Psykologhjælp til fortrængt barndom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2011

Dinna88

jeg husker mit liv som blackout, meget af det husker jeg ikke og andet gør jeg, hvis ikke du kan huske det er fordi du ikke er klar til at få det ud. men hvis det kommer stille til dig med nogle ting, vil jeg tage det op, hvis der er noget du kan huske og du synes nu er det på tide lige det kommer frem. for du skal også kunne klare at få det ud psykisk. så hvis du ikke er klar lukker din hjerne det nede i din underbevidsthed til du engang er klar til at komme ud med det. har jeg oplevet med mange det kommer stille og roligt, også er det bare med at fx at snakke med en psykelog når tiden er der. så vil mene du kan mærke det når du er klar til at få det ud  

Så har jeg det nok som du har det. Jeg har de sidste par år oplevet at jeg LIGE pludselig får en "film" kørende i mit hoved, med et minde, en episod. Og de kan være negative episoder, som det kan være positive.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2011

Anitta Kristiansen

så har vi det nok meget som hinanden. for husker også selv gode ting men desværre også dårlige ting. men tingene er kommet til mig når jeg er klar eller gennem drømme og har der efter nogen gange gået til psykolog, for at komme ud med det. og så pludselig kan der komme mere når du er der, for nu har man fået det ene problem ud og er klar til at komme videre med noget andet. så det kommer alt efter når end psyke er klar til det

Anmeld

18. marts 2011

morethanperfect

Dinna88 skriver:

Jeg ved ikke lige om det er det rette sted at placere tråden, men pyt.

Sagen er den at jeg husker MEGET lidt fra min barndom, hvilket nager mig ret meget. Jeg er vokset op i et hjem med meget "tumult", så meget ved jeg da. Men jeg bliver fortalt meget forskellige ting, af min familie. Min søster er meget mærket af det, det samme er min bror, men min mor forstår det ikke. Hun har SÅ mange gange sagt: "jeg forstår ikke hvorfor min Henrik og Charlotte synes deres barndom var så slem," imens de siger det stik modsatte. Jeg føler mig fanget i midten, fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til noget som helst. 

Min bror har ingen kontakt til min far, men min søster har en smule. Hun har dog fortalt at hun har droppet kontakten med ham engang, men de fik kontakt igen. Jeg har altid bare været neutral, og fået at vide, at jeg "er en stærk" person, fordi jeg ikke, ligesom de andre, er påvirket af det. Men det er vel for f*nden bare fordi jeg ikke husker noget?! Jeg vil super gerne vide om jeg egentlig burde huske nogle ting, så jeg kan få klargjort hvordan det egentlig har været.

Så mit spørgsmål er, om der er nogle herinde der har erfaring med at huske det fortrængte? Jeg skal til samtale med min læge om at komme tilen psykolog, men jeg er faktisk møg urolig for at jeg f.eks. kommer til at finde ud af ting, der kan ødelægge det forhold jeg har til min far. 

Sikke meget jeg kan genkende af dette 

..

Min barndom har været noget værre L**t .. Min mor døde da jeg var 5 og min far har drukket hele mit liv , og jeg har heller ikke kunne huske særlig meget af min barndom .. Det forstår min far ikke .. 

Jeg begyndte til psykolog da de ting jeg kunne huske , ikke var særlig rare .. Og det hjalp rigtig meget .. For vi fik snakket , og jeg fik talt ud , og hun gravede i tingene , og det hjalp og fortælle det til én som jeg vidste ikke fortalte det videre .. Jeg har kun gode erfaringer med det , så jeg vil helt klart anbefale det 

Anmeld

18. marts 2011

Dinna88

morethanperfect skriver:

Sikke meget jeg kan genkende af dette 

..

Min barndom har været noget værre L**t .. Min mor døde da jeg var 5 og min far har drukket hele mit liv , og jeg har heller ikke kunne huske særlig meget af min barndom .. Det forstår min far ikke .. 

