Livmoderhalskraft vaccinen som voksen - Ja eller Nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2011

Mette 28

MHK skriver:

Når du er i fast parforhold, gør den kun nytte hvis en af jer har sex med en anden person.

Hvis en af jer har HPV 6, 11, 16 eller18, som den vaccinerer imod, vil I have smittet hinanden med den.

HPV kan ikke helbredes, kun forebygges.

Derfor er den nytteløs hvis man allerede har haft sex med sin partner.

Jeg kan på ingen måde forstå at du har fået den anbefalet  

Men hvem siger man altid vil være i det faste parforhold??? Jeg er også i fast forhold gennem 9 år nu, men jeg har alligevel fået den..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2011

132319

sweet skriver:

ja det er sjovt de siger noget forskelligt de læger...

Jeg tror som sådan ikke at læger/hospitaler har hver deres mening men jeg tror det kan være svært at lure hvad der menes hvis man ikke har så meget kendskab til emnet 

Det jeg tror du har fået at vide er at vaccinen IKKE kan fjerne celleforandringer og/eller den HPV man har i kroppen og dét er helt korrekt 

Derimod kan vaccinen beskytte mod andre vira, nemlig 6, 11, 16 og 18 som er de fire der er hyppist skyld i celleforandringer og kønsvorter.

Hvis man derfor som jeg, har HPV 51 som har givet mig celleforandringer og ikke er i et forhold, kan det godt betale sig at få vaccinen da jeg så vil være beskyttet imod de fire.

Er man i fast forhold, er man højest sandsynligt blevet smittet med HPV af sin partner ( hvis de har det) ved et af de første ubeskyttede samleje. Derfor anbefales vaccinen ikke til folk der er i parforhold for den kan IKKE fjerne HPV igen, hvis man allerede er smittet.

Håber det var nogenlunde det til at forstå for det ér ret forvirrende 

Anmeld

17. marts 2011

A.

MHK skriver:

Har din læge seriøst sagt at den er helbredende?  Det er da godt nok uprofessionelt at fortælle noget SÅ forkert!

det har jeg fået af vide fra flere leger at hvis man har virusen så komer der ikke udbrud efter vac..og kan se at det er ikke kun mig har fået det af vide

Anmeld

17. marts 2011

132319

Mette 27 skriver:

Men hvem siger man altid vil være i det faste parforhold??? Jeg er også i fast forhold gennem 9 år nu, men jeg har alligevel fået den..

Det er der jo ingen garantier for, det har du ret i  Dog tror jeg da de fleste tror på deres forhold og derfor er det helt skørt at bruge penge på så længe man er sammen 

Personligt ville jeg ikke bruge penge på den da jeg var sammen med min ex igennem mange år. Men nu hvor jeg er single, skal jeg have den så snart jeg har sparet op til det.

Anmeld

17. marts 2011

132319

A. skriver:

det har jeg fået af vide fra flere leger at hvis man har virusen så komer der ikke udbrud efter vac..og kan se at det er ikke kun mig har fået det af vide

Jeg synes du skal læse det link jeg henviser til. Ved ikke hvad det er for nogle læger du har talt med, men det er ikke sandt.

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvad du mener med udbrud? Men fakta er at en HPV ikke kan fjernes ved en vaccine.

Vaccinen beskytter MOD 6, 11, 16 og 18 men den hverken fjerner den eller forhindrer at der opstår celleforandringer.

Anmeld

17. marts 2011

sweet

MHK skriver:

Jeg tror som sådan ikke at læger/hospitaler har hver deres mening men jeg tror det kan være svært at lure hvad der menes hvis man ikke har så meget kendskab til emnet 

Det jeg tror du har fået at vide er at vaccinen IKKE kan fjerne celleforandringer og/eller den HPV man har i kroppen og dét er helt korrekt 

Derimod kan vaccinen beskytte mod andre vira, nemlig 6, 11, 16 og 18 som er de fire der er hyppist skyld i celleforandringer og kønsvorter.

