MarianneSonne skriver:
Ondskab er så voldsomt et udtryk. Jeg er enig i, at vi fra naturens side vil sikre vores egen overlevelse. Jeg så en forfærdelig udsendelse fra en bulgarisk børnehjem, hvor de stærkeste børn stjal mad fra de svagere. Det er ikke et udtryk for ondskab, sådan som jeg forstår ordet, men klart et udtryk for selviske behov som skal stilles.
Men jeg mener at vi fødes til at elske andre mennesker. Man kan jo også se at de børn (som fx på børnehjemmet) der ikke bliver passet og får kontakt nærmest bliver til dyr som sidder i et hjørne og rokker og bare prøver at overleve. Sådan er vi jo ikke skabt til at passe vores yngel. Vores yngel skal have fysisk kontakt og nærhed for at klare sig.
Men det er skræmmende så nemt vi som flok kan acceptere ondskab. Når man voldtager kvinderne i Dafur for at forurene deres gener, eller når man som nation ser til at fx jøder bliver gasset.
Interessant emne 
Marianne
www.stjerneleg.dk
Jeg tror også hele snakken kommer an på, hvordan man definerer ondskab. Jeg tror, at der i nærværende sammenhæng er tale om ondskab som handlinger, der fremmer egen eller afkoms overlevelse. For jeg tror nemlig heller ikke, at vi grundlæggende er født onde på den måde, at vi bare vil destruere andre og deres ejendele for sjovs skyld, eller at vi bare vil dræbe fordi vi kan. Man kan jo så diskutere hvorfor der findes mennesker som gør det tilsyneladende for "sjovs skyld", for det er jo ikke til at forstå.
Jeg tror vi er født med kærlighed også, men deres argument er jo så, at det er vigtigt at kunne give afkom kærlighed, netop så de vokser op og bliver velfungerende individer, der kan føre generne videre. De sataner har jo et modargument mod alt 
Anmeld