Jeg begyndte til psykolog da de ting jeg kunne huske , ikke var særlig rare .. Og det hjalp rigtig meget .. For vi fik snakket , og jeg fik talt ud , og hun gravede i tingene , og det hjalp og fortælle det til én som jeg vidste ikke fortalte det videre .. Jeg har kun gode erfaringer med det , så jeg vil helt klart anbefale det 

Åh, det lyder hårdt  Jeg har begge mine forældre, men har været tæt på at miste min far flere gange grundet alkohol.

Det er dejligt at høre, at det har hjulpet dig. Det gør bare at jeg endnu mere ønsker at komme igang med at få set lidt på det. Jeg vil virkelig gerne have klargjort det hele. Det er måske hårdt at finde ud af en masse ting, som ikke er rare, men jeg føler at jeg har brug for det! Skulle du leve op til nogle bestemte krav, som det nævnes i tråden, for at blive henvist til en psykolog?

Anmeld

18. marts 2011

Dinna88

Anitta Kristiansen skriver:

så har vi det nok meget som hinanden. for husker også selv gode ting men desværre også dårlige ting. men tingene er kommet til mig når jeg er klar eller gennem drømme og har der efter nogen gange gået til psykolog, for at komme ud med det. og så pludselig kan der komme mere når du er der, for nu har man fået det ene problem ud og er klar til at komme videre med noget andet. så det kommer alt efter når end psyke er klar til det

jeg har også oplevet at det kommer igennem drømme! Men det er ikke altid at jeg sikker på at det rent faktisk er sket, det jeg drømmer. Men jeg har også det specielle at hver gang jeg VIRKELIG er syg, med feber, sengeliggende og det hele, så drømmer jeg én bestemt drøm. For ikke at gå i for mange detaljer, så handler den om at jeg er i et rum der er HELT hvidt. Jeg kan ikke se grænserne melle væg og gulv osv. Og der står min far og hans venner så og tæske min mor  Hver gang må jeg vækkes fordi jeg græder/skriger i søvne. men det er jo ikke sket i virkeligheden, det ved jeg! Men det er jo aktiveret af et-eller-andet.

Det lyder godt, at jeg måske kan komme til at rumme det, når jeg først kommer igang. Tak for svar 

Anmeld

18. marts 2011

Anitta Kristiansen

bare glad for at hjælpe, roder selv en del, studere mine drømme hvad de kan betyde osv osv. men drømme viser tit det ene men er det andet. drømte engang jeg løb fra ild i en skov, og hjem til husket og løb ovenpå. min mor døede i brænden. og tænker shit. men branden var for at vise der var noget jeg skulle løsrives fra, huset var oven på sige overbevidstheden noget som andre gør eller siger til mig, og havde brug fopr at lytte til mig selv frem for hende. og klare mig selv. troede jeg ikke på for hun døede jo. men en drøm er meget anderledes end man tror, så det hjælper at studere det lidt. håber det kan hjælpe. men synes bare det er fedt at prøve sig frem  

Anmeld

18. marts 2011

morethanperfect

Dinna88 skriver:

Åh, det lyder hårdt  Jeg har begge mine forældre, men har været tæt på at miste min far flere gange grundet alkohol.

Det er dejligt at høre, at det har hjulpet dig. Det gør bare at jeg endnu mere ønsker at komme igang med at få set lidt på det. Jeg vil virkelig gerne have klargjort det hele. Det er måske hårdt at finde ud af en masse ting, som ikke er rare, men jeg føler at jeg har brug for det! Skulle du leve op til nogle bestemte krav, som det nævnes i tråden, for at blive henvist til en psykolog?

Puuuha .. .. Det lyder hårdt at være ved at miste sin far pga alkohol

Jamen jeg snakkede med min læge fordi jeg havde det rigtig skidt , og jo ældre jeg blev , jo mere huskede jeg fra min barndom , hvilket ikke var særlig rart .. Jeg huskede kun de dårlige ting , (det tror jeg altid man gør ) så som sagt tog jeg til lægen for at snakke det igennem ..

