Pas på med Ipren og Ibuprofen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.671 visninger
54 svar
0 synes godt om
17. maj 2011

Louisiana

Jeg ved ikke om det er 'old news', men jeg har ihvertfald først lige læst det, så til de der heller ikke vidste det: Ipren og Ibuprofen kan forhindre ægløsning, og give fosterskader. Sidst i graviditeten kan de øge risikoen for blødning både hos mor og barn!

Synes lige jeg ville advare dem, som ikke vidste det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2011

Kløver

Tak, vidste det slet ikke, det var da vildt. Har der været noget om bivirkninger ved mænd, feks at det kan nedsætte sædkvalitet eller lignende hvis det også kan forhindre ægløsning

Anmeld

17. maj 2011

Louisiana

Maja84 skriver:

Tak, vidste det slet ikke, det var da vildt. Har der været noget om bivirkninger ved mænd, feks at det kan nedsætte sædkvalitet eller lignende hvis det også kan forhindre ægløsning

Jeg har lige søgt på det, og kan ikke finde noget om, om det påvirker sædkvalitet...

Men jeg fandt lige endnu en side om det, og den er fra 2007, så det er lidt 'old news': http://www.graviditet.dk/2007/08/06/hovedpinepiller-kan-give-barnloshed/ 

Tænk, en sygeplejerske ordinerede mig Ipren for mine rygsmerter, og hun VIDSTE GODT, at jeg forsøger at blive gravid! Jeg er lidt i chok..!

Anmeld

18. maj 2011

Carina1977

Jeg har fået en del Ipren og Ibuprofen pga. smerter, men jeg har aldrig oplevet manglende ægløsning. Ligesom med så meget andet, er det vel forskelligt hvordan folk reagerer på forskelligt medicin/præperater.

Men det er jo selvfølgelig ikke noget man behøver at gamble med, så hvis man kan undvære den form for smertestillende, burde man jo egentlig også gøre det, hvis ikke man vil risikere noget.

Men i bund og grund, tror jeg bare man skal bruge sin sunde fornuft. Der bliver nemlig advaret om så meget efterhånden, at man snart ikke tør trække vejret. Og den her var ikke rettet mod nogen, men er mere generelt.

Anmeld

18. maj 2011

Louisiana

Carina1977 skriver:

Jeg har fået en del Ipren og Ibuprofen pga. smerter, men jeg har aldrig oplevet manglende ægløsning. Ligesom med så meget andet, er det vel forskelligt hvordan folk reagerer på forskelligt medicin/præperater.

Men det er jo selvfølgelig ikke noget man behøver at gamble med, så hvis man kan undvære den form for smertestillende, burde man jo egentlig også gøre det, hvis ikke man vil risikere noget.

Men i bund og grund, tror jeg bare man skal bruge sin sunde fornuft. Der bliver nemlig advaret om så meget efterhånden, at man snart ikke tør trække vejret. Og den her var ikke rettet mod nogen, men er mere generelt.

Hvordan ved du med 100 % sikkerhed, at du har fået ægløsning? Jeg har mange gange haft tegn på ægløsning, men uden at have fået det (ved kun jeg ikke havde haft ægløsning fordi jeg blev scannet).

Nu er jeg en af dem, som har meget svært ved, at blive gravid, og jeg synes da ikke, at jeg vil skabe flere forhindringer for mig selv..! Sygeplejersken der ordinerede mig dem, gav mig besked på, at tage 6 stk om dagen fordelt over 3 gange. Det synes jeg er meget, især med den risiko!

Og gravide skal da ihvertfald nok SLET ikke satse!

Ja, der bliver advaret mod meget, men nogen ting skal man nok bare ikke spille russisk rulette med

Anmeld

18. maj 2011

Bshizzle

Nu har jeg ALTID været modstander af at ta smertestillende, lige indtil den dag jeg var ude for en ulykke hvor jeg fik kroniske smerter.
Jeg har så i over 3 år måtte leve med at ta stærke smertestillende i alle arter ( ja.. var igennem et pille helvede, for at finde ud af hvad der kunne hjælpe mig ).

Men her i sommers var kæresten meget enig om at mine smerter skulle jeg acceptere og leve med.. og bare ta og slappe af og måske ta en morfar flere gange om dagen.. fordi vi VILLE ha et barn !!
.. Så jeg begyndte at skære ekstrem meget ned for pillerne ( uden lægen da viste det.. .. for han syntes det var dumt af os eftersom jeg har piskelsmæld og mange smerter ).
Men efter jeg var nede på få piller om ugen, DA blev jeg gravid..!!
- Dette tog os over ½ år..!!

Men jeg tror osse mange af de piller gjorde at vi ikke kunne blive gravid med det samme, da pillerne har en bevirkning som det du beskriver.

Mit spørgmål er.. Hvis man så er gravid, hvilke smertestillende skal man så ta.. og som IKKE skader fosteret?

Anmeld

18. maj 2011

Carina1977

Louisiana28 skriver:

Hvordan ved du med 100 % sikkerhed, at du har fået ægløsning? Jeg har mange gange haft tegn på ægløsning, men uden at have fået det (ved kun jeg ikke havde haft ægløsning fordi jeg blev scannet).

