Pas på med Ipren og Ibuprofen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2011

Louisiana

R&N skriver:

Jeg kan godt se problematikken lidt i det her.. For apotekspersonalet bør måske spørge om man er gravid, når man går ned og køber medicin. Men igen, så kan det også være en fornærmelse og blive spurgt om man er gravid, hvis man ikke er men bare har en tyk mave. Derfor synes jeg det er ens egen pligt at spørge ind til om det er ok at tage når man er gravid.Men hvis ens læge sp ordinerer noget medicin og han/hun udemærket godt ved at man er gravid, og gravide ikke må indtage det, så synes jeg bestemt det er for dårligt ;-)

Det forstår jeg godt. Og dog... Er det så ikke bedre at risikere at fornærme kunden, end at give dem noget der kan misdanne fosteret..? Og Ipren fås jo i håndkøb, så de kan ikke vide sig sikre på, om lægen har informeret kunden om eventuelle risici... Tænker jeg bare

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2011

Halbschön

Louisiana28 skriver:

Det forstår jeg godt. Og dog... Er det så ikke bedre at risikere at fornærme kunden, end at give dem noget der kan misdanne fosteret..? Og Ipren fås jo i håndkøb, så de kan ikke vide sig sikre på, om lægen har informeret kunden om eventuelle risici... Tænker jeg bare

Det er rigtigt, men tænker også bare det er ens egen pligt at undersøge hvad man putter i munden ;-)

Anmeld

18. maj 2011

Nalle

Louisiana28 skriver:

Det var godt  Men de har aldrig spurgt mig, om jeg var gravid, når jeg har købt dem...

Det skal man også selv sige

Folk går jo så meget op i hvad de må og ikke må, så er det mindste de kan gøre selv at informere om at de er gravide

Anmeld

18. maj 2011

Louisiana

R&N skriver:

Det er rigtigt, men tænker også bare det er ens egen pligt at undersøge hvad man putter i munden ;-)

Ja, det har du ret i  Og de informere ellers også fint om alle mulige andre ting, når man køber noget på apoteket  

Anmeld

18. maj 2011

Anette&Sophia

R&N skriver:

Kan se du er gravid, du må helst ikke spise ipren...

det gør jeg heller ikke :-)

Anmeld

18. maj 2011

Miss HH

R&N skriver:

Jeg har ikke læst hele tråden, så ved ikke om der er kommet svar på det. Men som gravid frarådes det at tage ibuprofen, ipren osv, samt kodimagnyler. Den eneste smertestillende er paracetamol(panodil, pamol,pinex)

Jeg har ikke læst hele tråden, men skønt emne for jeg er også MEGET i tvivl.

Jeg havde MANGE smerter i uge 13 og ringede til vagtlægen. Han sagde jeg skulle tage to panodil og en iphren - jeg var ikke helt overbevidst så jeg spurgte om han var HELT sikker på at jeg måtte spise det, så ringede han og talte med en gynækolog og vendte så tilbage og sagde at jeg IKKE måtte spise Iphren men kun panodil. Nogle uger efter på jobbet fik jeg voldsom hovedpine og ville tage en pinex (fik at vide af lægen de indeholdt det samme som panodil) hvorefter en kollega siger, at jeg IKKE må spise panodil/pinex men skal spise en Iphren, det havde hendes læge sagt under hendes graviditet for et år siden.

Jeg er derfor også meget i tvivl om hvad man må tage og ikke må. Jeg prøver naturligvis at holde mig helt fra det, men døjer meget med migræne, så det kan ikke altid undgås at skulle tage piller :-(

Anmeld

18. maj 2011

klmf

Hybjerg skriver:

Jeg havde MANGE smerter i uge 13 og ringede til vagtlægen. Han sagde jeg skulle tage to panodil og en iphren - jeg var ikke helt overbevidst så jeg spurgte om han var HELT sikker på at jeg måtte spise det, så ringede han og talte med en gynækolog og vendte så tilbage og sagde at jeg IKKE måtte spise Iphren men kun panodil. Nogle uger efter på jobbet fik jeg voldsom hovedpine og ville tage en pinex (fik at vide af lægen de indeholdt det samme som panodil) hvorefter en kollega siger, at jeg IKKE må spise panodil/pinex men skal spise en Iphren, det havde hendes læge sagt under hendes graviditet for et år siden.

Jeg er derfor også meget i tvivl om hvad man må tage og ikke må. Jeg prøver naturligvis at holde mig helt fra det, men døjer meget med migræne, så det kan ikke altid undgås at skulle tage piller :-(

Alt med indholdsstoffet ibuprofen (Ipren, Ibumetin osv.) frarådes under graviditet. Paracetamol (Pinex, Panodil osv.) kan stadig bruges under graviditet; der er nogle undersøgelesresultater, der tyder på at der kan være en sammenhæng mellem længerevarende  indtag af paracetamol og fosterskader (dagligt forbrug over 4 uger vistnok), men en enkelt dag eller to ifm. migræne ville jeg ikke være bekymret for.

Som det er med alt andet medicin - der er en ønsket virkning og risIko for bivirkninger, så må man jo beslutte om behovet for virkningen opvejer risici. Tog selv smertestillende under min graviditet, med en rygskade var der ikke altid noget valg hvis jeg ville være til

Anmeld

18. maj 2011

Miss HH

lotchen skriver:

Alt med indholdsstoffet ibuprofen (Ipren, Ibumetin osv.) frarådes under graviditet. Paracetamol (Pinex, Panodil osv.) kan stadig bruges under graviditet; der er nogle undersøgelesresultater, der tyder på at der kan være en sammenhæng mellem længerevarende  indtag af paracetamol og fosterskader (dagligt forbrug over 4 uger vistnok), men en enkelt dag eller to ifm. migræne ville jeg ikke være bekymret for.

Som det er med alt andet medicin - der er en ønsket virkning og risIko for bivirkninger, så må man jo beslutte om behovet for virkningen opvejer risici. Tog selv smertestillende under min graviditet, med en rygskade var der ikke altid noget valg hvis jeg ville være til

TAK det lyder som om du har meget tjek på det - SKØNT, så holder jeg mig fortsat fra Iphren og den slags og nøjes med en panodil i ny og næ

Anmeld

18. maj 2011

klmf

Hybjerg skriver:

TAK det lyder som om du har meget tjek på det - SKØNT, så holder jeg mig fortsat fra Iphren og den slags og nøjes med en panodil i ny og næ

Melder mig i koret af sygeplejersker

Er faktisk blevet helt vænnet af med at spise Ipren efter jeg er startet på mit nye arbejde - der er Ibuprofen næsten bandlyst fordi det har så mange potentielle bivirkninger, så de vil ikke give det til sygehusets dårligste patienter. Tankevækkende!!

Anmeld

18. maj 2011

Halbschön

Hybjerg skriver:

Mit svar er det samme som lotchens ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.