Gastric bypass - nogen der har fået foretaget den operation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2011

Anonym

Hejsa

Hvis det virkelig virkelig er nødvendig og du har prøvet ALT andet, så kan jeg se igennem finger med det....

Men jeg syntes sku det er blevet lidt en modedille. Alle får det bare lavet, og er sååååå stolte af sig selv bagefter. Er da også flot, men jeg havde været endnu mere stolt og haft endnu mere grund til at rose folk hvis de kunne tabe sig uden den opration....

Jeg må nok indrømme at jeg syntes det er at slippe lidt for nemt omme ved det....

Kender to der har fået det lavet, og har været nød til at slette begge fra min facebook og gider længere ikke tage tlf når de ringer, for de bestiller ikke andet end at ringe/skrive om hvor meget de nu har tabt, hvor flotte de er blevet osv. Jeg ville rigtig gerne støtte igennem det, er overhovedet ikke sådan det skal lyde, men syntes tit at når man har tabt sig meget efter sådan en opration, så tror folk nærmest ikke der findes andet i verden end deres vægttab. Og er jeg efterhånden ved at kaste op over....

Pøj pøj med det hvis du engang får den lavet.....

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2011

kiwilouise

Anonym skriver:

Der kan svares anonymt!

Har længe overvejet om dette måske var en mulighed for mig, da jeg er ret ung (i 20'erne) og meget overvægtig. Har været overvægtig mere end 2/3 af mit liv, og er så træt af det efter hånden. Har prøvet utallige kure, men tager på igen. Livsstilsændringer kræver en masse af mig jeg ikke har kunne magte, så det er faldt til jorden gang på gang. Er træt af at være hende den fede. Det bliver meget let størstedelen af min personlighed i andre folks øjne.

Jeg er mest intereseret i at høre om hvordan I har reageret bagefter? Har I kunne føle sult osv.? kender en hvis' bekendte ikke kunne det nemlig. Hvor meget har I tabt jer? - gerne fra hvor meget til hvor meget? Hvor længe skulle I sygemeldes fra job fra start til slut? Er der nogle vigtige ting I synes man bør tage med i ovevejelsen inden man får det gjort? Og hvor længe ventetid måtte I gå igennem?

jeg gik også længe og overvejede om jeg skulle få lavet sådan en operation. jeg vejede på det tidspunkt 140 kg og havde prøvet alle de nemme slankekure uden held.

efter en del tid i tænkeboksen kom jeg frem til at hvis jeg i alle de år havde kunnet spise som det passede mig og gjort det her til mig krop så kunne jeg i hvert fald også selv gøre det godt igen.

jeg ændrede min kost ved at regne kalorier og dyrkede motion 4 gange om ugen.

på 2 år tabte jeg 50 kg. når jeg kigger tilbage er jeg stolt af den beslutning jeg tog

Anmeld

17. marts 2011

eElak

Jeg har ikke selv prøvet det, jeg kender heller ingen rigtigt som har prøvet det.. Men jeg har læst mig til div. erfaringer på nettet.... 

Jeg ved ikke om det allerede er blevet skrevet, men det der er med GB er at du skal jo tabe dig en vis % del af din vægt inden du bliver opereret.. 

Derudover, så skriver du noget, som får mine alarmklokker til at ringe.. Nemlig det med at du (forståeligt nok) har opgivet livsstilsændringer, og nu bare er kørt surt i det.. Men en GB fungerer kun hvis du foretaget en livsstilsændring... Jeg har set fra flere (de erfaringer jeg har læst mig frem tiL) at det er noget af et kulturchok, og man skal virkelig kæmpe for ikke at falde tibage til de gamle vaner igen... 

Så spørgsmålet er simpelthen om du har viljen og modet til at gennemføre en livsstilsændring - hjulpet på vej af en GB.. hvis du tvivler på om du kan - så skal du ikke gøre det...