Nu er jeg en af dem, som har meget svært ved, at blive gravid, og jeg synes da ikke, at jeg vil skabe flere forhindringer for mig selv..! Sygeplejersken der ordinerede mig dem, gav mig besked på, at tage 6 stk om dagen fordelt over 3 gange. Det synes jeg er meget, især med den risiko!

Og gravide skal da ihvertfald nok SLET ikke satse!

Ja, der bliver advaret mod meget, men nogen ting skal man nok bare ikke spille russisk rulette med

Nej nej jeg siger heller ikke at gravide skal tage det absolut ikke

Jeg har altid kunnet mærke min ægløsning. Man kan jo nærstudere sit øhmm udflåd  og det er ret karakteristisk under ægløsning, og så har jeg altid smerter ind i den ene side og fortil på maven under ægløsning....varer en halv dag. Sådan har det altid været ved mig. Ved godt at ikke alle kan mærke ægløsning.

Jeg sidder heller ikke her og anbefaler at man skal fylde sig med smertestillende. Siger bare at det ikke nødvendigvis behøver at være smertestillende, der er skyld i manglende ægløsning. Det kan være så meget andet. Men som jeg også skrev, at hvis man er nervøs for at det skulle skade, så synes jeg da så absolut man skal holde sig fra det, hvis man kan undvære det

Jeg synes det er fint du advarer omkring det  der kan jo sidde mange som faktisk ikke anede det, og det kan jeg jo se, at der var en der ikke gjorde

Anmeld

18. maj 2011

Carina1977

Og lige en sidste ting. Jeg ville også vælge at gå udenom smertestillende, hvis jeg bliver gravid en dag  Så kan man jo bide alverdens smerter i sig.

Jeg tror heller ikke at smertestillende ligefrem er det bedste for kroppen, det tror jeg vi alle kan blive enige om

mener man godt må tage panodiler i begrænsede mængder under graviditeten, tager jeg helt fejl?

Anmeld

18. maj 2011

Louisiana

Bshizzle skriver:

Nu har jeg ALTID været modstander af at ta smertestillende, lige indtil den dag jeg var ude for en ulykke hvor jeg fik kroniske smerter.
Jeg har så i over 3 år måtte leve med at ta stærke smertestillende i alle arter ( ja.. var igennem et pille helvede, for at finde ud af hvad der kunne hjælpe mig ).

Men her i sommers var kæresten meget enig om at mine smerter skulle jeg acceptere og leve med.. og bare ta og slappe af og måske ta en morfar flere gange om dagen.. fordi vi VILLE ha et barn !!
.. Så jeg begyndte at skære ekstrem meget ned for pillerne ( uden lægen da viste det.. .. for han syntes det var dumt af os eftersom jeg har piskelsmæld og mange smerter ).
Men efter jeg var nede på få piller om ugen, DA blev jeg gravid..!!
- Dette tog os over ½ år..!!

Men jeg tror osse mange af de piller gjorde at vi ikke kunne blive gravid med det samme, da pillerne har en bevirkning som det du beskriver.

Mit spørgmål er.. Hvis man så er gravid, hvilke smertestillende skal man så ta.. og som IKKE skader fosteret?

Ja, det er da ihvertfald muligt, at det kan have været de smertestillende piller, der forhindrede en befrugtning..! Hvad siger din læge så til det nu?  Det må vel et eller andet sted også være op til een selv hvordan man vil håndtere sine smerter...

Jeg vil også gerne vide det du spørger om... Anyone?

Anmeld

18. maj 2011

Louisiana

Carina1977 skriver:

Nej nej jeg siger heller ikke at gravide skal tage det absolut ikke

Jeg har altid kunnet mærke min ægløsning. Man kan jo nærstudere sit øhmm udflåd  og det er ret karakteristisk under ægløsning, og så har jeg altid smerter ind i den ene side og fortil på maven under ægløsning....varer en halv dag. Sådan har det altid været ved mig. Ved godt at ikke alle kan mærke ægløsning.

Jeg sidder heller ikke her og anbefaler at man skal fylde sig med smertestillende. Siger bare at det ikke nødvendigvis behøver at være smertestillende, der er skyld i manglende ægløsning. Det kan være så meget andet. Men som jeg også skrev, at hvis man er nervøs for at det skulle skade, så synes jeg da så absolut man skal holde sig fra det, hvis man kan undvære det

Jeg synes det er fint du advarer omkring det  der kan jo sidde mange som faktisk ikke anede det, og det kan jeg jo se, at der var en der ikke gjorde

Jeg har også haft det dér udflåd, og smerterne i siden og hele molevitten, men stadig uden at have haft ægløsning. Nu siger jeg ikke, at du ikke har haft ægløsning, men kroppen kan godt give alle signalerne uden den er der.

Jeg blev ihvertfald selv glad, da en veninde advarede mig, så ville da lige gøre det samme for alle jer piger herinde  (Og er stadig i chok over den sygeplejerske som burde have givet mig noget andet).

Ang. Panodiler, som du spørger om, så er der lige advaret om, at de kan gøre noget ved drengebørn under graviditeten, men husker ikke hvad det var...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.