Livmoderhalskraft vaccinen som voksen - Ja eller Nej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2011

Giraffen

Pernille08 skriver:

Heeej med dig .. 

Jeg har fået den - hmm , jeg fik min sidste vaccination imens jeg var gravid , så forstår ik helt hvorfor du ikk må få den hvis du er gravid .. - ved ikk om det måske er fordi der er forskel på om det er den første eller sidste vaccination . 

Jeg blev anbefalet at få den da jeg havde en del celleforandringer , så jeg ture ikk tøve et sekund , tænk hvis det virkelig kan "rede" mit liv , selvom din økonomi ser stram ud så ville jeg klart anbefale dig at få den . 

Og så lige til det med Danmark , ved ikk om det er lavede om , men nu har jeg været medlem af Dk i 3 år alene og min mor havde mig medlem på hendes police da jeg var under 18 så faktisk altid . 

Men de ville ikk give så meget som en 5 kr til min vaccination så tror desværre ikk de kan hjælpe dig - men udover det så er det altid en genial ting at stå i Dk , de har dælme redet mig fra mange dyre regninger - og nu os min søn fordi jeg meldte ham ind 2 dage efter fødslen , jeg har været til kiopraktor med ham . 

Men held og lykke med pb når den tid kommer . 

Det var min gyn der sagde at bivirkningerne ved graviditet stadig var ukende og ikke undersøgte hvorfor hun ikke anbefalede det/udførte det

Men kunne ikke forestille mig at de nægter den sidste sprøjte hvis man er blevet gravid, men vi talte nemlig om hvad vores(min kæreste og jeg) planer var og så sagde hun det med de 6 måneders vaccineforløb og det med de ikke-kendte-eventuelle bivirkninger

Ej nej nej hvordan kan det med Danmark være? Hun sagde derinde "Danmark betaler 50%" uden "måske" eller "nogen gange" men meget konsekvent - gav de en begrundelse?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2011

2babygirls

Giraffen skriver:

Hej piger

Jeg er lige kommet hjem fra gyn. ifm celleforandringer og hun anbefalede mig at få lavet vaccinen mod livmoderhalskraft

Ulemper for mig:

Man må ikke blive gravid i perioden over 6 måneder - vi planlægger at starte projekt baby til august og så skal det altså være nununu hvis jeg skal have den (da hun anbefaler man får den før børn, da den så også dækker fostret)

Vi skal flytte til maj så vores penge skulle gerne gå dertil og så til opsparing til baby (man kan naturligvis spare penge ved Danmark, som jeg ville melde mig ind i hvis jeg beslutter mig for at tage den)

Jeg har lige fået skattesmæk, så min egen økonomi kommer til at blive lidt presset det næste stykke tid med flytning osv (ikke sådan skrantende, men en regning på 2500 kan godt mærkes)

fordele:

ja det er jo selv at være på den sikre side hvis man skulle få livmoderhalskræft

I må meget gerne uddybe, argumentere osv - mit ønske lige nu er at få nogle flere perspektiver på og andre der har stået med samme valg og truffet det

På forhånd tak for svarene 

Har stemt nej, mener ikke den er nødvendig.

Tør og vil ikke have den, selvom jeg er i risiko for at få det da min mor har haft det...

Anmeld

17. marts 2011

Musen85

Jeg ville meget gerne have den, men den vil ikke have nogen effekt på mig, da jeg allerede har HPV-virusset i kroppen  Men syntes da klart at man skal få den, så man undgår celleforandringer

Anmeld

17. marts 2011

Giraffen

AnneBJ skriver:

Jeg har fået den, efter jeg blev seksuelt aktiv. Jeg var så heldig, at mine forældre tilbød at betale, mod at jeg skulle læse mig til, om det var "nødvendigt". Jeg læste og læste, og kunne ikke se nogle ulemper ved at gøre det. På det tidspunkt (i 2008 tror jeg) var jeg under 26 og havde ikke haft mere end de 5 "tilrådte" sexpartnere) og derfor valgte jeg at få den.

Det er ikke noget jeg som sådan tænker over at jeg har fået - altså jo, ejg er glad for den økonomiske håndsrækning mine forældre gav mig - men jeg tænker ikke over at jeg er vaccineret mod det, og derfor aldrig kan få det. For sådan er det jo desværre ikke, men jeg håber at jeg ved at få vaccinationen har mindsket risikoen for at få det.

Selve vaccinen er ikke noget at tale om, første gang kunne jeg nærmest ikke mærke det, go fik ingen bivirkninger, 2. og 3. gang gjorde det hammerondt, og jeg var underdrejet af influenzalignende symptomer i 2 dage efter vaccinen. Men igen - hvad gør man ikke for at forsøge at sikre sig?

Du skal huske - og det taler jo desværre til negativsiden - at lægen tager honorar for at give dig vaccinen. Altså er det ikke nok at du køber vaccinen, du skal også lægge (i mit tilfælde) 500 kroner for at blive stukket de 3 gange. 

Hvis du på nogen måde kan finde plads i økonomien synes jeg du skal gøre det - jeg vidste ikke at man anbefaler at det er inden man får børn, men når du ved det, så ville det da være ærgerligt at "miste chancen" for at blive vaccineret ved at blive gravid.

Ja det er jo det - så enten skal det være efter graviditet eller med det samme og så ka jeg ligeså godt nu, så baby ka få gavn af den også

Puuuha ville da ikke høre om smerterne  er  nåleskræk

Og det med honorarer er virkelig træls for så er det svært at gå nogen steder hen og få "uvildig vejledning" 

fx (jeg ryger nu men stopper selvfølgelig når jeg smider pillerne) sagde hun "ryger du" 

mig: ja

hende: ja det ska du stoppe med [pause] det er sådan noget jeg skal sige

mig: ok

... og så snakkede vi ikke mere om det, men shun til gengæld blev ved og ved med at snakke om vaccinen, hun oversolgte det næsten og så bliver man også lidt mistæknsom ift dens virkning og vigtighed

Anmeld

17. marts 2011

Giraffen

Tina&Martin skriver:

Har stemt nej, mener ikke den er nødvendig.

