dødsdom...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

Faith

Znuzke skriver:

Hvor har du dine tal fra???

I 2008 var gennemsnitsprisen for en fangedag kr. 1370 kr. Dvs. over 1/2 mill pr. år. Dvs. at "et helt liv" - eller en livstidsdom, i snit vil koste mellem 6 og 8 mill. (da en livstidsdom i Danmarkn i snit medfører fængsel i 12 til 16 år)

Jeg har ingen anelse om hvad en dødsdom koster, men jeg kan ikke se hvordan den kan koste mere end en livstidsdom?

Nej det forstår jeg altså heller ikke helt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

LotteGabriella

Pullemulle skriver:

Jeg går IKKE ind for dødsstraf, og tortur er da helt hen i vejret!

Den hårdeste straf man kan få er livstid (altså ikke seksten år som i Danmark - livstid!), at sidde og rådne op i et fængsel. Det skal lige siges, at har man dræbt, voldtaget eller på anden måde skadet et barn, så er man heldig hvis man overlever i fængslet. Der bliver set ned på pædofili og anden skade mod børn, også i et fængsel, og størstedelen vil derfor forsøge at dræbe personen.

Man har også hørt om at de (i andre lande) havde fanget den forkerte mand, altså ikke personen der havde gjort forbrydelsen. Han fik livstid og var gammel og grå da de fandt ud af at det slet ikke var ham der havde gjort det. Gik man ind for dødsstraf og fangede den forkerte (det sker jo), var det så bare " ups"??

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i din (undskyld mit sprog) syge tankegang. Jeg håber virkelig at du kommer til fornuft!

Bare lige til orientering, den hårdeste straf i Danmark er en forvarringsdom, og der har du stort set nul % chance for nogensinde at kommer ud igen! Sådan en som Peter Lundin er forvarringsdømt! Derudover kan dem der har begået disse KLAMME ting komme i frivillig isolation (i hvert fald i Danmark) og på den måde slippe for at omgås de andre fanger!

Det var bare lige lidt kommentarer/informationer til dit indlæg

Anmeld

4. april 2011

N&J

Maggieh skriver:

puuhaa, der var sku mange svar på engang- for mange til at jeg kan svare hver enkelt.

Men jeg skal prøve at forklare mig selv:

Jeg er vel en meget hævnrig person.. Jeg er lidt ligeglad med '' er vi så bedre'' hvorfor skal vi være bedre end denne person? han har dræbt og skal komme til at betale for det !! Jeg kender et par der enten har siddet i fængsel eller kender nogen der har. Og DET er altså IKKE et liv JEG mener en morder, voldtægtsmand eller andet skal have det er ALT for let sluppet !!! 

sommerbird: at staten må og 'han' ikke må?? hvad? han har jo allerede dræbt !!! 

Men jeg mener også at man skal være   100 % sikker på det er den rigtige person man har fat i, før man gør noget som helst!

Og husk nu folk, hver mand sin mening.

men det er man jo langt fra, I USA for at nævne et eksempel, har man set mange og jeg mener virkelig mange sager hvor det senere hen har vist sig at manden var uskyldig, men det kan aldrig gøres om, det og så det faktum at der i mange sydamerikanske stater (texas fx.) sker langt flere henrettelser op til et guvernør valg er ret sigende for mit vedkommende.

Jeg mener ikke VI som stat/institution har ret til at tage et andet liv uanset hvad den dømte har gjort. Jeg læste engang en bog skrevet af en journalist omkring dødstraf i USA og mere generalt at han havde interviewet flere dødsdømte, en af dem sagde: "De slår os ihjel for at vise at det er forkert at slå ihjel" den sætning er så rammende fpor hvad det er man gør når man vælger at henrette en person. Yderemere så jeg engang en dokumentar der handlede om rehablitering, der mødte man en morder som havde indrømmet de her 3 mord og som glædede sig til henrettelsen, man mødte også en masse andre unge mordere, en der fx. havde myrdet sin mor hvor de rehabliterede disse unge mordere, de skulle gennem et langt og intensivt (flere år) forløb hvor de blandt andet skulle genopleve hele situationen hvor de begik mordet, nogle græd, og angerede virkelig, mens der var denne unge fyr, som bare sagde at han intet følte - han sagde senere i et interview at han aldrig var blevet vist følelser fra sine forældre, så han vidste ikke hvad det fx. ville sige at være ked af det eller føle skyldfølelse/skam over noget man havde gjort, han sagde samtidig at han aldrig skulle lukkes ud, så en eller anden form for erkendelse var han da tros alt kommet til. Kulminationen på denne dokumentar var at 4 ud af de 6 unge fik lov til at komme ud igen (tror det var efter 2 års tid) og deres succesrate med projektet var nogle og 73% mener jeg, de sagde så også at dem som var kommet ind igen var alle kommet ind for mindre forseelser, men overtrådte de loven en gang, kom de ind igen og skulle afsone deres oprindelige dom på en helvedes masse år. 

