Livmoderhalskraft vaccinen som voksen - Ja eller Nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2011

sweet

MHK skriver:

Allright 

Jeg har også fået lavet et keglesnit og går jævnligt til kontrol, hvoraf jeg har fået tjekket hvilke HPV vira jeg måtte have.

Det synes jeg faktisk er meget rart for så ved jeg at hvis jeg en dag vil have vaccinen, så er det ikke penge ud af vinduet da jeg ikke har de fire der vaccineres imod.

Jeg synes det er rigtig rigtig rigtig ærgerligt at der er så mange misforståelser omkring vaccinen, nogle mennesker tror jo at de er beskyttet mod livmoderhalskræft hvis de får den og dét er jo desværre ikke 100% tilfældet. Man er beskyttet mod de vira der er størt årsag til cancer og kønsvorter men man er ikke 100% sikker.

kan ikke huske helt 100 % hvad hun kaldte min ikke andet end det er en arvelig... har arvet det fra min mor mener hun.. men nu er det også kvinderne på den side af familien hvor det går igen...

men det kan være du kan fortælle lidt om det der keglesnit??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2011

132319

sweet skriver:

kan ikke huske helt 100 % hvad hun kaldte min ikke andet end det er en arvelig... har arvet det fra min mor mener hun.. men nu er det også kvinderne på den side af familien hvor det går igen...

Jeg ved ikke hvad det er der er arveligt, det siges at tendens til celleforandringer ikke er arveligt. Dog har både min mor, min søs og to af mine tre mostre også fået lavet keglesnit 

Selvfølgelig, hvad vil du gerne vide? 

Anmeld

17. marts 2011

sweet

MHK skriver:

Jeg ved ikke hvad det er der er arveligt, det siges at tendens til celleforandringer ikke er arveligt. Dog har både min mor, min søs og to af mine tre mostre også fået lavet keglesnit 

Selvfølgelig, hvad vil du gerne vide? 

min gyn sagde bare at den slags jeg havde var den der kunne ligge i generne...

kunne godt tænke mig at vide hvad det er de går ind og gør når de laver et keglesnit... min gyn vil ikke begynde at fylde mig hjerne med de info med mindre det kommer på tale at jeg skal have det lavet..

Anmeld

17. marts 2011

132319

sweet skriver:

min gyn sagde bare at den slags jeg havde var den der kunne ligge i generne...

kunne godt tænke mig at vide hvad det er de går ind og gør når de laver et keglesnit... min gyn vil ikke begynde at fylde mig hjerne med de info med mindre det kommer på tale at jeg skal have det lavet..

Det er ret enkelt. De går ind og laver et snit der er formet som en kegle (deraf navnet) og fjerner de celler der er forandringer i.

I mit tilfælde tog de 1½ cm. (ud af 5)

De fleste får det gjort i lokalbedøvelse og det tager ikke ret lang tid. Jeg fik dog lavet det i fuld narkose fordi min livmoderhals var "kantet" som de sagde.

Man bløder derefter som mens i 1-3 uger og så skal man til kontrol 3 måneder efter og derefter en gang om året 

Anmeld

17. marts 2011

sweet

MHK skriver:

Det er ret enkelt. De går ind og laver et snit der er formet som en kegle (deraf navnet) og fjerner de celler der er forandringer i.

I mit tilfælde tog de 1½ cm. (ud af 5)

De fleste får det gjort i lokalbedøvelse og det tager ikke ret lang tid. Jeg fik dog lavet det i fuld narkose fordi min livmoderhals var "kantet" som de sagde.

Man bløder derefter som mens i 1-3 uger og så skal man til kontrol 3 måneder efter og derefter en gang om året 

okay... hvad så hvis man vil have børn derefter... er det noget der gør det sværre for en at blive gravid eller har det ingen betydning??

Anmeld

17. marts 2011

132319

okay... hvad så hvis man vil have børn derefter... er det noget der gør det sværre for en at blive gravid eller har det ingen betydning??

Slet ikke  Jeg blev gravid ganske kort tid efter, ikke planlagt dog.

Der er en lille risiko for at føde for tidligt men det er meget individuelt fra person til person.

Jeg fødte 6 uger før tid og de mener at det måske har noget med keglesnittet at gøre, fordi det var så kort tid inden jeg blev gravid at jeg fik det lavet.

Min mor fik et keglesnit for 28 år siden, før hun fik mig. Dengang skar man halvdelen af livmoderhalsen af og hun fødte ikke før tid.

Men nej, ingen risiko for ikke at kunne få børn. Jeg blev gravid i første forsøg med min datter og fødte hende "kun" 3 uger før tid 

Anmeld

17. marts 2011

sweet

MHK skriver:

Slet ikke  Jeg blev gravid ganske kort tid efter, ikke planlagt dog.

Der er en lille risiko for at føde for tidligt men det er meget individuelt fra person til person.

Jeg fødte 6 uger før tid og de mener at det måske har noget med keglesnittet at gøre, fordi det var så kort tid inden jeg blev gravid at jeg fik det lavet.

Min mor fik et keglesnit for 28 år siden, før hun fik mig. Dengang skar man halvdelen af livmoderhalsen af og hun fødte ikke før tid.

Men nej, ingen risiko for ikke at kunne få børn. Jeg blev gravid i første forsøg med min datter og fødte hende "kun" 3 uger før tid 

okay mange tak for info  nogen gange er det bare rart at vide på forhånd så man ved havd man kan forvente hvis nu man skal have det lavet, forså er man jo lidt mere forberedt på hvad det hele går ud på i stedet for at gå i uvished og være nervøs..

men er dog glad for at mine celleforandringer er i bero nu..

før gik jeg til tjek 3-4 gange om året... nu er det kun 1 gang om året indtil vidre ihvertfald..

Anmeld

17. marts 2011

Giraffen

Sikke mange informative svar og forskellige syn på hvad den vaccine egentlig gør og kan - tak for dem

Jeg har besluttet mig for at kontakte egen læge, da det er hende jeg er tryggest ved.

Og da jeg er i fast forhold og ingen intentioner har om at skifte ham ud, så tænker jeg hun må kunne svare på om det så kan betale sig

Anmeld

17. marts 2011

Malthes mor

sweet skriver:

Hvad med at blive gen-testet, for at finde ud af om du har et af to gener, hvor af det ene kan medfører kræft i æggestokkene, og det andet kan medfører brystkræft...Når nu du har noget i familien, som umiddelbart er arveligt?

Anmeld

17. marts 2011

sweet

Malthes mor skriver:

Hvad med at blive gen-testet, for at finde ud af om du har et af to gener, hvor af det ene kan medfører kræft i æggestokkene, og det andet kan medfører brystkræft...Når nu du har noget i familien, som umiddelbart er arveligt?

jamen af hvad hun siger så er der ikke grud til at være bange for brystkræft da der ikke er spor af det i familien.. og af dem der har celleforandringer er der kun to af dem der har udviklet sig til kræft.. men hovedesagen er jo at mine celleforandringer bliver holdt øje med.. og sådan har det fungeret fint de sidste 10 år.. men får jævnligt mærket mine bryster efter for knuder ved lægen.. men det er for min egen skyld fordi jeg er en dør til at mærke ordenligt efter selv...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.