aarhusmor skriver:
Nej det er ikke rigtigt at mennesket er ondt. Hvis man læser de gamle store tænkere som Rosseus og Kant, så siger de netop at mennesket er født godt.
Jeg mener heller ikke, at mennesket er ondt, men vil alligevel lige fremføre de teorier der mener, at mennesket er. For de gamle tænkere har jo ikke som sådan "Beviser for" at mennesket er godt. Når de gamle forskere siger, at mennesket er født ondt, så mener de bare, at mennesket er selvisk og vil sikre egen overlevelse først. Deres påstande om at vi er grundlæggende selviske:
- Seksuel opførsel. Generelt prøver mænd at ”sprede deres sæd” hos så mange kvinder som muligt for at reproducerer sig, og lyver og voldtager i processen. Dette gælder også andre arter end mennesket.
- Mord indenfor egen art for at sikre ressourcer for én selv
- Hunkøn der saboterer andre hunkøn for at sikre sig mændene
- Det er meget nemt at vende tilsyneladende gode mennesker til onde mennesker. Fx folk der vendte det blinde øje til under jødeforfølgelsen.
Og deres påstande om hvorfor mennesket ikke er grundlæggende godt (altruistisk)
- Altruistiske handlinger finder kun sted, fordi de i sidste ende fremmer ens egen overlevelse
- Dyr kan manipulere andre til at opføre sig altruistisk, hvor den manipulerede så hjælper den manipulerende part med at overleve. Derfor er altruisme ikke ”ægte”
- Altruisme er et biprodukt af andre opførsel, og langtidseffekterne af altruismen vinder over den ”fejlagtige” altruisme i sig selv
- Altruisme er i virkeligheden et fejlprodukt af evolution
- Altruisme skyldes indoktrinering og er ikke naturligt
Som sagt er jeg ikke enig, men deres argumenter er ret gode, synes jeg
Anmeld