Jeg så også en dokumentar om kanibaler på et tidspunkt (tror jeg fik set den 3 gange, fordi den var så spændende) og der omtalte de en undersøgelse foretaget blandt nogle amerikanske fængsler på mordere (som afsornede mere end et vis antal år) og undersøgelsen viste at mindst 90 % af dem havde en skade ved frontallappen, der hvor vores kontrolcenter for hvad der er rigtig og forkert sidder, nogle pga. manglende ilt ved fødslen, ellers slag osv. det syntes jeg taler for at man simpelthen kan se videnskabeligt at de har en højere risiko for at begå forfærdelige forbrydelser, ikke at det på nogen måde frikender dem for deres forbrydelser, men jeg mener måske ikke altid tingene er så sorte og hvide som vi gerne vil stille dem op til, og jeg mener aldrig at man har ret til at tage et andet menneskets liv, den etiske del af mig vil altid tro at det er forkert i enhver sammenhæmg, men jeg er også så meget realist at jeg ved at det indimellem er uungåeligt (i krig er det jo ofte "dit eller mit liv", og der syntes jeg ikke man kan bruge samme argument eller hvis man holdes fanget og fangere vil slå en ihjel, så handler det om egen overlevelse og der sætter vores dyriske instinter ind) men det retfærdiggør ALDRIG at man bevidst og med fuld overlæg slår et menneske ihjel, som man jo gør når man henretter et menneske... 

Anmeld

4. april 2011

Zeus

Znuzke skriver:

Hvor har du dine tal fra???

I 2008 var gennemsnitsprisen for en fangedag kr. 1370 kr. Dvs. over 1/2 mill pr. år. Dvs. at "et helt liv" - eller en livstidsdom, i snit vil koste mellem 6 og 8 mill. (da en livstidsdom i Danmarkn i snit medfører fængsel i 12 til 16 år)

Jeg har ingen anelse om hvad en dødsdom koster, men jeg kan ikke se hvordan den kan koste mere end en livstidsdom?

http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

Og bagefter kunne man måske opfordre til at gå ind på

www.innocenceproject.org

Anmeld

4. april 2011

Fru Nielsen

Ja for den... Lad svinet dø!

Hvorfor bruge penge på at han skal sidde i fængsel??? Kan da brække nakken på ham GRATIS!.....

Det er det første jeg tænker når jeg høre om personer som er så syge at de gør ting ved andre mennesker. Men ved jo også godt at det ikke er vejen frem..... Længere straffe og behandlig tror jeg er vejen frem. Nogen tror jeg er så SYGE at de ikke kan behandles, men så må de være spæret inde resten af deres liv og aldrig mere komme ud i den virkelige verden....

Anmeld

4. april 2011

Zeus

N&J skriver:

Jeg mener ikke VI som stat/institution har ret til at tage et andet liv uanset hvad den dømte har gjort. Jeg læste engang en bog skrevet af en journalist omkring dødstraf i USA og mere generalt at han havde interviewet flere dødsdømte, en af dem sagde: "De slår os ihjel for at vise at det er forkert at slå ihjel" den sætning er så rammende fpor hvad det er man gør når man vælger at henrette en person. Yderemere så jeg engang en dokumentar der handlede om rehablitering, der mødte man en morder som havde indrømmet de her 3 mord og som glædede sig til henrettelsen, man mødte også en masse andre unge mordere, en der fx. havde myrdet sin mor hvor de rehabliterede disse unge mordere, de skulle gennem et langt og intensivt (flere år) forløb hvor de blandt andet skulle genopleve hele situationen hvor de begik mordet, nogle græd, og angerede virkelig, mens der var denne unge fyr, som bare sagde at han intet følte - han sagde senere i et interview at han aldrig var blevet vist følelser fra sine forældre, så han vidste ikke hvad det fx. ville sige at være ked af det eller føle skyldfølelse/skam over noget man havde gjort, han sagde samtidig at han aldrig skulle lukkes ud, så en eller anden form for erkendelse var han da tros alt kommet til. Kulminationen på denne dokumentar var at 4 ud af de 6 unge fik lov til at komme ud igen (tror det var efter 2 års tid) og deres succesrate med projektet var nogle og 73% mener jeg, de sagde så også at dem som var kommet ind igen var alle kommet ind for mindre forseelser, men overtrådte de loven en gang, kom de ind igen og skulle afsone deres oprindelige dom på en helvedes masse år. 

