Er der nogle journalister herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

Dinna88

Baagøe skriver:

Uagtet hvad, så håber jeg, du finder din drømmeuddannelse og kommer ind

Tusinde tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

Dictes mor

Dinna88 skriver:

Hvor er det dejligt med jer oplysende mennesker. Jeg er SLET ikke nået så langt i min "efterforskning" endnu, da det først er for nylig jeg fandt ud af at jeg måske vil prøve journalistuddannelsen alligevel, selvom jeg havde opgivet

Så synes jeg helt bestemt, at du skal læse lidt om den uddannelse. Det er noget ret nyt. Jeg læser sammen med flere derfra og de er meget dygtige!

Du kan læse lidt om det her:

http://cju.au.dk/candpublic/informationomcandpublicuddannelserne/

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

SimoneL skriver:

Okay så

Da jeg søgte ind i 2008 bestod prøven af 5 dele. Inkl. pauser varede det vist fra kl. 9 til kl. 16. (Det er en lang dag, så husk en kæææmpe madpakke) :

En opgave, hvor man udfra et givent materiale (artikler, resultater og citater) skulle skrive en artikel.

En opgave, hvor man skulle skrive en klumme - lidt ugeblads-agtigt med emnet 'forældre'.

En opgave, hvor man skulle skrive et kort essay om sin motivation for at søge ind på skolen. (denne ville ikke blive medregnet i bedømmelsen af prøven, men blot bruges som oplæg, i fald man skulle videre til samtale)

En grammatik- og sprogkorrekthedsopgave.

Og endelig opgaven med de 50 paratvidenspørgsmål.

Det er vigtigt at være obs på, at de spørgsmål kun er en del af bedømmelsen til prøven! Det handler i mindst lige så høj grad om at være god sprogligt og om at vise en ægte lyst til at komme ind. De ved jo godt, at ansøgerne ikke er hverken leksika eller journalister i forvejen - det kan jeg i hvert fald tydeligt se på mine besvarelser nu, og jeg blev altså optaget direkte i første forsøg.

Jeg tror ikke, at man kan terpe op til prøven, andet end generelt at følge med i hvad der foregår i samfundet. Men hvis du gerne vil være journalist, har du vel i forvejen den lyst og nysgerrighed.

Så følg med i gymnasiet (du går i 3. g nu, ikke sandt?), se TVAvisen, læs både JP, Politiken, Arbejderen ( ) og EkstraBladet på nettet. Så skal det nok gå for dig!

Tusiiiiinde tak, for det meget oplysende svar!

Jeg tror virkelig godt at jeg kan klare alle opgaver, og så have problemer med spørgsmålstesten. Så jeg er rigtig glad for at du kan informere mig om de konkrete opgaver, jeg vidste faktisk ikke at der var to man skulle skrive!

Jeg har netop i forvejen "nysgerrigheden" og lysten til at være opdateret, jeg er bare lidt en klovn til at få sat mig ned og se nyhederne m.m. og så læst de større aviser! Men jeg må bare igang. Det er jo så fangende, at jeg ved jeg kommer til at tjekke aviser på nettet med det samme jeg åbner computeren - når først jeg lige er kommet igang!

Jo, jeg går i gymnasiet nu, det fag jeg er mest osb på at læse MEGET af er samfundsfag - det giver mig også et godt skub i den rette retning, selvom jeg trods alt har godt styr på det. Men tak skal du have

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Det er jo to tredje dele af optagelsesprøven er det ikke?

Jooo, eller mere

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Dictes mor skriver:

Så synes jeg helt bestemt, at du skal læse lidt om den uddannelse. Det er noget ret nyt. Jeg læser sammen med flere derfra og de er meget dygtige!

Du kan læse lidt om det her:

http://cju.au.dk/candpublic/informationomcandpublicuddannelserne/

Det vil jeg gøre, tak skal du have!

Anmeld

15. marts 2011

SimoneL

Dinna88 skriver:

Tusiiiiinde tak, for det meget oplysende svar!

Jeg tror virkelig godt at jeg kan klare alle opgaver, og så have problemer med spørgsmålstesten. Så jeg er rigtig glad for at du kan informere mig om de konkrete opgaver, jeg vidste faktisk ikke at der var to man skulle skrive!

Jeg har netop i forvejen "nysgerrigheden" og lysten til at være opdateret, jeg er bare lidt en klovn til at få sat mig ned og se nyhederne m.m. og så læst de større aviser! Men jeg må bare igang. Det er jo så fangende, at jeg ved jeg kommer til at tjekke aviser på nettet med det samme jeg åbner computeren - når først jeg lige er kommet igang!

Jo, jeg går i gymnasiet nu, det fag jeg er mest osb på at læse MEGET af er samfundsfag - det giver mig også et godt skub i den rette retning, selvom jeg trods alt har godt styr på det. Men tak skal du have

Og forresten, vær glad for at der i Århus er valgmuligheder til paratviden. Så er der altid 33 % chance for at svare rigtigt.

Hvis man søger ind på Syddansk skal man bare kunne svare

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

SimoneL skriver:

Og forresten, vær glad for at der i Århus er valgmuligheder til paratviden. Så er der altid 33 % chance for at svare rigtigt.

Hvis man søger ind på Syddansk skal man bare kunne svare

Er der ikke multiple choice der?  Puha ja, så er jeg da glad for at jeg søger ind ved Aarhus, hvis jeg ender med at tage chancen

Anmeld

15. marts 2011

Pige2009

Dinna88 skriver:

Tusinde tak

Velbekomme

Anmeld

15. marts 2011

signe.

jeg havde 26 rigtige

Anmeld

15. marts 2011

Dinna88

Mor-til-Hasse skriver:

jeg havde 26 rigtige

Det er flot! Som jeg har nævnt, så er den test nem for nogle, men svær for andre. Vi er jo ikke alle gode til det samme, og det er netop derfor jeg tror at prøven bliver en kamp for mig. Men 26 er da over halvdelen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.