Secrets skriver:
Hvad mener i? Diverse evolutionsforskere mener, at mennesket er grundlæggende ondt, og at det at vi hjælper hinanden og ikke tænker selvisk er et resultat af opdragelse og indoktrinering, og at det ikke er naturligt. At vi grundlæggende er selviske for at sikre vores egen overlevelse. Hvad mener i?
Jeg kan godt se argumenterne for, men jeg kan ikke lide at tænke sådan. Især fordi jeg ikke selv føler, at jeg har et iboende behov for at være ond, men ser mig selv som ekstremt empatisk og som en, der altid sætter andre i første række.
Hvad siger i, piger?
Nej mennesket er ikke grundlæggende ondt, men styret af primitive overlevelsesinstinkter, samt hormoner, der gør at vi er som dyr er flest, hvis vi altså ikke bliver præget fra små.
Som tiden og evolutionen har udviklet os, har vi fået en kæmpe hjernekapasitet, der har gjort os i stand til at bruge værktøj i stadig stigende grad, og har gjort at vi for længst har overhalet vore fætre de store menneskeaber.
Men som basis er vores adfærdt stort set som deres.
Men så er sjælen kommet med i den animalske del af styringen, og det gør så, at vi kan skeldne på lidt andre præmisser end før.
Men selv sjæle kan være ekstremt primitive, og det slår så igennem i adfærden i endnu stærkere grad.
Heldigvis er vi generelt ved at være ret langt i udviklingen, men der er stadig langt igen, for ind imellem kommer der set-backs, hvor krige og udradering af de mennesker med empati og andre ikke-sete evner, ikke er i stand til at klare sig imod den grusomme side af mennesket.
Her tænker jeg bl.a. på inkvisitionen, som satte menneskeheden tilbage i afskillige århundreder mht medfølelse og empati, og først nu er vi ved at nærme os det stade som man har haft i andre århundreder før de tider.
Men...der er langt igen.
Men bare inden for de sidste 20 år, er der sket en kolosal udvikling og jeg ser på de nye generationer med håbefulde øjne.
Så nej, mennesket er ikke ondt, det kæmper bare med en masse ting, som det tager tid at overvinde.

Kærligst
Sussie
Anmeld