Jeg skulle udfylde et depressions skema hvor det så viste sig at jeg havde en svær depression , det værste man kan have , så vi skulle finde ud af hvad der ville hjælpe mig .. Og vi var inde omkring om jeg skulle indlægges på psyk. afdeling , men det skulle jeg ikke , og om jeg skulle på højskole(mit efterskoleår var det bedste i mit liv, derfor mente min læge det ville være godt for mig at komme på højskole.) , men det ville kommunen ikke betale , så så jeg ikke andet for end og tale med en psykolog .. Så gik vi på kommunen og fik et ansøgningsskema for om de ville betale det , så afleverede jeg det sammen med en lægeerklæring .. Så jeg fik 12 gange betalt .. 

Anmeld

18. marts 2011

wamse

Dinna88 skriver:

Det der undrer mig er bare at det er HELE min barndom der er sløjfet. Det er ikke  enkelte ting osv. Jeg kan INTET huske, ud over små "billeder" og sådan.

men hvad mener du med at det forstyrrer dig nu?

Jeg har nogle voldsomme angst.dage, hvor jeg ikke kan komme udenfor en dør. Jeg bliver hjemme med Lærke, og persiennerne er lukket til. Jeg slår lyden fra dørklokken, og går ikke i postkassen, og jeg tager ikke min telefon. 

Jeg er 100% sikker på, de dage, at ingen kan lide mig, at jeg er et ringe menneske, at alle synes jeg er dum, fed, og grim, alle kan se på mig, hvor grim jeg er indvendig. Såj eg kan ikke komme ud over dørtærsklen, for der er gået 1-2 dage. Jeg føler mig helt sikker på at hele verden ville have bedst af, at jeg ikke var til. Skal ikke forståes som, at jeg ville dø, men det er måden jeg dunker mig selv i hovedet på.

Så påvirket er jeg af min barndom, og på den måde påvirker det min nutid. 

Alle disse negative tanker, kan jeg slet ikke skubbe væk de dage, men kan sagtens, når jeg ikke har de nedture.

Anmeld

18. marts 2011

Dinna88

wamse skriver:

Jeg har nogle voldsomme angst.dage, hvor jeg ikke kan komme udenfor en dør. Jeg bliver hjemme med Lærke, og persiennerne er lukket til. Jeg slår lyden fra dørklokken, og går ikke i postkassen, og jeg tager ikke min telefon. 

Jeg er 100% sikker på, de dage, at ingen kan lide mig, at jeg er et ringe menneske, at alle synes jeg er dum, fed, og grim, alle kan se på mig, hvor grim jeg er indvendig. Såj eg kan ikke komme ud over dørtærsklen, for der er gået 1-2 dage. Jeg føler mig helt sikker på at hele verden ville have bedst af, at jeg ikke var til. Skal ikke forståes som, at jeg ville dø, men det er måden jeg dunker mig selv i hovedet på.

Så påvirket er jeg af min barndom, og på den måde påvirker det min nutid. 

Alle disse negative tanker, kan jeg slet ikke skubbe væk de dage, men kan sagtens, når jeg ikke har de nedture.

Det lyder vildt!

Anmeld

18. marts 2011

Dinna88

Anitta Kristiansen skriver:

bare glad for at hjælpe, roder selv en del, studere mine drømme hvad de kan betyde osv osv. men drømme viser tit det ene men er det andet. drømte engang jeg løb fra ild i en skov, og hjem til husket og løb ovenpå. min mor døede i brænden. og tænker shit. men branden var for at vise der var noget jeg skulle løsrives fra, huset var oven på sige overbevidstheden noget som andre gør eller siger til mig, og havde brug fopr at lytte til mig selv frem for hende. og klare mig selv. troede jeg ikke på for hun døede jo. men en drøm er meget anderledes end man tror, så det hjælper at studere det lidt. håber det kan hjælpe. men synes bare det er fedt at prøve sig frem  

Puha, det lyder vildt! Men ja, jeg har været en smule igang med drømmetydning, men det er ikke gået så godt 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.