Jeg havde egl. meldt mig ud af debatten, men nu kan jeg alligevel ikke dy mig 
Heldigvis ser jeg at de fleste af jer er enige med mig ang. dødsstraf og tortur...pyha, så er der vel håb endnu 
Jeg synes at koncepterne bliver blandet lidt sammen herinde; når vi taler som dødsstraf er vi jo nødt til at forholde os til de lande der har dødsstraf nu når vi snakker om forholdende.
Hvis vi f.eks. tager USA...
Mange af jer skriver at døden er for nem en udvej og for mild en straf... men forestil jer lige at blive dømt til døden og sidde alene i en næsten tom celle på dødsgangen (nej, fanger på dødsgangen har altså ikke de samme forhold som andre fanger og da slet ikke de fanger vi har herhjemme) og bare vente på den dag hvor du skal have sprøjten eller hvordan det nu kommer til at foregå.
Som bonusinfo kan jeg fortælle at dødsstraffen er meget inhuman uanset metoden - der er altid en risiko for at fangen ikke dør med det samme, men at noget går galt og at personen kommer til at lide. Følgende metoder bliver (stadig) brugt i USA:´
Dødelig indsprøjtning.
Elektrochock (den elektriske stol).
Gasning.
Hængning.
Skydning
Jeg vil aldrig forsvare en gerning som mord - og slet ikke en morder som den TS skriver om i første indlæg; det er uden tvivl en meget meget syg person som ALDRIG skal slippes ud igen.
Men når det er sagt, så læste jeg for nyligt en bog om verdens værste seriemordere, og uden på nogen måde at retfærdiggøre deres gerninger så var de fleste personer som selv var blevet udsat for grumme pinsler, fysisk og psykisk tortur og forskellige former for misbrug som børn. Og selvom jeg ingen empati har overfor en seriemorder som voksen, så fik jeg ondt af vedkommende som han var som barn - jeg tror ikke på at man er født ond, og med dét mange er blevet udsat for, så er det ikke så sært at nogle bliver som de gør.
Vold avler vold og had avler had...og jeg synes der er mange hadske meninger herinde og ønsker om tortur og lemlæstelse af andre mennesker (monstre eller ej) - og jeg frygter lidt for hvilke holdninger man hermed viderefører til sine børn 
Som tidligere nævnt forstår jeg godt tankerne bag hævn og selvtægt, og jeg skal slet ikke kunne sige hvad jeg selv kunne være i stand til hvis nogen gjorde mine kære ondt (det tror jeg ikke nogen kan sige med sikkerhed), men at se det som en gyldig straf i det samfund vi lever i synes jeg er virkelig sygt - det gør os jo ikke bedre end de lande hvis rabiate og ekstremistiske holdninger vi er så meget imod og kæmper imod hver dag rundt omkring i verden.
Hurra for menneskerettighederne og hurra for at alle - og jeg mener ALLE - har ret til en retfærdig behandling i retssytemet uanset hvad man har gjort.