Uha, jeg var på grænsen til panisk angst for at briste, da jeg skulle føde. Det var virkelig det, jeg fokuserede på og nærmest det eneste, jeg snakkede med de forskellige jordemødre om. Så skete der jo selvfølgelig det, at jeg fik den værste grad af bristning, man kan få, fordi mit væv er 'sprødt', som lægen sagde (hvorfor stod der ikke noget om det i mine graviditetsbøger?!). To store revner i skeden der fortsatte i en lang revne gennem hele mellemkødet og op i endetarmen. Tak, baby. Tak.
Her kommer så det, du nok hellere skal hæfte dig ved
/p>
Selve bristningen mærkede jeg ikke overhovedet. Som i slet ikke. Jeg blev syet på operationsgangen i spinalbedøvelse, fordi det, udover at være en stor bristning, var en 'dum' måde, det var bristet på. Alt dette forklarer jeg for at understrege, at det kunne ikke have været værre, men idag (otte måneder efter) mærker jeg INGEN forskel. Og har faktisk ikke gjort det i mange måneder efterhånden. Jeg kan med fingrene mærke lidt små buler i mellemkødet, men det går man jo ikke ligefrem og flasher for folk =) Følsomheden er der ingen forskel i. Sex krævede lidt mod og tænders gnidsel i starten, for det var lidt som om, arvævet lige skulle blødgøres. Bagefter kom jeg til at tænke på, at det havde sygeplejersken vist nævnt noget om på barselsgangen, men på det tidspunkt skulle jeg ALDRIG have sex igen, så hørte vist ikke rigtig efter
Jeg har aldrig efterfølgende haft problemer med inkontinens af den ene eller anden slags, men jeg huskede også mine knibeøvelser.
Jeg synes, at du skal snakke meget om det med de jordemødre, du kommer til at møde de sidste par uger, og så skal du lave en ønskeliste til den/de jordemødre, du får under fødslen. På den skal du skrive tydeligt og ærligt, at du er faktisk rigtig bange for det her. En af de ting, de kan hjælpe dig med, er fx at huske dig på din vejrtrækning under presseveerne, så du nemmere kan holde tilbage og kun presse, når du skal. Nogle stillinger er også bedre end andre, og hvem ved mere om det, end dine jordemødre!
Sidst vil jeg sige, at på trods af mit korsstingsbroderi, så er jeg ked af, at jeg ikke må føde vaginalt igen. Det var en stor, stor oplevelse. Ja, jo nok den største i mit liv 
Enormt meget held og lykke skal du have og bekend kulør til din jordemor