Kære du.
Det gør mig rigtig ondt for jer alle sammen, at I skal kæmpe med alkoholisme. Det er en ond og sej kamp, men den KAN vindes, hvis man arbejder hårdt. Og du gør i alt fald dit, ved både at presse din kæreste lidt, og samtidigt støtte og elske ham på trods af sygdommen. Det er rigtig flot af dig.
Det eneste der bekymrer mig lidt, er at du skriver I er ved at isolere jer fra omverden. Det skal du passe meget på med, for ved at "beskytte" din kæreste og dig selv, fra andres dømmende adfærd, kan du samtidigt risikere ubevidst, at skjule jeres problem så godt at andre ikke ved, at I har brug for hjælp og støtte.
Jeg er selv pårørende til en alkoholiker (min far) og hele min barndom, var jeg en del af det beskyttende netværk omkring hans misbrug. Jeg løj for ham, omkring hvorfor han ikke lige stod op, var træt, opførte sig underligt mm. For jeg fik jo at vide det var synd for ham, og at andre ikke ville kunne lide ham og bled vrede, hvis de opdagede sandheden. Det var et stort ansvar at have som lille barn. Og for resten af familien for den sags skyld. (Det skal siges mine forældre var skilt, så min mor vidste intet, da vi jo alle var så gode til at skjule misbruget).
Vi skjulte det så godt, at min far stadigt er alkoholiker, og ikke vil indse at han er det. Vi har den dag i dag ingen kontakt, for som voksen har jeg kunnet sige fra, for min egen skyld, da det blev for hårdt at leve med.... Men det gør ondt langt ind i sjælen.
(undskyld den lange historie).... Det jeg vil sige er bare, at I ikke må lukke jer inde i jer selv, da det kan skade mere end det gavner. Og det er vigtigt I alle får hjælp, ikke bare din mand. Når alkohol er involveret, er det HELE familien der bliver ramt og har brug for støtte og omsorg.
SÅ et kæmpe knus herfra, og ønske om at I snart er på den anden side af sygdommen.
Mvh
Krabben