Jeg så også en dokumentar om kanibaler på et tidspunkt (tror jeg fik set den 3 gange, fordi den var så spændende) og der omtalte de en undersøgelse foretaget blandt nogle amerikanske fængsler på mordere (som afsornede mere end et vis antal år) og undersøgelsen viste at mindst 90 % af dem havde en skade ved frontallappen, der hvor vores kontrolcenter for hvad der er rigtig og forkert sidder, nogle pga. manglende ilt ved fødslen, ellers slag osv. det syntes jeg taler for at man simpelthen kan se videnskabeligt at de har en højere risiko for at begå forfærdelige forbrydelser, ikke at det på nogen måde frikender dem for deres forbrydelser, men jeg mener måske ikke altid tingene er så sorte og hvide som vi gerne vil stille dem op til, og jeg mener aldrig at man har ret til at tage et andet menneskets liv, den etiske del af mig vil altid tro at det er forkert i enhver sammenhæmg, men jeg er også så meget realist at jeg ved at det indimellem er uungåeligt (i krig er det jo ofte "dit eller mit liv", og der syntes jeg ikke man kan bruge samme argument eller hvis man holdes fanget og fangere vil slå en ihjel, så handler det om egen overlevelse og der sætter vores dyriske instinter ind) men det retfærdiggør ALDRIG at man bevidst og med fuld overlæg slår et menneske ihjel, som man jo gør når man henretter et menneske... 

Har du også læst den? Det har jeg også... Med ham fyren der havde slået sin kæreste ihjel ikk?

Har lige læst John Grisham "Uskyldig dømt", en autentisk histore om en fyr der fik dødstraf, men ikke havde gjort det.. Han blev også henrettet..

Anmeld

4. april 2011

Fenja09

Jeg er i det store hele imod dødsstraf og er egentlig glad for at vi ikke har noget i nærheden herhjemme.

Derudover synes jeg ofte at det er den letteste udvej for det menneske som har gjort andre ondt. Vil mene, at der er hårdere straffe ( nok ikke lige i DK) at give end døden.

/Fenja

Anmeld

4. april 2011

N&J

Zeus skriver:

Har du også læst den? Det har jeg også... Med ham fyren der havde slået sin kæreste ihjel ikk?

Har lige læst John Grisham "Uskyldig dømt", en autentisk histore om en fyr der fik dødstraf, men ikke havde gjort det.. Han blev også henrettet..

nej, den jeg læste var en faglig bog med nogle uddrag fra en jounalist der havde interveiwet nogle der skulle henrettes, men det er nok 10 år siden.. 

den anden har jeg til gengældt læst, men han er også bare dygtig ham Grisham

Anmeld

4. april 2011

Muffinmus

Dodsdom er for det første håbløst forældet, men også det nemmeste måde overhovedet at slippe på.

Går absolut ikke ind for dødsstraf, gå ind t´for at de mennesker skal spærres inde for livet unden tv, radio eller andet sjovt i livet.

De burde spærres inde i en celle klasket til med familie der græder, de folk de har jort fortræd og et billede af jesus og gud.

Trorikke en skid på kristendom eller andre religiøse ting, men der er åbenbart en stor del af de indsatte der gør... og lad dem vide de for evigt skal brænde op i det helvede de har skabt for andre.

Anmeld

4. april 2011

Sofia

DK skriver:

Problemet med dødsdom eller MEGET lange straffe er at man så vil gøre ALT hvad man kan for ikke at blive fanget/fundet af politiet. Det betyder at det er et langt bedre alternativ at skyde evt. vidner til ens indbrud, skyde evt. folk man gerne vil stjæle fra, frem for blot at hugge deres pung, idet konsekvenserne for at enten dræbe eller blot stjæle er de samme (ex livslangt fængsel). Dette er blandt andet en af hovedfaktorerne til at de i USA har så mange drab i forhold til os herhjemme, da der ikke skal meget til før man bliver buret inde i lang lang lang tid. Derfor bliver man jo nødt til at gøre sit "ypperste" for ikke at blive genkendt og fanget, og derfor dræber man alle forhindringer på sin vej, det være sig vidner, politifolk, bankfolkene i banken man vil røve osv osv.

Jeg personligt er RIGTIG glad for at jeg ved at hvis nogen kommer i mit hjem for at røve, er der kun en meget lille risiko for at de også slår mig ihjel! Det er da skønt at det ikke er drab som vi skal være mest bange for herhjemme, men at det "kun" er voldtægt, røveri eller overfald. En ting der er værre end at blive voldtaget er da at også blive myrdet bagefter for at man ikke kan sladre!

NATURLIGVIS vil jeg i mit hjerte ØNSKE at dem der skader mit barn skal dø!! Men min hjerne ved godt at det ikke er den bedste løsning for vores retssamfund. Især ikke hvis det indebærer at den pædofile bliver "nødt" til at dræbe barnet efter hans seksuelle krænkelse, fordi hvis barnet sladrer så skal han have dødsstraf/tortureres forevigt eller lign. Jeg vil da hellere have at mit barn "kun" bliver seksuelt krænket, og ikke både seksuelt krænket OG  derefter slået ihjel!!

UBEHAGELIGT at tænke på disse ting

Tjek!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.