heidi30 skriver:
Øhm, det ved jeg ikke. Jeg spørg nede i butikken når vi skal prøve div. stole i løbet af noget tid.
Jeg synes bare ikke det kan være behageligt for barnet at sidde i en bagudvendt stol med benene bøjet godt op fordi barnet er så langt.
Men jeg er ikke ekspert i det, så jeg venter og ser hvad vi får af vide i butikkerne 
Fødder og ben skal du ikke tænke på. Hoved og nakke er de vigtige dele der skal beskyttes. Når det så er sagt, så er der færre skader på fødder og ben hos bagudvendte ældre børn end hos de fremadvendte. Skader på disse dele er ret hyppige i fremadvendte stole og sjældne i de bagudvendte. Årsagen er at hele barnet følger med mod fronten af bilen i frontal-kollisoner. Kollisioner bagfra er sjældent alvorlige bla. pga. den ofte væsenligt lavere fart og det faktum at bilerne kører i samme retning.
man siger 9 kg fordi at dengang ECE R 44 blev til blev denne vægt anslået som gennemsnitsvægten på et 9 måneder gammelt barn. den skulle sikre at forældre ikke vendte deres børn fremad alt for tidligt. idag er der mange der rammer de 9 kg længe inden deres 6 måneders dag. oveni har mange af dem et par forældre der ikke kan vente med at se deres ansigter i bilen, så de vender i god tro deres børn om. Ligesom det er en misforståelse at ungerne sidder ubehageligt med bøjede ben og at disse legmesdele kan brække af dette i et uheld. det er meget uheldigt. derfor er der tale om at lade det gå an på alder og ikke vægt - måske allerede per 2012.
ungernes anatomi ALT inkl. modnes og styrkes IKKE med vægt. Den styrkes derimod med alder. Hovedet på en 9 kgs baby vejer faktisk over 2 kg. bare når barnet sidder på gulvet osv. I et uheld (frontal) med 50 km/t vil det veje over 100 kg i sammenstødet.
Anmeld