bor i, og som sagt ville det være ligeså dyrt eller dyrere, hvis vi flyttede i lejlighed inde i byen (hvilket vi slet ikke kan, da vi har vores dyr, og heller ikke er interesseret i).

Og vi handler sq heller ikke for dyrt, vi handler langt det meste i Lidl, og handler kun de enkelte varer vi ikke kan få der i dyrere butikker, og så forsøger vi altid at jage de tilbud der nu end er. Så vi handler heller ikke forkert.

Og hvem f.... er du, at du tror du kan udtale dig om at vi enten bor for dyrt eller handler forkert? Du ved intet om os og vores situation, andet end hvad jeg har fortalt dig, og har netop fortalt dig at vi virkelig lever sparsommeligt, og det gør vi sq også.

Desuden kender jeg da masser af mennesker som ikke engang kan klare sig for det vi klarer os for, selvom DE også lever sparsommeligt, så tingene er altså ikke så sort/hvide, som du gør dem til. Man kan ikke bare sige at to mennesker SKAL kunne klare sig for 2 gange kontanthjælp, hvis fact er, at det KAN de ikke....

Anmeld

20. maj 2011

FrkT

Dustmuz skriver:

okay, ja så det ikke så nemt..

men håber da i klarer jer

Det gør vi. Men nu er jeg startet på uddannelse, hvor jeg skal bruge lidt mindre penge i benzin, så nu har vi for første gang sidste måned præsteret at spare lidt op, også selvom det kun var 1000 kr, så er det sq fedt! 

Anmeld

20. maj 2011

Dustmuz

FrkT skriver:

Det gør vi. Men nu er jeg startet på uddannelse, hvor jeg skal bruge lidt mindre penge i benzin, så nu har vi for første gang sidste måned præsteret at spare lidt op, også selvom det kun var 1000 kr, så er det sq fedt! 

1000kr er bedre en intet..

Good luck with it all..

her sparer vi sammen til en ipad og et løbebånd (totalt pris samlet omkring 15-16.000)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.