Jeg har selv overvejet om det skulle være en mulighed for mig.. FOr jeg er skam ikke den mindste matrone.. Men jeg tør ikke tage chancen i forhold til de eftervirkninger det kan have - både psykisk og fysisk... Jeg har - ligesom dig - tidl. tabt mig en del... det røg også på igen da jeg blev gravid, og er bare blevet hængende efter en depression...

det var ikke for at pille dig ned eller lign, men blot fortælle dig en smule om realiteterne - at der er stor fare for psykiske reaktioner bagefter - som du self. skal være forberedt på... Foruden det at du virkelig skal holde fast i gode vaner bagefter... 

Anmeld

17. marts 2011

Troldepussen

Anonym skriver:

Der kan svares anonymt!

Har længe overvejet om dette måske var en mulighed for mig, da jeg er ret ung (i 20'erne) og meget overvægtig. Har været overvægtig mere end 2/3 af mit liv, og er så træt af det efter hånden. Har prøvet utallige kure, men tager på igen. Livsstilsændringer kræver en masse af mig jeg ikke har kunne magte, så det er faldt til jorden gang på gang. Er træt af at være hende den fede. Det bliver meget let størstedelen af min personlighed i andre folks øjne.

Jeg er mest intereseret i at høre om hvordan I har reageret bagefter? Har I kunne føle sult osv.? kender en hvis' bekendte ikke kunne det nemlig. Hvor meget har I tabt jer? - gerne fra hvor meget til hvor meget? Hvor længe skulle I sygemeldes fra job fra start til slut? Er der nogle vigtige ting I synes man bør tage med i ovevejelsen inden man får det gjort? Og hvor længe ventetid måtte I gå igennem?

Jeg har ikke selv fået fortaget en Gastric Bypass. Men du kan IKKE, få foretaget en Gastric Bypass uden en livstilsændring.

Jeg har en fætter som har fået det gjort, og han har ikke ændret sine kostvaner, og har som resultat af det ikke tabt sig. Dvs han tabte sig ca 15 kg til at starte med, men det har stået stille siden.

Anmeld

17. marts 2011

Lise

Synes godt nok den er blevet lidt for moderne denne operation. Jeg har aldrig selv været overvægtig, og kan derfor ikke helt sætte mig ind i tankerne omkring det. MIn mor har dog været overvægtig hele mit liv, kæmpet med den ene kur efter den anden, og kunne blive indstillet til denne operation... hun tør dog ikke pga bivirkninger som f.eks. tarmslyng, og at man faktisk ikke kender bivirkningerne på lang sigt, men det skulle efter sigende ikke se helt lovende ud (min mor kan flere skræmmehistorier, som jeg ikke kan huske på stående fod).

Jeg mener at hvis man får betalt sådan en operation som denne, hvilket rigtig mange gør, så skylder man da egentlig at ændre sine kostvaner. Ikke bare spise det samme i mindre portioner - for så bliver man fed igen. Den udsendelse der var for nyligt med samme emne sagde at operationen kun hjalp i ca 1½ år, og derefter skal man selv kunne kontrollere ens madindtag... så livstilsændring skal der til lige gyldigt hvordan man vil tabe sig. Så synes egentlig det er lidt vagt at fortsætte med at spise chips, slik, drikke sodavand mv. efter sådan en operation  Når man taber sig på traditionel vis er det jo også ting man siger farvel til - og helt ærligt, så har man det sgu da også meget bedre hvis man ikke æder alt det lort...

Min mening er nok, at det er fint at lade sig operere hvis man har et stort problem med sin vægt, men tænk lige over hvilket stort indgreb det er, at der er bivirkninger, og at man bliver nødt til at spise anderledes.

