Er mennesket grundlæggende ondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2011

Mi

BellaT skriver:

Ja, det er selvisk. Men så kan man jo undre sig over hvor den dårlige samvittighed kommer fra.. Den ville jo ikke komme hvis I KUN tænkte på jer selv. Så ville I være ligeglade med hvordan andre har det, ikk'?

Det er selvfølgelig rigtig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Frøken J.

MarianneSonne skriver:

I forhold til det med at give til nødhjælp så er her lige en tanke:

Vi har et sponserbarn. Det har vi selvfølgelig fordi vi gerne vil hjælpe dem som ikke er så heldig stillede som os selv.

MEN det er også af egoistiske årsager. For min mand især havde det rigtig dårligt med vores gode/sikre/overdådige livstil i sammenligning med U-lands familier, så vores sponsorat er også med til at retfærdiggøre at vi har det godt. Vi kan have lidt bedre samvittighed, når vi også giver til andre.

www.stjerneleg.dk

Det kan du selvfølgelig have ret i, men der vil jo altid være undtagelser. Man har jo også mennesker så som Mother Teresa, hvor man bare ikke kan forestille sig, at de kan være født onde!

Anmeld

9. marts 2011

BellaT

MarianneSonne skriver:

Men spørgsmålet er måske, om følelser er andet end kemi i hjernen? Måske gør vi det mere romantisk end det i videnskabens univers er? Måske er vi åndelige væsner med følelser som ikke kan beskrives med videnskab, og måske er vi bare ofre for vores kemi og fysiologi? Jeg ser beviser på begge hypoteser

Nej! Vil ikke høre det! Stikker fingrene i ørerne og holder mig for øjnene.. La La La La La. He He. Vi er åndelige væsener med følelser som ikke kan beskrives med videnskab.

Anmeld

9. marts 2011

Mi

Secrets skriver:

Det kan du selvfølgelig have ret i, men der vil jo altid være undtagelser. Man har jo også mennesker så som Mother Teresa, hvor man bare ikke kan forestille sig, at de kan være født onde!

Jeg tror heller ikke at sådan en person kunne være født ond. Men måske havde hun også egoistiske grunde til at være så god. Måske havde hun brug for den anerkendelse det gav at hjælpe folk. Det skal man ikke underkende. Jeg har mødt mange mennesker som gør utrolig meget godt for andre. Nogle af disse gør det af grunde som OGSÅ er selviske. Dermed ikke sagt at det gør dem til hyklere eller andet. Men man får jo en masse anderkendelse, ros og opmærksomhed ved at være god og hjælpsom.

Marianne

Anmeld

9. marts 2011

Mi

BellaT skriver:

Nej! Vil ikke høre det! Stikker fingrene i ørerne og holder mig for øjnene.. La La La La La. He He. Vi er åndelige væsener med følelser som ikke kan beskrives med videnskab.

LOL

Ja, lad os blive enige om at der er ting som skal opleves og forståes med hjertet. Selvom jeg dybt inde er så vidensabelig orienteret at jeg ikke kan tro 100% på det. Livet ville bare blive så ligegyldigt hvis jeg ikke troede på at vi er andet end kemi

Anmeld

9. marts 2011

Frøken J.

MarianneSonne skriver:

Jeg tror heller ikke at sådan en person kunne være født ond. Men måske havde hun også egoistiske grunde til at være så god. Måske havde hun brug for den anerkendelse det gav at hjælpe folk. Det skal man ikke underkende. Jeg har mødt mange mennesker som gør utrolig meget godt for andre. Nogle af disse gør det af grunde som OGSÅ er selviske. Dermed ikke sagt at det gør dem til hyklere eller andet. Men man får jo en masse anderkendelse, ros og opmærksomhed ved at være god og hjælpsom.

Marianne

Jamen det tror jeg sådan set du kan have ret i, jf. tidligere noget-for-noget pointe. Det er bare svært at bevise eller modbevise, for de fleste vil vel gerne have et romantisk syn på tingene, men der er også bare mange ting der peger i mod, at de fleste ting har en mere eller mindre selvisk bagtanke!

Anmeld

9. marts 2011

Ma'dikken

Jeg tror også mennesket fødes godt, men som Løgstrup tror jeg at mennesket påvirkes igennem livet og "svigtes" man nok mister man tilliden til andre mennesker og kan ende med at foretage sig onde handlinger.

Men dog tror også at mennesker har en tendens til at tænke sig selv først, så kan man jo diskutere om det er ondskab at være selvisk  Jeg tror ikke nogen kan sige sig fri for at tænke selvisk, man kan sige at man foretager sig gode gerninger, men jeg tror på at man stadig gør det af ego grunde, for man føler sig som et bedre menneske.

Jeg synes det er et super spændende emne  

Tænkt fx du og din bedste veninde eller ven, er i et brændende hus, og du har muligheden for at redde din veninde, men hvis du redder hende så ofre du dig selv. Ville du gøre det ?

Anmeld

9. marts 2011

Frøken J.

Tak for debatten damer! Spændende emnet at debattere! Jeg vil smutte i seng med en bog om evolution. Det er ikke så tit jeg finder en bog på studiet, som jeg har LYST til at læse. Kan være jeg vender tilbage med nyt skyts i morgen. Haha Sov godt!

Anmeld

9. marts 2011

BellaT

MarianneSonne skriver:

LOL

Ja, lad os blive enige om at der er ting som skal opleves og forståes med hjertet. Selvom jeg dybt inde er så vidensabelig orienteret at jeg ikke kan tro 100% på det. Livet ville bare blive så ligegyldigt hvis jeg ikke troede på at vi er andet end kemi

Ja, enig. Hvem der bare havde svarene på alt. Suk. Men så ville der jo heller ikke være noget at undre sig over og tænke på. Vildt kedeligt.

Anmeld

9. marts 2011

Mi

Secrets skriver:

Jamen det tror jeg sådan set du kan have ret i, jf. tidligere noget-for-noget pointe. Det er bare svært at bevise eller modbevise, for de fleste vil vel gerne have et romantisk syn på tingene, men der er også bare mange ting der peger i mod, at de fleste ting har en mere eller mindre selvisk bagtanke!

Det handler måske også om tro. Om vi tror på det gode i mennesker. Jeg tror i hvert fald, at hvis jeg fuldstændig mistede troen på at mennesker kan være uselviske, så ville jeg også selv blive mere beregnende og selvisk. Jeg har brug for at tro på at vi er gode ved hinanden blot fordi vi elsker og tager ansvar. Hvis jeg altid forklarede uselviskhed med selviske bagtanker, så ville jeg miste lysten til at tage imod disse uselviske handlinger og jeg ville nok miste troen på menneskeheden en lille smule. Lidt snørklet, men svær at forklare.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.