Er der nogle journalister herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

Dinna88

AnneBJ skriver:

Nej slet ikke... Men det var nu mest pga. måden uddannelsen var skruet sammen på, på uni... Jeg kunne nok godt finde på at læse videre efter endt pædagoguddannelse og så blive talepæd. i sidste ende alligevel

okay, det ved jeg ikke noget om, så langt er jeg ikke kommet med at tjekke uddannelser

Men det er da super, hvis du engang bygger videre på  hvad du er igang med nu!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Nu anbefaler Trine TV Avisen, så vil jeg anbefale dig at gå et skridt længere og se Deadline også, det får man virkelig meget ud af. Arbejderen, hmmm, det var nok ikke den avis jeg ville vælge, men hvis man gerne vil være journalist, så er det jo en rigtig god ide, at læse forskellige aviser, så man får flere sider af samme sag. Egentlig skal journalistik jo være objektiv, men det kan virkeligheden journalistik langt fra leve op til.

Jeg prøvede forresten testen, og fik 42 rigtige, men det skal man vel egentlig også, når man læser kandidat i medievidenskab. Det er vigtigt at holde så orienteret og opdateret, i hvert fald på mit studie, så når man lidt længere

Deadline ser jeg tit! Det ser min svigerforældre nemlig, så det ses altid derude Tak for det ellers. Jeg tænker at jeg liiige hører min bror ad hvilke aviser han primært læser, han er nemlig UTROLIGT!!! rig på almen viden, men det er jo selvfølgelig også flere års opsamling af viden.

Ja, I er flere herinde der har klaret det super, men som Secrets skriver, så er vi jo rige på viden og erfaring på mange forskellige områder. Det er nok lige der hammeren falder ved mig 

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Tjuhl skriver:

ja jeg ville også sige deadline, men jeg tænkte, at det kan føles lidt tungt hvis man er "nybegynder"

og så mener jeg NATURLIGVIS at arbejderen skal læses som een af flere aviser!!  for alle har jo en dagsorden og den dagsorden skal man være meget bevidst om, når man læser ting og sager!

Oooork, jeg er ikke nybegynder - mit problem er udelukkende at jeg ikke slavisk følger med jeg ser diverse nyhedsopdateringer og læser diverse aviser, bare ikke hver dag. 

Anmeld

15. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

Deadline ser jeg tit! Det ser min svigerforældre nemlig, så det ses altid derude Tak for det ellers. Jeg tænker at jeg liiige hører min bror ad hvilke aviser han primært læser, han er nemlig UTROLIGT!!! rig på almen viden, men det er jo selvfølgelig også flere års opsamling af viden.

Ja, I er flere herinde der har klaret det super, men som Secrets skriver, så er vi jo rige på viden og erfaring på mange forskellige områder. Det er nok lige der hammeren falder ved mig 

Jeg er helt sikker på, at du vil kunne klare det, vis bare du skriver godt, det er det det i bund og grund handler mest om, og også det som vægter højeste i optagelsesprøven.

Anmeld

15. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

Og hvis du skulle være uheldig, så kan du jo læse cand.public, som jo er en kandidatgrad i journalistik.

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Jeg er helt sikker på, at du vil kunne klare det, vis bare du skriver godt, det er det det i bund og grund handler mest om, og også det som vægter højeste i optagelsesprøven.

Og det vil jeg mene at jeg gør. Ude på JP læste de to artikler jeg havde skrevet, som de bar dybt imponerede over Jeg har rig erfaring med at skrive også. Så det er ikke det jeg er mest bekymret over.

Er det det de vægter højest?? 

Anmeld

15. marts 2011

Pige2009

Dinna88 skriver:

Haha

Uagtet hvad, så håber jeg, du finder din drømmeuddannelse og kommer ind

Anmeld

15. marts 2011

SimoneL

Det blev nok også lidt forvirrende med de manglende spørgsmål

Jamen, hvordan prøven er? Er det en retskrivningsdel, at skrive en artikel/essay/noget og så prøven i den almene viden?

Okay så

Da jeg søgte ind i 2008 bestod prøven af 5 dele. Inkl. pauser varede det vist fra kl. 9 til kl. 16. (Det er en lang dag, så husk en kæææmpe madpakke) :

En opgave, hvor man udfra et givent materiale (artikler, resultater og citater) skulle skrive en artikel.

En opgave, hvor man skulle skrive en klumme - lidt ugeblads-agtigt med emnet 'forældre'.

En opgave, hvor man skulle skrive et kort essay om sin motivation for at søge ind på skolen. (denne ville ikke blive medregnet i bedømmelsen af prøven, men blot bruges som oplæg, i fald man skulle videre til samtale)

En grammatik- og sprogkorrekthedsopgave.

Og endelig opgaven med de 50 paratvidenspørgsmål.

Det er vigtigt at være obs på, at de spørgsmål kun er en del af bedømmelsen til prøven! Det handler i mindst lige så høj grad om at være god sprogligt og om at vise en ægte lyst til at komme ind. De ved jo godt, at ansøgerne ikke er hverken leksika eller journalister i forvejen - det kan jeg i hvert fald tydeligt se på mine besvarelser nu, og jeg blev altså optaget direkte i første forsøg.

Jeg tror ikke, at man kan terpe op til prøven, andet end generelt at følge med i hvad der foregår i samfundet. Men hvis du gerne vil være journalist, har du vel i forvejen den lyst og nysgerrighed.

Så følg med i gymnasiet (du går i 3. g nu, ikke sandt?), se TVAvisen, læs både JP, Politiken, Arbejderen ( ) og EkstraBladet på nettet. Så skal det nok gå for dig!

Anmeld

15. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

Og det vil jeg mene at jeg gør. Ude på JP læste de to artikler jeg havde skrevet, som de bar dybt imponerede over Jeg har rig erfaring med at skrive også. Så det er ikke det jeg er mest bekymret over.

Er det det de vægter højest?? 

Det er jo to tredje dele af optagelsesprøven er det ikke?

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Og hvis du skulle være uheldig, så kan du jo læse cand.public, som jo er en kandidatgrad i journalistik.

Hvor er det dejligt med jer oplysende mennesker. Jeg er SLET ikke nået så langt i min "efterforskning" endnu, da det først er for nylig jeg fandt ud af at jeg måske vil prøve journalistuddannelsen alligevel, selvom jeg havde opgivet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.