Anmeld

17. marts 2011

Troldepussen

Lise skriver:

Synes godt nok den er blevet lidt for moderne denne operation. Jeg har aldrig selv været overvægtig, og kan derfor ikke helt sætte mig ind i tankerne omkring det. MIn mor har dog været overvægtig hele mit liv, kæmpet med den ene kur efter den anden, og kunne blive indstillet til denne operation... hun tør dog ikke pga bivirkninger som f.eks. tarmslyng, og at man faktisk ikke kender bivirkningerne på lang sigt, men det skulle efter sigende ikke se helt lovende ud (min mor kan flere skræmmehistorier, som jeg ikke kan huske på stående fod).

Jeg mener at hvis man får betalt sådan en operation som denne, hvilket rigtig mange gør, så skylder man da egentlig at ændre sine kostvaner. Ikke bare spise det samme i mindre portioner - for så bliver man fed igen. Den udsendelse der var for nyligt med samme emne sagde at operationen kun hjalp i ca 1½ år, og derefter skal man selv kunne kontrollere ens madindtag... så livstilsændring skal der til lige gyldigt hvordan man vil tabe sig. Så synes egentlig det er lidt vagt at fortsætte med at spise chips, slik, drikke sodavand mv. efter sådan en operation  Når man taber sig på traditionel vis er det jo også ting man siger farvel til - og helt ærligt, så har man det sgu da også meget bedre hvis man ikke æder alt det lort...

Min mening er nok, at det er fint at lade sig operere hvis man har et stort problem med sin vægt, men tænk lige over hvilket stort indgreb det er, at der er bivirkninger, og at man bliver nødt til at spise anderledes.

Min far tør heller ikke selv om han uden problemer ville kunne få den. Han så et program for ca 2 uger siden. der var der en ung mand i starten af 20'erne som fik lavet en, han døde 11 mdr senere pga af komplikationerne.

Anmeld

17. marts 2011

Musen85

Lullaby skriver:

Det er desværre ikke alle der reagerer ligesom din mor har gjort. Min svigermor samt svigerinde fik den begge for 3 år siden. De har begge taget ca ½ på igen. De kan spise alt nu og faktisk også mere end mig så de har trænet deres mavesæk op til en god str. igen.

Ja nemlig Det har min moster også gjort Hun kan både drikke cola og spise alt mad igen + hun fandt ud af at hun var gravid 14 dage efter operationen  (og der skl vist gå 1 år mindst inden man må blive gravid).. så det har i mine øjne været spild af tid og penge mht operationen.  også derfor jeg skrev at man skal være indstillet på en total livsstilsændring 

For min mor har det også været "nemt" at holde sig for fristelserne, for hun bliver virkelig dårlig, hvis det er for fed mad eller for store potioner hun har spist

Anmeld

17. marts 2011

Anonym

min kollega har lige været til begravelse ved en som fik den lavet.. DET SIGER HVIS ALT...

Anmeld

17. marts 2011

Ploffer

Troldepussen skriver:

Min far tør heller ikke selv om han uden problemer ville kunne få den. Han så et program for ca 2 uger siden. der var der en ung mand i starten af 20'erne som fik lavet en, han døde 11 mdr senere pga af komplikationerne.

Den unge mand der døde, døde af en komplikation efter tarmslyng og at man kan få tarmslyng er IKKE operationens skyld. Man har lige så stor risiko for tarmslyng ved at tabe sig af sig selv som ved en operation. Tarmslyng kommer fordi der kommer huller der hvor fedtet har siddet og så kan tarmene smutte ind i hullerne.  Men det er altså ikke operationens skyld 

Anmeld

17. marts 2011

Troldepussen

Ploffer skriver:

Den unge mand der døde, døde af en komplikation efter tarmslyng og at man kan få tarmslyng er IKKE operationens skyld. Man har lige så stor risiko for tarmslyng ved at tabe sig af sig selv som ved en operation. Tarmslyng kommer fordi der kommer huller der hvor fedtet har siddet og så kan tarmene smutte ind i hullerne.  Men det er altså ikke operationens skyld 

Far fortalte at han havde fået Tarmslyng som en komplikation på operationen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.