Puha. Jeg sidder bare her, mundlam og rørt. Jeg har sådan lyst til at skrive nogle ord til dig og vil skam også gøre et forsøg, uden at det virker for rodet. Hvad kan man dog sige til en person man ikke kender, men føler så inderligt med.
Jeg føler med dig og selvfølgelig også din søster og hele Jeres familie. Sikke en dybt sørgeligt, tragisk og hjerteskærende situation at stå i. Jeg kan slet ikke sætte ord på din styrke, dit mod, din loyalitet overfor din familie og din ærlige, åbne og varme måde at skrive på. Dit indlæg rører mig dybt, så dybt at jeg får gåsehud. Trods alt det positive du virkelig bidrager med, så er det så vigtigt at huske dig selv, at pleje og passe på dig selv. Det ved du nok godt, men jeg skriver det alligevel. Selvom du er der for alle, så er du guld værd - for dig selv og for alle dem du elsker.
Du har åbenbart været mere igennem end de fleste andre. Sikke en modvind du har mødt. Men sikke et hjerte du har. Hvad der vil ske i din families situation i fremtiden kan ingen vide, men uanset hvad, så synes jeg simpelthen at det er så positivt at du åbner dig ang. de svære ting. Det er så sundt og godt. Det giver dig forhåbentlig styrken til at forblive stærk. Jeg kan virkelig godt forstå at det hele er ved at vælte for dig, men jeg håber så inderligt at du bliver ved med at sluge al den hjælp, trøst og støtte til dig som muligt. At du aldrig føler at du står alene med det hele. Jeg ved godt at du slet ikke kender mig, men hvis du har brug for en lytter, så vil jeg altså melde mig alligevel.
Jeg har levet livet på godt og ondt og er endelig nået til det sted i livet hvor jeg har fundet ro, glæde og stabilitet. Jeg er lykkeligere end nogensinde. Jeg har opnået det jeg ønskede, men få troede ville være relevant engang. Jeg er gift, mor til de 2 skønneste piger og lever et godt liv.
Jeg ønsker ikke at uddybe mit liv herinde, da det her drejer sig om dig. Men jeg kan dog fortælle dig at jeg før i tiden har haft det meget svært. Jeg havde en svær depression og var uarbejdsdygtig i flere år. Min depression skyldtes nogle meget svære episoder i mit liv. Min familie stod magtesløs fordi at jeg havde det så svært. Jeg fandt min styrke i min mand. Han er den første mand jeg fik et normalt sexliv med, efter min lange nedtur. Han er den første mand der viste mig omsorg, forståelse og gav mig lov til at græde og komme ud med hele skidtet. Med årene, trods at jeg til tider var trodsig og svær at tackle, så var han der. Og det er han stadig. Hans stædighed og kærlighed gjorde at jeg fandt mig selv igen.
Når man har det så svært, så har man desværre en tendens til at prøve at sparke dem væk, som man elsker allermest. Det ved du nok godt. Og jo mere man prøver at sparke dem væk, jo mere ked af det bliver man. Man får dårlig samvittighed, man bliver endnu mere frustreret, endnu mere depri og føler at man er endnu mindre værd. Det bliver en ond cirkel. Man føler aldrig at man kan komme på banen igen, få det godt. Det hele ser bare sort ud.
Selvmordsforsøg er egoistiskt ja. Det synes man, når man står og frygter at miste dem man elsker. Man har ikke lyst til at stå alene tilbage. Man kæmper og kæmper og lever i en evig frygt. Ringer telefonen om aftenen, så bliver man bange.
For dem som lider, så er selvmordsforsøg ofte et råb på hjælp og opmærksomhed. Desværre er der også nogle der føler at de har behov for at straffe dem selv eller hele verdenen.
Puha. Det er så ulidelig hårdt, uanset på hvilken side man står i sådan en situation. Om man er den syge eller den pårørende og desværre ender den pårørende ofte med selv at gå ned med flaget. Det er umenneskeligt at tackle, og alle har sine grænser. Desuden er systemet svært og ofte uforståeligt. Man kan spørge sig selv, hvor meget der egentlig skal til for at der bliver reageret. Hvor meget sorg, elendighed og ødelagte liv?
Søde, jeg håber af hele mit hjerte at du bliver ved med at være stærk, selvom det er svært. For din egen skyld og for din families. Husk på at uanset hvad, så har du gjort hvad du kunne. Og hatten af for dig, da jeg kender få med så stort et hjerte, med sådan en rummelighed, ærlighed, loyalitet og mod.