Bristninger m.m. ifm fødsel.. hjæææææælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2011

Berg

Hmm ved ikke helt om jeg skal skrive det her for det er ikke opmuntrende. Men et eller andet sted skal du vel også høre noget der ikke kun er positivt.

Jeg bristede ved min sidste fødsel (grad 2) og for mig var det den værste del af fødslen. Jeg synes smerten helt overgik veerne men jeg fik heller ingen smertestillende. Jeg fik at vide at jeg var heldig da mange der har lynfødsler ofte går meget mere i stykker. Fik at vide at det ikke var slemt og ikke blev noget problem for mig fremover.

Bristningen helede også fint (kløede lidt men helt ok) men i dag har jeg det dårligt med mit underliv. Selvom det er 1 1/2 år siden er der stadig buler. Indvendigt har jeg en dyb revne hvilket besværliggør brug af tampon, blodet løber bare under og bliver ikke suget op (klam detalje ikk`) Føler mig ikke hel og lækker hvilket går meget ud over mit sexliv. Hader når min mand "piller" tænker kun på hvad han mon kan mærke af mærkelige ting og sager. Rent fysisk har jeg ikke problemer med sex.

Så jeg kan godt forstå at du er bekymret. Heldigvis er det de færreste der har det som mig så mon ikke det nok skal gå. Langt de fleste siger jo at det ikke gør ondt og at det heler og ikke bliver et problem efter fødslen.

Held og lykke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

Anaglad

Fabienne skriver:

Oh hold dig fra de videoer !

Ved min første skubbede jeg alle tanker om smerte under fødslen og bristninger væk. Seriøst jeg tænkte slet ikke på det før jeg fik veer, og så var det ligesom veerne jeg var fokuseret på!

Jeg bristede en hel del, dog ikke endetarm eller sådan. Men jeg mærkede INTET, jo veerne og så sved det en smule første gang hovedet kom ud. Jeg tror de kunne have klippet og stukket i mig som de ville, for det eneste jeg kunne mærke var veerne.

Jeg fik ingen bedøvelse under fødslen, men jeg fik da jeg skulle syes. Men jeg skal også tilføje at selvom jeg til dagligt arbejder med nåle mm, jeg er i sundhedssektoren, så er jeg utroligt nåleskræk - sygt, men jeg troede det ligesom ville forsvinde nu jeg selv stikker andre - så jeg kunne slet ikke klare tanken om at blive syet uden bedøvelse. Men jeg tror faktisk ikke man mærker det, mit var nok rent psykisk at jeg måtte bedøves (jeg blev så også syet en hel time!).

Det enste jeg er bekymret for nu, med 3 uger til termin, er faktisk at blive syet - ikke en eventuel bristning, men bagefter når/hvis jeg skal syes og ligesom ikke har veer til at distrahere mig.

Hej Fabienne..

Ja det er nok ikke rart at blive syet efter man har været igennem fødslen.. så tænker jeg, at man nok bare vil have det overstået og være i fred dernede..

Jeg er ikke så bange for smerterne i sig selv.. det tror jeg nok jeg klarer.. har fået brækket skulderen engang og synes selv jeg var meget sej til at klare smerterne.. men jeg er bekymret for, om man ender med at få nogle gener for livet efter fødslen.. det håber jeg virkeligt ikke.

Måske føder vi tæt på hinanden så.. jeg har termin om ca. 4 uger.

Anmeld

10. marts 2011

mor_sabina

Anaglad skriver:

Tak for dine historier. Lyder da irriterende at det kløer så meget så længe.. kan du huske hvilken grad bristninger det var du fik? Hvor længe gik det så før du kunne genoptage sexlivet igen?? Hvis jeg må spørge..

Puh nej det kan jeg ikke huske er blevet nævnt. Men hun have ikke tal på stingene Jamen jeg vil tro at der gik 6-8 uger

Det skal nok gå, jeg har aldrig hørt om nogen der ikke er helet igen

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

Baagøe skriver:

Slå bak skipper Jeg bristede en delindvendigt, men mærkede det overhovedet ikke i kampens hede og jeg tror mange andre har haft det lige sådan

Hej.. godt du ikke havde så mange smerter.. var de gode til at sy dig? Blev du fin igen senere??

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

bette skriver:

jeg har fået en 4. grads bristning med den første af mine. du er velkommen til at skrive en pb til mig hvis du har spørgsmål. 

men som du kan se så har jeg fået et barn mere efterfølgende.  

Godt du ikke blev forskrækket over din 1. fødsel.. jeg håber virkeligt virkeligt det kommer til at gå ok...

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

pokulati skriver:

Jeg er een af dem der bristede ret voldsomt (75% bagtil). Jeg mærkede det ikke da jeg bristede, men jeg kunne mærke på lægen efterfølgende at det var ret meget. Jeg blev syet sammen af en rigtig dygtig læge. Havde både epiduralblokade og var bedøvet med stik oppe i skeden (kan ikke huske hvad det hedder), og kunne ikke mærke noget da hun syede. De gjorde rigtig meget ud af at min søn skulle ligge hos mig imens, så mit fokus var andetsteds. Og det virkede. Tror næsten jeg kunne have fået sat en brækket arm på plads på det tidspunkt uden at mærke noget.

I dagene efter blev jeg scannet af en anden fantastisk læge fordi hende der havde syet mig var lidt usikker på om hun havde fået det syet rigtig sammen, men alt var som det skulle være.