Tør og vil ikke have den, selvom jeg er i risiko for at få det da min mor har haft det...

Tak for svaret  Har du måske lyst til at uddybe lidt om hvorfor? Kunne godt bruge nogle flere uddybninger på lige din holdning nemlig, især når lægerne får honorarer for at sælge den

Anmeld

17. marts 2011

Giraffen

Musen85 skriver:

Jeg ville meget gerne have den, men den vil ikke have nogen effekt på mig, da jeg allerede har HPV-virusset i kroppen  Men syntes da klart at man skal få den, så man undgår celleforandringer

Årh det er jeg da ked af at høre Har den været aktiv? eller hvad man nu siger om den slags?

Anmeld

17. marts 2011

AnneBJ

Giraffen skriver:

Ja det er jo det - så enten skal det være efter graviditet eller med det samme og så ka jeg ligeså godt nu, så baby ka få gavn af den også

Puuuha ville da ikke høre om smerterne  er  nåleskræk

Og det med honorarer er virkelig træls for så er det svært at gå nogen steder hen og få "uvildig vejledning" 

fx (jeg ryger nu men stopper selvfølgelig når jeg smider pillerne) sagde hun "ryger du" 

mig: ja

hende: ja det ska du stoppe med [pause] det er sådan noget jeg skal sige

mig: ok

... og så snakkede vi ikke mere om det, men shun til gengæld blev ved og ved med at snakke om vaccinen, hun oversolgte det næsten og så bliver man også lidt mistæknsom ift dens virkning og vigtighed

Det ER nemlig svært at få objektiv vejledning..: Min første tanke var Kræftens bekæmpelse, men de er vel næppe objektive heller? 

Altså det er jo heldigvis en tynd, tynd nål, men jeg synes aldrig det er rart at blive vaccineret. Dog er jeg sikker på at du nok skal klare det, hvis du beslutter at få den - det går næsten hurtigere end at få taget en blodprøve!

Anmeld

17. marts 2011

mortilnoahogmelina

Giraffen skriver:

Det var min gyn der sagde at bivirkningerne ved graviditet stadig var ukende og ikke undersøgte hvorfor hun ikke anbefalede det/udførte det

Men kunne ikke forestille mig at de nægter den sidste sprøjte hvis man er blevet gravid, men vi talte nemlig om hvad vores(min kæreste og jeg) planer var og så sagde hun det med de 6 måneders vaccineforløb og det med de ikke-kendte-eventuelle bivirkninger

Ej nej nej hvordan kan det med Danmark være? Hun sagde derinde "Danmark betaler 50%" uden "måske" eller "nogen gange" men meget konsekvent - gav de en begrundelse?

okay , det fik jeg slet ikk noget af vide om , men så skynd dig at få den , så kan i jo starte pb til september selvom en månede er meget at vente . men det kan måske rede dig i sidste ende . 

jeg ringede personligt til dk og snakkede med dem den gang og det var ik noget de gik ind og dækkede .  - jeg var kun 19 på daværende tidspunkt og gik i skole så pengene var jo ikk ligefrem store til det .  - men nej de ville ikk hjælpe heller ikk selvom min læge skrev til dem . 

Anmeld

17. marts 2011

Giraffen

A. skriver:

hvis jeg haft penge til den så vil jeg gøre det med det samme

Tænker også meget med det økonomiske - er lidt utroligt at det skal koste så meget hvis den kan redde så meget

Anmeld

17. marts 2011

Mette 28

AnneBJ skriver:

Jeg har fået den, efter jeg blev seksuelt aktiv. Jeg var så heldig, at mine forældre tilbød at betale, mod at jeg skulle læse mig til, om det var "nødvendigt". Jeg læste og læste, og kunne ikke se nogle ulemper ved at gøre det. På det tidspunkt (i 2008 tror jeg) var jeg under 26 og havde ikke haft mere end de 5 "tilrådte" sexpartnere) og derfor valgte jeg at få den.

Det er ikke noget jeg som sådan tænker over at jeg har fået - altså jo, ejg er glad for den økonomiske håndsrækning mine forældre gav mig - men jeg tænker ikke over at jeg er vaccineret mod det, og derfor aldrig kan få det. For sådan er det jo desværre ikke, men jeg håber at jeg ved at få vaccinationen har mindsket risikoen for at få det.

Selve vaccinen er ikke noget at tale om, første gang kunne jeg nærmest ikke mærke det, go fik ingen bivirkninger, 2. og 3. gang gjorde det hammerondt, og jeg var underdrejet af influenzalignende symptomer i 2 dage efter vaccinen. Men igen - hvad gør man ikke for at forsøge at sikre sig?

Du skal huske - og det taler jo desværre til negativsiden - at lægen tager honorar for at give dig vaccinen. Altså er det ikke nok at du køber vaccinen, du skal også lægge (i mit tilfælde) 500 kroner for at blive stukket de 3 gange. 

Hvis du på nogen måde kan finde plads i økonomien synes jeg du skal gøre det - jeg vidste ikke at man anbefaler at det er inden man får børn, men når du ved det, så ville det da være ærgerligt at "miste chancen" for at blive vaccineret ved at blive gravid.

Øhm forstår ikke du har skulle betale din læge for at få den, jeg har intet givet for min udover det den koster i sig selv, hentede den selv på apoteket og tog den med op til min læge... Så det er da underligt du har skulle det.... Men den er god at have...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.