heidi30 skriver:
Hej alle,
kan se I lystigt "snakker" løs om "mit emne", så blander mig lige
.
Malte vejede lige over 8 kg. da jeg skrev indlægget og jeg ville egentlig gerne snart overveje en ny stol til ham, da hans fødder ramte bagsædet pga. hans længde.
Men vi har alligevel ventet til hans kg. var med og nu ligger han på 9,2 kg. så nu skifter vi hans stol. Det har faktisk ikke været noget problem med hans fødder, det har ikke generet ham da han vist ikke er blevet så meget længere på det sidste
.
Men dejligt at I har lyst til at komme med indlæg, klogere kan man jo altid blive.
Ja, og den blev da lidt "lun" tilsidst om man så må sige
.
Hans hoved må ihvert fald ikke stikke op over den lille babystols kant uanset om han vejer 9 kg eller ej. det er hoved, ryg og nakke der skal beskyttes mest, og babystolens hældning og den størrelse taget i betragtning så kan han få alvorlige skader på hoved og nakke og undertiden ryggen hvis han slår hovedet op i forsædet ved en kollision.
Det er noget anderledes med de større stole uanset hvilken vej de vender.
jeg har mødt babyer der faktisk har vejet 10 kg allerede i 4 måneders alderen. det er direkte livsfarligt at sætte dem fremadvendt i den alder fordi at knoglerne, organer og muskler IKKE har styrke nok til at kunne modstå selv en kollision ved en lille hastighed op til 50 km/t. 9 kg er sat fordi det er gennemsnitsvægten på en 9 måneders baby - ihvert fald for nogle år siden. Knogler, organer og muskler modnes og styrkes med alder og ikke med vægt. derfor rådes folk til at vente med at vende ungerne fremad så længe som muligt og allerhelst til de er mindst 4 år. der er tale om at lave anbefalingerne om fra vægt til alder, fordi det andet er for konfust for mange og rigtig mange unger skifter for tidligt.
held og lykke med jagten
Lena
Anmeld