Nyfødte babyer ligger og dør alene ......

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april 2011

1977

Profilbillede for 1977
M&F skriver:

ADVARSEL: Det er en hård artikel, med billede af et lille barn i en kiste!

Jeg synes dog emnet er værd at debattere.... Hvordan ville i håndtere den givne situation? Kan det overhovedet være rigtigt, at de ting bliver nødt til at finde sted i dagens Danmark?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1530074.ece

Jeg må indrømme, at jeg er FORAGET over, at barnet på den måde bare er overladt til sig selv, BARE FORDI at moderen intet vil have med barnet at gøre. Det slår knuder i min mave, og jeg bliver ked af det, når jeg læser sådan en artikel. Jeg føler voldsomt med jordmoderen, der ikke aner hvad hun skal stille op! Jeg ikke selv erfaring med sene, provokerede aborter pga. eksempelvis et sygt barn, men jeg tvivler slet ikke på, at JEG ville have et behov for at se barnet, og være der for barnet hvis det skulle risikere at være levende. Man aner jo intet om det, og jeg ved da slet ikke hvor udviklet sådan et foster, som det jo egentligt næsten stadig er, vil være i stand til at opfatte hvor traumatisk det er, bare at blive efterladt. Et barn, der er lavet i kærlighed fortjener bestemt også at forlade denne verden ligeså elsket, som da det var 2 streger på en graviditetstest.

Jeg føler mig faktisk næsten tom for ord ....

Men hvad siger i damer?

Knus Malene, som sidder med en tåre i øjenkrogen  

Jeg har ikke så meget at sige til debatten, men vil bare lige nævne at jeg er RASENDE på EB. Har med vilje ikke læst dit link, men jeg har været i Netto og hvad ser jeg der....? Et billed magen til et jeg har selv!!!! Det er det samme billed jeg har af mig, kæresten og min lille døde pige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2011

Lunae

M&F skriver:

Jeg synes dog emnet er værd at debattere.... Hvordan ville i håndtere den givne situation? Kan det overhovedet være rigtigt, at de ting bliver nødt til at finde sted i dagens Danmark?

Jeg må indrømme, at jeg er FORAGET over, at barnet på den måde bare er overladt til sig selv, BARE FORDI at moderen intet vil have med barnet at gøre. Det slår knuder i min mave, og jeg bliver ked af det, når jeg læser sådan en artikel. Jeg føler voldsomt med jordmoderen, der ikke aner hvad hun skal stille op! Jeg ikke selv erfaring med sene, provokerede aborter pga. eksempelvis et sygt barn, men jeg tvivler slet ikke på, at JEG ville have et behov for at se barnet, og være der for barnet hvis det skulle risikere at være levende. Man aner jo intet om det, og jeg ved da slet ikke hvor udviklet sådan et foster, som det jo egentligt næsten stadig er, vil være i stand til at opfatte hvor traumatisk det er, bare at blive efterladt. Et barn, der er lavet i kærlighed fortjener bestemt også at forlade denne verden ligeså elsket, som da det var 2 streger på en graviditetstest.

Men hvad siger i damer?

Det er godt nok forfærdeligt, virkelig! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive, er nok i chok over, at det virkelig finder sted

Anmeld

2. april 2011

Clisolka

Det er grotesk...  Jeg læste artiklen - og blev helt tom for ord... Det er ganske enkelt forfærdeligt at det kan foregå 

På den ene side kan jeg sagtens forstå mødrene der vil følge barnet til det sidste - og jeg kan også forstå dem der ikke vil se det... Oooi det gør ondt i mit moderhjerte 

Anmeld

2. april 2011

N&J

Jeg mener for det første at vi burde sætte den sene abort grænse ned til tyve uger. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at de på den ene etage kæmper for at redde et barn der er født i uge 24+1 og på den anden efterlader et 'foster' der er blevet aborteret i uge 23+6 til at dø. Alene eller hos forældrene, det er omtrent lige forfærdeligt. Jeg ved godt at det er i tilfælde af alvorlig sygdom at man få lov til at abortere, hvor barnet ikke ville kunne leve når det blev født til termin, eller måske nok ville kunne leve fysisk, men som en fuldstændig grøntsag, at man får tilladelse til en så sen abort. Men hvis bare vi fik lavet md-scanningen i uge 18 som det er tilsigtet, ville vi også kunne nå at tage stilling til det før uge 20. Og alt andet lige, tvivler jeg på at et foster der er født i uge 19, vil kunne overleve uden for livmoderen.

