dødsdom...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2011

ekzunz

Zeus skriver:

Det koster nemlig IKKE flere penge at have dem siddende i fængsel, det løber op i et par hundrede tusind for et helt liv... Dødsdomme, løber op i millioner!

Hvor har du dine tal fra???

I 2008 var gennemsnitsprisen for en fangedag kr. 1370 kr. Dvs. over 1/2 mill pr. år. Dvs. at "et helt liv" - eller en livstidsdom, i snit vil koste mellem 6 og 8 mill. (da en livstidsdom i Danmarkn i snit medfører fængsel i 12 til 16 år)

Jeg har ingen anelse om hvad en dødsdom koster, men jeg kan ikke se hvordan den kan koste mere end en livstidsdom?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2011

celkt

Jeg går ikke ind for dødstraf eller fysisk afstraffelse, lige så lidt som jeg går ind for selvtægt.

Ud fra et religiøst grundlag tror jeg på at en morder slipper for nemt, hvis vi bare hjælper ham videre til den anden side uden videre. Hvis han skal leve 50 år her med viden om hvad har gjort, er der måske en lille bitte chance for at han bliver klogere. Og om ikke andet, i hvert fald fald må leve med hvad resten af verden mener om ham/hende.

Anmeld

4. april 2011

Magsen

puuhaa, der var sku mange svar på engang- for mange til at jeg kan svare hver enkelt.

Men jeg skal prøve at forklare mig selv:

Jeg er vel en meget hævnrig person.. Jeg er lidt ligeglad med '' er vi så bedre'' hvorfor skal vi være bedre end denne person? han har dræbt og skal komme til at betale for det !! Jeg kender et par der enten har siddet i fængsel eller kender nogen der har. Og DET er altså IKKE et liv JEG mener en morder, voldtægtsmand eller andet skal have det er ALT for let sluppet !!! 

sommerbird: at staten må og 'han' ikke må?? hvad? han har jo allerede dræbt !!! 

Men jeg mener også at man skal være   100 % sikker på det er den rigtige person man har fat i, før man gør noget som helst!

Og husk nu folk, hver mand sin mening.

Anmeld

4. april 2011

SussieThyssen

Zeus skriver:

Og de lande der praktiserer "øje for øje" metoden, hvad er det nu lige vi plejer at kalde de lande??

SKal jeg sige det højt??
Diktaturstater og lande der dyrker religiøse ekstremiteter??

Anmeld

4. april 2011

chael

ENig, MEN, det er endnu en straf for samfundet at brødføde ham i fægslet.

Og fordi han er et monster, så skal fægnslet jo ikke være det.

Dødsdom er et fint alternativ, så de mennesker ikke er her længere og ikke ødelægger eller giver og fleres unødvendige bekymringer, så man kan koncentrere sig om dem, der KAN redes.

Grundlæggende er jeg nok imod dødsstraf, da jeg ikke mener nogen mennekser kan stille sig til dommer over liv eller død. Men man fristes jo når historier som dine kommer frem.

SÅ jeg står nok lidt på en skillevej!!

*Camilla 14+5

Anmeld

4. april 2011

ESV

Wimmie skriver:

Jeg går 100% IKKE ind for dødsdom... slår vi folk ihjel for at vise at man ikke må slå folk ihjel?

Og tortur? Altså jeg forstår godt følelserne bag - ligesom jeg forstår følelserne bag hævn, men helt ærligt...skal vi som civiliserede mennesker synke ned på et primitivt niveau og begynde at torturere folk?

Den mand er jo åbenlyst enten syg i hovedet eller psykopat og uanset hvad skal han helt klart aldrig gå frit omkring igen, så hvordan kan man mene at døden er for mild en dom?

Undskyld mig, men hvis man virkelig mener det, så har man altså efter min mening et forskruet syn på mennsker og straf

Lad os da endelig gå tilbage til middelalderlige metoder med tortur og offentlige pinsler og hængninger, så kan folk få stillet deres blodtørst.

Håber lidt på at det bare er en reaktion fordi du lige har set noget grusomt på tv fra virkelighedens verden...

Anmeld

4. april 2011

Pullemulle

Jeg går IKKE ind for dødsstraf, og tortur er da helt hen i vejret!

Den hårdeste straf man kan få er livstid (altså ikke seksten år som i Danmark - livstid!), at sidde og rådne op i et fængsel. Det skal lige siges, at har man dræbt, voldtaget eller på anden måde skadet et barn, så er man heldig hvis man overlever i fængslet. Der bliver set ned på pædofili og anden skade mod børn, også i et fængsel, og størstedelen vil derfor forsøge at dræbe personen.

Man har også hørt om at de (i andre lande) havde fanget den forkerte mand, altså ikke personen der havde gjort forbrydelsen. Han fik livstid og var gammel og grå da de fandt ud af at det slet ikke var ham der havde gjort det. Gik man ind for dødsstraf og fangede den forkerte (det sker jo), var det så bare " ups"??

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i din (undskyld mit sprog) syge tankegang. Jeg håber virkelig at du kommer til fornuft!

Anmeld

4. april 2011

celkt

må indrømme at jeg indimellem overvejer om det kunne være smart at lave en 'ø' hvor man kunne sende dem, der er dømt ude af vores samfund ud til, en enkelt billet uden retur muligheder, og hvor man så bare droppede mad ned til dem en gang om ugen. Det ville helt sikkert være billegere end at have en livstidsfange i et fængsel. Hvis deres forbrydelse var slem nok, ville jeg sådan set ikke have ondt af dem. Men på den anden side ville det nok være mere humant at aflive dem, frem for at sende dem ud til sådan en ø, for i et sådans isoleret samfund vil de stærkeste tage magten, og de vil helt sikkert ikke behandle de svagere medfanger særligt humant... Men man kan jo gøre sig mange interessante tanker i en sådan debat...

Anmeld

4. april 2011

Tanja1234

Wimmie skriver:

Jeg går 100% IKKE ind for dødsdom... slår vi folk ihjel for at vise at man ikke må slå folk ihjel?

Og tortur? Altså jeg forstår godt følelserne bag - ligesom jeg forstår følelserne bag hævn, men helt ærligt...skal vi som civiliserede mennesker synke ned på et primitivt niveau og begynde at torturere folk?

Den mand er jo åbenlyst enten syg i hovedet eller psykopat og uanset hvad skal han helt klart aldrig gå frit omkring igen, så hvordan kan man mene at døden er for mild en dom?

Undskyld mig, men hvis man virkelig mener det, så har man altså efter min mening et forskruet syn på mennsker og straf

Lad os da endelig gå tilbage til middelalderlige metoder med tortur og offentlige pinsler og hængninger, så kan folk få stillet deres blodtørst.

Håber lidt på at det bare er en reaktion fordi du lige har set noget grusomt på tv fra virkelighedens verden...

Er meget enig.. Godt skrevet...

Anmeld

4. april 2011

LotteGabriella

Zeus skriver:

Det koster nemlig IKKE flere penge at have dem siddende i fængsel, det løber op i et par hundrede tusind for et helt liv... Dødsdomme, løber op i millioner!

Jeg kan fortælle dig at prisen for at ha'  1 person siddende i en celle i lukket fængsel var 1.975 kr. pr. dag i 2009, 1.160 kr. pr dag i åbent fængsel og 1.015 kr. pr. dag i arresten - tallene er steget her i 2011 og ligger nu på ca. 3.000 pr. dag i lukket fængsel!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.