Bagudvendt autostol eller hvad??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2011

slettet_7530

Lenats31 skriver:

Jeg er nødt til at rette dig. I babystolene må hovedet ikke rage op over kanten. Babystolene ligger halvvejs ned og barnet roterer opad i stolen af den grund. dermed er der risiko for at barnet slår hovedet op i forsædet feks. Det skal man for alt i  verden undgå.

der findes osse bagudvendte autostole i den næste gruppe og de ER noget mere sikre end de andre inkl Kiddy. de beskytter hele overkroppen, og det er sådan set enhver autostols overordnede formål.

der findes enddog bagudvendte der går helt op til 25 kg bagudvendt og med 5 punktsselen i. det kan godt lade sig gøre for børn at sidde i den retning så længe. Det er somregel forældrene der har et problem med det

Lena

Saxet fra Britax hjside og FDM siger det samme

Spørgsmål: Fra hvilken alder skal autostolen udskiftes med en større model? I babyautostole til gruppe 0+ må barnets hovedet ikke rage ud over den øverste kant. Autostole til gruppe 1 udskiftes i det øjeblik, den øverste kant flugter med barnets øjne. Vær opmærksom på vægtangivelsen for hver enkel autostol. For tidlig udskiftning af autostol må frarådes af hensyn til barnets sikkerhed. Navnligt ikke ved skift til gruppe 2+3. Af sikkerhedsgrunde bør der under ingen omstændigheder skiftes før 15 kg og muligvis først ved 18 kg. Af følgende grunde: Gruppe 2+3-stole er brede nok, til at større børn kan være i dem. Et lille, sovende barn kan let falde ud af selen. Skuldrene er for smalle og ikke egnede til at sidde sikkert i bilens sele.

Spørgsmål: Hvad betyder „typenlisten“ i forbindelse med ISOFIX? Autostole godkendes efter ECE R 44/03 og 44/04 i forskellige kategorier til forskellige monterings- og anvendelsesformer. I nogle tilfælde – især ved montering med ISOFIX – anføres de godkendte køretøjer på en typeliste. Ved følgende BRITAX RÖMER-stole er der flere anvendelsesformer, så her er det nødvendigt a følge typelisten:

Spørgsmål: Hvad er ISOFIX, og hvornår kom det på markedet?? ISOFIX er betegnelsen for standardgrænsefladen mellem bilen og autostolen. Denne fastgørelsesmetode gør autostolen nemmere at håndtere og mindsker eller fjerner risikoen for forkert fastgørelse. ISOFIX er et alternativ til den gængse fastgørelse ved hjælp af sikkerhedsselen og medfører mindre belastning af barnet, således at risikoen for skader mindskes eller forsvinder helt. ISOFIX blev for første gang præsenteret i 1997 af VW og BRITAX RÖMER i fællesskab på den internationale biludstilling IAA. I dag er ISOFIX standardudstyr i mange ny biler eller kan monteres som ekstraudstyr eller opgradering.

RÖMER BABY-SAFE ISOFIX plus – gruppe 0+ (til 13 kg)

• godkendt til anvendelse med 3-punkt-sele (uden base) = universel
  • godkendt til anvendelse med ISOFIX-base (med støtteben) = semi-universel → typeliste!

RÖMER BABY-SAFE ISOFIX plus – gruppe 0+ (til 13 kg)

• godkendt til anvendelse med 3-punkt-sele = universel
  • godkendt til anvendelse med ISOFIX og TopTether (ekstrasele) = universel
  • godkendt til anvendelse med ISOFIX = specifikt til køretøjet → typeliste!

RÖMER SAFEFIX plus – gruppe 1 (9 til 18 kg)
  • godkendt til anvendelse med 3-punkt og støtteben = semi-universel → typeliste!
  • godkendt til anvendelse med ISOFIX og støtteben = semi-universel → typeliste!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2011

Lenats31

Du skal have den stol der hedder 9-18 kg og den er forudvendt.

Dog skal barnet være vokset ca 10 cm op over babystolen med hovdet, eller veje mere end 9 kilo.

