Synes ikke grænsen er så skarp, som du her beskriver.
Som du kan læse i mit tidligere indlæg, så bruger vi timeouten som et middel til at italesætte hændelser, vi anser som ikke værende okay, samt de følelser de førnævnte hændelser giver barnet og den voksne. Vi sender ikke nogle af børnene ind på eget værelse eller langt væk - børnene er aldrig alene, når de har i en timeout. Jo de står med ryggen til os, men som allerede nævnt, så står de der ikke længe. At få et hys barn til at lytte kan være tæt på umuligt - timeouten bliver dermed (også) brugt, som jeg også har nævnt, til at få gemytterne til at falde til ro. Selvom vi bruger timeout, bruger vi rigtig meget krudt på at tale med vores børn - ergo er jeg af den overbevisning, at timeout bestemt ikke er ensbetydende med, at man ikke ser sit barn eller ikke rummer de følelser, barnet har.
Jeg er til gengæld også af den mening, at ting kan tales ihjel. Der er nogle ting her i livet, som bare må accepteres - man bryder ikke lovene, fordi det gør man bare ikke! Ikke fordi man får en straf, ikke fordi man får en længere og kringlet forklaring, men fordi, sådan er det bare. Og man skal have børstet tænder, man skal i seng, når mor og far siger det, man skal have jakke på, når man skal ud og nej man går ikke i børnehave i undertøj....sådan er det bare!
Og ja, jeg kan godt komme til at råbe af mine børn eller skælde dem ud, men er heller ikke bleg for at indrømme, hvis jeg har overreageret - og er i den sammenhæng bestemt heller ikke bleg for at sige undskyld til mine børn, hvis jeg har taget fejl eller handlet fejlagtigt. Hvis du aldrig har skældt dine børn ud på nogen måde, så har du min dybeste respekt....
Selvfølgelig er kommet til at skælde mine børn ud! men det er ikke min STRATEGI!!! Det er sket når jeg har været presset til det yderste, når jeg har træt og udkørt osv. Men det daglige udgangspunkt for opdragelsen herhjemme er ikke skæld ud eller time out.
Men jeg kan jo læse mig til at der er rigtig mange af jer heninde der er rigtig glade for time out og som synes det virker rigtig godt, -og så er det jo godt!!! Lad være med at blive provokeret af at jeg ikke bruge time out (og det er ikke henvendt til dig Ida, men mere generelt til folk i denne tråd).