Hvis man derfor som jeg, har HPV 51 som har givet mig celleforandringer og ikke er i et forhold, kan det godt betale sig at få vaccinen da jeg så vil være beskyttet imod de fire.

Er man i fast forhold, er man højest sandsynligt blevet smittet med HPV af sin partner ( hvis de har det) ved et af de første ubeskyttede samleje. Derfor anbefales vaccinen ikke til folk der er i parforhold for den kan IKKE fjerne HPV igen, hvis man allerede er smittet.

Håber det var nogenlunde det til at forstå for det ér ret forvirrende 

jo det forstår jeg skam godt har haft det i mange år nu så har været igennem alle de der undersøgelser og samtaler mange gange efterhånden hehe.... mine celleforandringer er heldigvis i bero nu og sjovt nok kom der ro på dem efter p-pille stop... men flere i min famile har det så der har tit været snakket om det i hjemme og sådan...

Anmeld

17. marts 2011

Mette 28

MHK skriver:

Det er der jo ingen garantier for, det har du ret i  Dog tror jeg da de fleste tror på deres forhold og derfor er det helt skørt at bruge penge på så længe man er sammen 

Personligt ville jeg ikke bruge penge på den da jeg var sammen med min ex igennem mange år. Men nu hvor jeg er single, skal jeg have den så snart jeg har sparet op til det.

Jeg håber da ikke at nogle tvivler på deres forhold, men idet jeg har haft kræft meget tæt på livet op til flere gange, synes jeg personligt at den var god at få, får jeg så kræft en dag, jamen så ved jeg da at jeg har gjort mit for at sikre mig bare lidt alligevel.. Og man skal aldrig sige aldrig med om man risikere at blive singel...

Anmeld

17. marts 2011

A.

MHK skriver:

Jeg synes du skal læse det link jeg henviser til. Ved ikke hvad det er for nogle læger du har talt med, men det er ikke sandt.

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvad du mener med udbrud? Men fakta er at en HPV ikke kan fjernes ved en vaccine.

Vaccinen beskytter MOD 6, 11, 16 og 18 men den hverken fjerner den eller forhindrer at der opstår celleforandringer.

har heller ikke sagt at den fjerner virusen men holden den skjult hpv kan give alt mulig ting ikke kun celleforandringer og ja det var så overlægen som sagde det så hun nok ikke er forkert på det

Anmeld

17. marts 2011

132319

A. skriver:

har heller ikke sagt at den fjerner virusen men holden den skjult hpv kan give alt mulig ting ikke kun celleforandringer og ja det var så overlægen som sagde det så hun nok ikke er forkert på det

Holde den skjult??? Ej, det er altså virkelig ikke rigtigt.

Overlæge eller ej, så har du i dén grad misforstået hvad hun har sagt.

Nogle HPV vira kan gå i sig selv igen men det har intet med vaccinen at gøre.

Anmeld

17. marts 2011

132319

sweet skriver:

jo det forstår jeg skam godt har haft det i mange år nu så har været igennem alle de der undersøgelser og samtaler mange gange efterhånden hehe.... mine celleforandringer er heldigvis i bero nu og sjovt nok kom der ro på dem efter p-pille stop... men flere i min famile har det så der har tit været snakket om det i hjemme og sådan...

Allright 

Jeg har også fået lavet et keglesnit og går jævnligt til kontrol, hvoraf jeg har fået tjekket hvilke HPV vira jeg måtte have.

Det synes jeg faktisk er meget rart for så ved jeg at hvis jeg en dag vil have vaccinen, så er det ikke penge ud af vinduet da jeg ikke har de fire der vaccineres imod.

Jeg synes det er rigtig rigtig rigtig ærgerligt at der er så mange misforståelser omkring vaccinen, nogle mennesker tror jo at de er beskyttet mod livmoderhalskræft hvis de får den og dét er jo desværre ikke 100% tilfældet. Man er beskyttet mod de vira der er størt årsag til cancer og kønsvorter men man er ikke 100% sikker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.