Rømer går man aldrig galt i byen med

Hvor står disse oplysninger henne? Jeg har været på hos FDM og Britax, og kan ikke finde dem noget sted. Eller er der noget der er blevet helt misforstået? Skriver i det highlightede område om dem fra 9-18 kg? Det lyder meget som om du skriver om den lille babystol. Kan du se hvad jeg mener

Lena

Lena

Anmeld

10. maj 2011

slettet_7530

Lenats31 skriver:

Hvor står disse oplysninger henne?

Lena

Hvis du havde læst hele tråden havde du fundet svaret  men jeg forklare gerne, trådstarters problem var at baby var lang men ikke vejede mere end 9 kilo, så anbefaler både FDM og Britax at barnet bliver længere i den lille stol hvor de passer den vægtmæssigt og ikke aldersmæssigt da en for stor autostol er lige så sikker som ingen autostol

Anmeld

10. maj 2011

Lenats31

Lenats31 skriver:

Hvor står disse oplysninger henne? Jeg har været på hos FDM og Britax, og kan ikke finde dem noget sted. Eller er der noget der er blevet helt misforstået? Skriver i det highlightede område om dem fra 9-18 kg? Det lyder meget som om du skriver om den lille babystol. Kan du se hvad jeg mener

Lena

Lena

Citerer lige mig selv da jeg rettede på indlægget imens du svarede.

lena

Anmeld

10. maj 2011

heidi30

Hej alle,

kan se I lystigt "snakker" løs om "mit emne", så blander mig lige 

Malte vejede lige over 8 kg. da jeg skrev indlægget og jeg ville egentlig gerne snart overveje en ny stol til ham, da hans fødder ramte bagsædet pga. hans længde.

Men vi har alligevel ventet til hans kg. var med og nu ligger han på 9,2 kg. så nu skifter vi hans stol. Det har faktisk ikke været noget problem med hans fødder, det har ikke generet ham da han vist ikke er blevet så meget længere på det sidste .

Men dejligt at I har lyst til at komme med indlæg, klogere kan man jo altid blive.

Anmeld

11. maj 2011

Lenats31

heidi30 skriver:

Hej alle,

kan se I lystigt "snakker" løs om "mit emne", så blander mig lige 

Malte vejede lige over 8 kg. da jeg skrev indlægget og jeg ville egentlig gerne snart overveje en ny stol til ham, da hans fødder ramte bagsædet pga. hans længde.

Men vi har alligevel ventet til hans kg. var med og nu ligger han på 9,2 kg. så nu skifter vi hans stol. Det har faktisk ikke været noget problem med hans fødder, det har ikke generet ham da han vist ikke er blevet så meget længere på det sidste .

Men dejligt at I har lyst til at komme med indlæg, klogere kan man jo altid blive.

Ja, og den blev da lidt "lun" tilsidst om man så må sige.

Hans hoved må ihvert fald ikke stikke op over den lille babystols kant uanset om han vejer 9 kg eller ej. det er hoved, ryg og nakke der skal beskyttes mest, og babystolens hældning og den størrelse taget i betragtning så kan han få alvorlige skader på hoved og nakke og undertiden ryggen hvis han slår hovedet op i forsædet ved en kollision.

Det er noget anderledes med de større stole uanset hvilken vej de vender.

jeg har mødt babyer der faktisk har vejet 10 kg allerede i 4 måneders alderen. det er direkte livsfarligt at sætte dem fremadvendt i den alder fordi at knoglerne, organer og muskler IKKE har styrke nok til at kunne modstå selv en kollision ved en lille hastighed op til 50 km/t. 9 kg er sat fordi det er gennemsnitsvægten på en 9 måneders baby - ihvert fald for nogle år siden. Knogler, organer og muskler modnes og styrkes med alder og ikke med vægt. derfor rådes folk til at vente med at vende ungerne fremad så længe som muligt og allerhelst til de er mindst 4 år. der er tale om at lave anbefalingerne om fra vægt til alder, fordi det andet er for konfust for mange og rigtig mange unger skifter for tidligt.

held og lykke med jagten

Lena

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.