Hund, Sofus, 1/4 sibirisk husky, 1/4 labrador, 1/4 schæffer, 1/4 collie. Det var vidst mest Chæfferen der trådte igennem, sådan rent personlighedsmæssigt. Og så en smule husky:
Sofus var virkelig særlig... Han startede enganget slagsmål med 2 unge labradorhunde, men da de "slog" fra sig, trillede han ned ad en skrønt, hvor han pænt (kujonsk) gemte sig til min far kaldte på ham, og han kom først helt op da han havde tjekket at de andre to hunde var væk. Siden den dag lagde han sig fladt på maven så snart han så en anden hund, hvis vi var ude at gå ved stranden eller skoven og han var uden snor. Han blev liggende, af sig selv, til min far kom helt op til ham og bad ham rejse sig igen

Han ELSKEDE sne og vand. Når min far havde brugt haveslangen, som havde et bruserhovede på, (sådan en man pistol dims) tog han slev slangen af holderen, når min far var gået ind, og trykkede på pistolen, og drak restvandet, når der ikke længere var tryk nok til at vandet kunne komme ud, tyggede han pistolen af slangen, og gav sig til at suge resten af vandet i sig...
Når det var snevejr ville han ALDRIG ind. Han gik ud når sneen begyndte at dale, lagde sig midt i haven, med snuden under halen som en Husky, og blev liggende til vi tvang ham ind for natten... Der var altid HELT grønt og tørt på den plet han havde ligget på, og vi kunne ALDRIG se ham derude, selvom han var større end en schæffer, og havde pels som en husky....
Han var så bange i tordenvejr, at han åbnede husets strammeste vindue, som selv min far næsten ikke kunne flå op, sprang ud, og gik over til genboen. Hvis genboen ikke var hjemme, lå han i genboens carport (sådan en havde vi ikke) og ventede på en af os kom hjem, og så gik han lydløst, og meget lille hen til os og slikkede os på hånden når vi åbnede bildøren.
Han havde en EVIG kamp med genboens hankat. Vores hund lystrede GODT og vidste, at selvom vi ikke kiggede måtte han aldrig forlade indkørslen. Så lå katten og hunden og nedstirrede hinanden, i hver deres indkørsel. Og når hunden opgav at vente på sit bytte, gik den ind, og katten sprang op på taget. Så når vores hund gik ud i sin hundegård trådte katten så langt frem på taget, at hunden kunne se den, mjavede, og lod poten dingle over kanten. Hunden gøede, og gav så op, hvorpå katten ALTID rejste sig, trådte et par skridt bagløns, til den var usynlig, og dukkede så op på den anden side af tagryggen, hvor samme show gentog sig.
Engang NÆGTEDE han at gå ud i flere timer, fordi en luftballon havde fløjet lavt over vores hus

Han var bange for min Chinchilla, men ville MEGET gerne være gode venner med den, så de kunne få rosiner på samme tid

Han ELSKEDE toffifee, men han kunne ikke lide nødderne, så han suttede altid toffifee'en i sig, men spyttede nødden ud HEL, når han havde spist det han ville have.
Han endte med at måtte få en plastikskål at spise af, fordi han var natæder, og han lå altid på maven, med en pote på kanten af skålen, så den kunne ligge ned også, så han kunne spise med hovedet inde i skålen - det LARMER altså helt VILDT. Og når hans mad eller vandskål havde stået tom for længe (eller hvis den blev tom i løbet af natten) så samlede han den op, og kylede den ned i gulvet inde i min fars soveværelse. Og så kunne min far lige så godt stå op og fylde skålen, for ellers kylede han den bare i jorden igen

Hvis man bandt ham med en snor i haven (gjorde vi da vi flyttede i nyt hus, fordi der ikke var hegn endnu, og vi vidste ikke han ikke ville stikke af når vi kiggede væk) Så tyggede han konsekvent snoren over og lagde sig så ned i haven, der hvor han var bundet, eller gik ud for at finde os, hvis nu vi var gået til købmanden (sommerhusområde) Ellers stak han ALDRIG af.
Så kunne han finde på at sætte sig med ryggen til min stedmor, og dreje nakken som en undulat, for at se på hende, KUN for at fortælle at han havde tænkt sig at ignorere hende. Og så kunne hun sådan set sige og gøre nøjagtig hvad hun ville, hun stod på ignorer, og man kunne ALDRIG være i tvivl, og hun kunne IKKE få ham til hverken det ene eller det andet, med mindre en af os andre blandede os

Han ELSKEDE pandekager, og selvom sådan en jo er noget slatten i sig selv, blev den alligevel (og som det eneste ud over brød) begravet i haven en uges tid, hvorpå han fandt den og kastede rundt med den før han spiste den.....
Han havde sin egen hovedpude, som han sov med hovedet på, og suttede på til han faldt i søvn. Den pude hentede han HVER aften i soveværelset, og lagde sig på den foran hoveddøren, og da alle menneskene gik i seng, tog han sin pude med ind i soveværelset, og sov så videre der.
Han kunne IKKE forstå at pindsvinene ikke ville lege med ham. Fandt han et i bunden af haven, samlede han det ALTID op, og lagde det under lampen ved hoveddøren, hvor han så stod og gøede jublende lykkelig af det stakkels kræ, til vi hev ham fra det, i håb om at den ville åbne sig for ham

Han bed aldrig i dem.
Vi havde høns som gik inde i garagen. Min far samlede altid æggene i en skål, som han lod stå på gulvet mens han gav dem rent vand. En gang han vendte sig om og ville tage skålen var ALLE æggene væk, og han troede at hunden jo havde ædt dem. Men da han kom op til hoveddøren lå de alle på stribe foran døren og ikke et æg havde en revne i sig

Orv det var meget bla bla håber i holdt ud, for jeg synes virkleig han var en sær og speciel hund