For det andet, jamen, hvorfor er de overhovedet levende når de kommer ud. Jeg troede faktisk at man sprøjtede et eller andet ind, der fik dem til at sove ind lige så stille og roligt, derinde hvor de er trygge. Selvom det giver mig en grim smag i munden, og assosiationer til at aflive et kæledyr, ville det dog være at foretrække.

Jeg søger optagelse på jordemoder skolen næste år. OG FUCK, jeg ved ikke hvad jeg ville gøre i den situation. Men når man ved at det kan ske, og det måske vil ske for en en dag, at man skal lade et væsen dø bevidst, så må man jo hellere få taget stilling. Jeg må indrømme, at den problemstilling er tæt på helt at fratage mig lysten til den uddannelse. Men skulle det ske for mig, at jeg stod i den situation som den jordemoder i artiklen, så mener jeg nu, at ikke ti vilde heste ville kunne få mig fra at finde en eller anden mulighed for at det lille liv ikke skulle dø alene, der må simpelthen være en læge, en sygeplejerske, en ssa eller en anden jordemoder der har mulighed for at være enten hos kvinden eller fostret.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt.

Jeg forstår heller ikke at børn der fødes og lægges til at dø - fordi de af en eller andet årsag er fravalgt af forældrene ikke fortjener en bedre eller ligeså god måde at komme herfra på end et kæledyr.

Hvis et barn lægges til at dø og det rent faktisk ånder, så vil det vil opleve organsvigt og til sidst åndedrætsbesvær og til sidst hjertestop (eller har jeg misforstået det) - hvordan fanden kan VI (og her mener jeg os alle, som samfund) så tillade at man bare om barnet er i en jordmoders arme eller i et skyllerum at det skal lide i 2 min eller ½ time, eller 1 dag eller hvor længe det nu tager for et barn at dø.

Handler det så om at et barn, der fjernes som en sen abort ikke ses som et liv - og derved ikke fortjener den samme humane behandling som vi giver andre med lidelser og smerter, eller hvad er begrundelsen for at vi ikke mener de (af alle) er nok værd til at de skal herfra uden yderlig smerte og lidelser?

Jeg forstår det ikke..'

Jeg ville håbe på at man simpelthen giver dem en insprøjtning som man ville gøre ved en hund, for det er da langt mere hurmant end det vi byder dem på nuværende tidspunkt.  

Må hellere lige tilføje at nogle i min familie selv oplevede at føde et barn til termin, som desværre har så alvorlige lidelser at der ikke var noget at gøre, der blev sagt at hun havde få timer at leve i, det blev istedet uger, men hun var hos sine forældre og var smertedækket. 

Anmeld

2. april 2011

N&J

Jeanne skriver:

Jeg har ikke så meget at sige til debatten, men vil bare lige nævne at jeg er RASENDE på EB. Har med vilje ikke læst dit link, men jeg har været i Netto og hvad ser jeg der....? Et billed magen til et jeg har selv!!!! Det er det samme billed jeg har af mig, kæresten og min lille døde pige.

Mener du at det er jeres billede på avisen eller et opstillet på samme måde?

For jeg tænker de må vel ikke bruge jeres billede i en anden sammenhæng - det håber jeg da virkelig ikke, det er mere end usmageligt, det er bare ondt.

Ved heller ikke hvorfor der skal den slags billeder til, alle mødre vil da blive berørt af historien uanset om der vises billeder eller ej. 

Anmeld

2. april 2011

N&J

KaLee skriver:

ok.. jeg har ikke tænkt mig at læse artiklen, så er der en som kan give mig et resume?

