Mumto3 skriver:
Time OUT, der sender du barnet UD, (ind på værelset eller hvad man nu bruger og så sidder barnet der ALENE)
Time IN går ud på at man sætter sig ned på gulvet SAMMEN MED BARNET, og giver det fuld opmærksomhed, snakker om de følser der ligger bag ved vredeudsbrudet, snakker om hvordan man kunne håndtere situationen anderledes. Snakke om hvordan man kommer videre UD af konfliten. istedet for at sende barnet ind på værelse og så skla barnet SELV finde ud af det. Så giver time IN mulighed for at barnet bliver vejledt og guidet af en voksen.
Hvis barnet kalder mig for grimme ting, så vil jeg tage en snak med barnet, forklare at jeg bliver ked af det. Igen jeg guider og vejleder, jeg sender ikke barnet bort.
(når jeg har haft en dårlig dag og er sur, så forventer jeg af min kæreste at han er der for mig, lytter på mig og styger mig på ryggen. På samme måde behandler jeg mine børn, når de er ude af den (og det er de når de bider, siger grimmeting osv. så giver jeg dem også opmærksomhed!)
Synes ikke grænsen er så skarp, som du her beskriver.
Som du kan læse i mit tidligere indlæg, så bruger vi timeouten som et middel til at italesætte hændelser, vi anser som ikke værende okay, samt de følelser de førnævnte hændelser giver barnet og den voksne. Vi sender ikke nogle af børnene ind på eget værelse eller langt væk - børnene er aldrig alene, når de har i en timeout. Jo de står med ryggen til os, men som allerede nævnt, så står de der ikke længe. At få et hys barn til at lytte kan være tæt på umuligt - timeouten bliver dermed (også) brugt, som jeg også har nævnt, til at få gemytterne til at falde til ro. Selvom vi bruger timeout, bruger vi rigtig meget krudt på at tale med vores børn - ergo er jeg af den overbevisning, at timeout bestemt ikke er ensbetydende med, at man ikke ser sit barn eller ikke rummer de følelser, barnet har.
Jeg er til gengæld også af den mening, at ting kan tales ihjel. Der er nogle ting her i livet, som bare må accepteres - man bryder ikke lovene, fordi det gør man bare ikke! Ikke fordi man får en straf, ikke fordi man får en længere og kringlet forklaring, men fordi, sådan er det bare. Og man skal have børstet tænder, man skal i seng, når mor og far siger det, man skal have jakke på, når man skal ud og nej man går ikke i børnehave i undertøj....sådan er det bare!
Og ja, jeg kan godt komme til at råbe af mine børn eller skælde dem ud, men er heller ikke bleg for at indrømme, hvis jeg har overreageret - og er i den sammenhæng bestemt heller ikke bleg for at sige undskyld til mine børn, hvis jeg har taget fejl eller handlet fejlagtigt. Hvis du aldrig har skældt dine børn ud på nogen måde, så har du min dybeste respekt....