Alt i alt synes jeg at jeg har fået en helt fantastisk og meget professionel behandling.

Mht følsomhed så oplever jeg faktisk en øget følsomhed når det kommer til sex efter jeg har født. I begyndelsen kunne jeg mærke arret lidt, men det kan jeg overhovedet ikke mere.

Selvfølgelig er det lidt problematisk i starten når man er bristet. Fx måtte jeg ikke sidde ned og måtte ikke bære andet end min søn i starten, men sygeplejerskerne, lægerne og fysioterapeuterne var meget opmærksomme på at det var svært for mig, og var simpelthen så gode til at hjælpe os til at få en god start under de forudsætninger vi nu var blevet givet.

Håber ovenstående kan give dig lidt ro i sindet

Tak for din historie. Det er da dejligt at høre, at man bliver passet godt på af personalet.. hvor fødte du? Dejligt at sexlivet blev god igen og, at du føler det er fint dernede! Håber også det bliver sådan for mig uanset om jeg brister eller ej.

Ville du være bange for at føde vaginalt igen?

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

MoarHvidovre skriver:

Jeg mærkede det slet ikke og 2. gang fandt jeg først ud af det, da jeg skulle syes med et par sting. Så der er ikke noget at være nervøs for

Dejligt at høre!! Jeg må lige slå lidt kold vand i blodet og prøve at have lidt mere tillid til, at det nok skal gå... er bare helt panisk for tiden! måske er det også fordi det er så tæt på..

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

Berg skriver:

Hmm ved ikke helt om jeg skal skrive det her for det er ikke opmuntrende. Men et eller andet sted skal du vel også høre noget der ikke kun er positivt.

Jeg bristede ved min sidste fødsel (grad 2) og for mig var det den værste del af fødslen. Jeg synes smerten helt overgik veerne men jeg fik heller ingen smertestillende. Jeg fik at vide at jeg var heldig da mange der har lynfødsler ofte går meget mere i stykker. Fik at vide at det ikke var slemt og ikke blev noget problem for mig fremover.

Bristningen helede også fint (kløede lidt men helt ok) men i dag har jeg det dårligt med mit underliv. Selvom det er 1 1/2 år siden er der stadig buler. Indvendigt har jeg en dyb revne hvilket besværliggør brug af tampon, blodet løber bare under og bliver ikke suget op (klam detalje ikk`) Føler mig ikke hel og lækker hvilket går meget ud over mit sexliv. Hader når min mand "piller" tænker kun på hvad han mon kan mærke af mærkelige ting og sager. Rent fysisk har jeg ikke problemer med sex.

Så jeg kan godt forstå at du er bekymret. Heldigvis er det de færreste der har det som mig så mon ikke det nok skal gå. Langt de fleste siger jo at det ikke gør ondt og at det heler og ikke bliver et problem efter fødslen.

Held og lykke.

Hej.. tak fordi du delte din historie.. det er da trist, at du ikke har det helt godt med det. Blev du ikke syet indvendigt også?? Måske skulle du gå til lægen og sige du gerne vil ses af en gynaekolog? Måske er der noget der kan gøres med den indvendige revne? Jeg tror helt klart at jeg vil blive ved med at bede om hjælpe fra lægerne så længe det føles forkert..

Håber det går godt for mig.. men er ret panisk ... har heldigvis en meget sød kæreste, som er god til at støtte mig..

Anmeld

10. marts 2011

Anaglad

mor_sabina skriver:

Puh nej det kan jeg ikke huske er blevet nævnt. Men hun have ikke tal på stingene Jamen jeg vil tro at der gik 6-8 uger

Det skal nok gå, jeg har aldrig hørt om nogen der ikke er helet igen

Ja.. mon ikke det går?? Babyen skal jo ud.. og jeg vil ikke have en kejsersnit bare fordi jeg er bange for bristninger.. men håber virkeligt ikke, at jeg bliver ødelagt for livet! Er spændt på hvor længe det går med mig mht sexlivet.. har hørt så meget forskelligt..

Anmeld

10. marts 2011

lauras*mor*

kan de nu finde ud af at sy det pænt sammen?
JA! det kan de i hvert fald.. De gør det så mange gange om dagen, og mange gange er det også en læge der kommer.. Det er ikke anderledes at sy dernede end som at sy i en finger.. Ofte vælger de ikke at sy hvis det ikke er sådan rigtigt nødvendigt, for så kan det bedre gro sammen selv.. Og de ved godt det er et meget følsomt sted, så de gør alt hvad de kan for at sy det pænt. Det gør de jo altid..

Vil det blive normalt igen?
Det bliver helt normalt igen... Selvfølgelig vil der være eksempler hvor det ikke gør, men tror bestemt vi er nede i promiller af fødende kvinder..

Bliver man så mindre følsom dernede?
Jeg er ikke blevet mindre følsom... slet ikke..Jeg kan slet ikke mærke forskel.. har heller ikke hørt om nogen der er blevet mindre følsom.. Måske man kan blive det i starten pga arvæv, men det skulle meget gerne gå væk igen..

Kan man gøre noget for ikke at briste eller for at briste mindre... ??
Ja... Slap af og lad være med at tænk over det... Egentlig kan du jo ikke rigtig gøre noget, men slapper man mere af, så strammer man ikke så meget, og derved går det lidt nemmere..Men lad endelig dine tanker om bristninger blive hjemme når du tager på FG... Der er ikke plads til sådanne nogen i den situation.. :-)

Held og lykke...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.