Min opfattelse er at det handler om at babyer bliver efterladt i et rum for at dø - helt alene... Hvor gamle er de her babyer?

Jeg forstår ikke at man som menneske kan få selv selv til at gøre sådan noget.. jeg har hørt om debatten før, og en jordemoder endte vidst med at stoppe med din proffession pga at disse ting skete... 

Tror faktisk det var sussie som fortalte om at hun havde hørt om det

Ja, i sund og grund, at sene aborter, hvor forældrene ikke ønsker at sidde med barnet til det tager det sidste åndedræt (hvis det da trækker vejret - mener der stod hvert 30 barn ud af de sene aborter), så i nogle tilfælde må barnet lægges ud i skyllerummet indtil det dør, da personalet fx. er inde for at støtte moderen, men at etisk råd ønsker nogle retningslinjer fra hvert enkelt sted (hvor der fødes børn) til hvis forældrene ikke ønsker at sidde med barnet til det dør. 

Anmeld

2. april 2011

celkt

Kongmulle skriver:

Syntes sgu det er så uretfærdigt. Alle dem der så gerne vil ha et barn og så sker det her. Hvorfor kunne de mødre der mangler et barn ikke bare få et af dem her....

Måske er tingene ikke så simple,men gid de var engang imellem....

du kan altså ikke sætte det så simpelt op.

en kvinde får (som regel, må jeg desværre skrive) ikke tilladelse til at få fjernet et foster efter uge 12, fordi det ikke lige passer ind i hendes kram. Fostrene er alvorligt syge med f.eks. down eller moderen er syg enten fysisk eller psykisk. Jeg har så lige surfet lidt rundt omkring emnet og læste så også at der var blevet givet enkelte tilladelser til kvinder der havde søgt, fordi det ikke lige passede ind i deres uddannelse. What the fuck tænker man så bare. Men jo længere henne en kvinde er, jo tungere skal indikationen også være.

Men jeg syntes altså ikke du kan skrive at det er synd for alle dem der ikke kan få børn, og bare de kunne få dem her i stedet, for det er jo ikke sådan det er. De her fostre der ender som sene aborter er som regel ligeså ønskede som vores andres dejlige børn har været det.

Jeg tror også du kunne komme til at træde på nogen, der har stået i situationen og som ville have givet hele verden for at kunne få lov at beholde deres barn...

bare som et kærligt lille hip...

Anmeld

2. april 2011

1977

Profilbillede for 1977
N&J skriver:

Mener du at det er jeres billede på avisen eller et opstillet på samme måde?

For jeg tænker de må vel ikke bruge jeres billede i en anden sammenhæng - det håber jeg da virkelig ikke, det er mere end usmageligt, det er bare ondt.

Ved heller ikke hvorfor der skal den slags billeder til, alle mødre vil da blive berørt af historien uanset om der vises billeder eller ej. 

Det er ikke vores personlige billed, det er bare andre mennesker end det jeg har. Men motivet er det samme.

Anmeld

2. april 2011

Meliora

M&F skriver:

Men hvad siger i damer?

Det var så på forsiden af avisen, så jeg så billedet af den der lille bitte bebs, mens vi stod i kø i bilka her i eftermiddag, og fik bare tårer i øjnene, der midt i det hele:-(

Det er SÅ skrækkeligt, men hvad skulle de ellers gøre? Der er jo snak om de tilfælde hvor forældrene IKKE vil have barnet op til sig.

HVAD bør sygeplejerske gøre? De ved jo i realiteten ikke om barnet kunne overleve på sigt...

Anmeld

2. april 2011

lucas<3

M&F skriver:

Men hvad siger i damer?

Jeg købte ekstra bladet for og læse det. Jeg syns det er så synd for både børnene og for de jordmødre det går ud over. Jeg fik helt tåre i øjnene da jordmoren beskriver hvordan hun havde oplevet det. Syns ikke det burde lade sig gøre og føde dem levende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.