Sikke en spændende tråd
Hvis der vi skruer tiden langt tilbage er dette jo et spørgsmål mange har overvejet.
Aristoteles opfattede mennesket som et grundlæggende godt og socialt væsen. At tingenes grundlæggende væsen ligger i tingene selv, bl.a. det gode i mennesket.
Platon troede også på det grundlæggende gode menneske. At ondskab er uvidenhed. At hvis man kommer til at kende sandheden, som man bærer i sig selv godt nok, så vil man også blive god til sidst.
Trods den grundlæggende forskel mellem Platon og Aristoteles, om det gode er udenfor mennesket eller i mennesket, så troede begge filosoffer altså på det grundlæggende gode menneske.
Den engelske filoffer Thomas Hobbes opfattede derimod mennesket som et selvisk individ, et forfængeligt væsen, der stræber efter ære og anerkendelse, og dets stærkeste følelse er frygten for at lide en voldelig død. At det stærkeste i mennesket er følelserne og begæret.
Jeg tror også på at det grundlæggende gode og sociale menneske. Helt fra vi bliver født har vi brug for at knytte os til andre mennesker og dette behov varer hele livet igennem. Vi har brug for kærlighed og kontakt, både psykisk og fysisk. Kærlighed og kontakt er ifølge min mening to yderst vigtige faktorer for at kunne overleve i livets til tider hårde miljø.
Ondskab og at yde en ond handling har to vidt forskellige betydninger for mig. Jeg tror på at bagved hver eneste ond handling udført af et menneske findes der en årsag af en enten psykisk eller fysisk art, medfødt eller opstået. En psykisk eller fysisk sygdom eller et psykisk eller fysisk nedbrudt menneske der har mistet evnen til at handle og reagere helhjertet. Jeg tror ikke på onde mennesker, men ødelagte mennesker der i deres afmagt udfører onde handlinger. Hvordan vi opfører os, hvordan vi reagerer i diverse situationer og hvilke valg vi fortager os viser tydeligt hvordan vi har det med os selv. De afspejler vores psyke og personlighed.
Det gode grundlæggende menneske bliver ifølge min mening ikke et mindre godt menneske selvom det også er selvisk, naturligvis i et begrænset omfang. At være selvisk behøver ikke nødvendigvis altid at opfattes negativt. Vi er selviske fordi at vi ikke er ligeglade. Vi passer på os selv og vores nære. Vi stræber efter ære og anerkendelse fordi at vi gerne vil yde vores bedste og endda endnu bedre. Vejen til det gode liv er hårdt og vores vilje og håb er vores drivkraft. Vi sætter os selv og vores nære i første prioritet fordi at vi er hovedpersonerne i vores eget liv.
Anmeld